The increased demand for goods added the work of the AMCU. How not to fall into his hands (In Ukrainian)

Пандемія коронавірусу та карантинний режим впливають на всі галузі економіки та сфери суспільного життя по всьому світу. Неабиякі виклики постають перед бізнесом, і він вимушений реагувати на них моментально. Однак будь-яка реакція бізнесу повинна відбуватися, в том числі, в рамках законодавства про захист економічної конкуренції. На фоні дефіциту та підвищеного попиту на деякі категорії товарів, Антимонопольний комітет України ретельно стежить за українськими ринками і не менш швидко реагує на очевидні потенційні порушення конкурентного законодавства.

Які ж типи порушень можуть зробити суб’єкт господарювання об’єктом дослідження, а у гіршому випадку – розслідування АМКУ, та інші актуальні аспекти антимонопольного регулювання.

Ринкова поведінка, від якої краще утриматися

Навіть у теперішній кризовий період, узгоджені дії суб’єктів господарювання можуть містити ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції. Незважаючи на період карантину, порушеннями залишаються паралельна поведінка щодо підвищення цін, домовленості щодо підтримання цін на певному рівні, змови щодо поставок продукції, розподіл ринків, обмін комерційно важливою інформацією та тощо.

Підвищений попит на продукцію, поведінка інших гравців на ринку, загроза банкрутства або інші фактори не можуть слугувати поясненням вищеописаних антимонопольних порушень. Більш того, від відповідальності не звільняє і благородна мета – навіть якщо постачальники або виробники поєднають свої зусилля з метою поставки дефіцитних товарів або задля інших методів боротьби з кризою, узгоджені дії підприємців, які можуть призвести до обмеження конкуренції, є порушенням і тягнуть за собою відповідальність у формі штрафу до 10 % доходу суб`єкта господарювання з урахуванням доходу групи за минулий рік.

Цікаво, що конкурентні відомства ЄС видали спільну заяву, в якій наголосити на тому, що правила конкуренції гнучкі і мають враховувати особливі обставини, в яких зараз знаходиться суспільство. Конкурентні відомства будуть ставитися з розумінням до співпраці різних суб’єктів господарювання з метою постачання необхідних та дефіцитних товарів населенню.

Однак в Україні діє дещо інший правовий режим, відповідно до якого узгоджені дії потребують попереднього дозволу АМКУ. Тому застосування аналогічного підходу у нас не можливе. Водночас його інтерпретацією до українських реалій потенційно міг би стати пришвидшений розгляд АМКУ заяв про надання дозволу на узгоджені дії, якщо такі дії мають суспільно корисний ефект. Тому звернення до АМКУ за дозволом або рекомендаціями – найбезпечніший шлях, який дозволить вберегти компанії від потенційних антимонопольних порушень, розслідувань, штрафів та шкоди для репутації.

Особливої обережності варто дотримуватися тим суб’єктам господарювання, які займають монопольне (домінуюче) становище на товарному ринку – частка якого перевищує 35 %, та він не зазнає значної конкуренції. Щодо таких компаній, порушеннями можуть бути визнані: необґрунтоване завищення цін, відмова у постачанні, фіксація цін, нав’язування умов постачання, створення перешкод доступу на ринок, створення штучного дефіциту тощо. Таким суб’єктам господарювання варто пам’ятати про дотримання норм конкурентного законодавства, оскільки зараз їхня поведінка на ринку може мати особливу соціальну важливість.

Компаніям, які в умовах пандемії вирішили скористатися ситуацією та збільшити свої продажі за рахунок впровадження нових рекламних кампаній, особливо суспільно та соціально значимих товарів, також слід бути обережними.

АМКУ вже почав здійснювати моніторинг рекламних матеріалів лікарських засобів та методів профілактики, зокрема тих, що направлені «на профілактику COVID-19».

Згідно даних ВООЗ, зараз немає лікарських препаратів, які б дозволяли запобігти чи могли б вилікувати коронавірус. Відповідно, будь-яка реклама лікарського засобу, яка протирічить офіційним даним ВООЗ, може бути визнана неправдивою інформацією. Поширення інформації, що вводить в оману, є порушенням Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції» та передбачає накладення штрафу у розмірі до 5 % доходу від реалізації продукції за попередній рік.

Сфери підвищеної уваги

АМКУ здійснює активний моніторинг ринків товарів, які є особливо важливими для суспільства в даний період, – ринків фармацевтики, предметів гігієни, нафтопродуктів та рітейлу харчових продуктів.

Зокрема, АМКУ зазначив, що нагнітання панічних настроїв серед населення створює умови для різних маніпуляцій на ринку, в тому числі і з цінами.

У зв’язку з цим Комітет ретельно досліджує факти необґрунтованого підняття цін на лікарські засоби та предмети гігієни.

Активну діяльність, спрямовану на попередження порушень, здійснює, зокрема, і Київське обласне територіальне відділення АМКУ. 25 лютого 2020 року воно надало 34-м суб’єктам господарювання обов’язкові для розгляду рекомендації утриматися від встановлення необґрунтовано завищених роздрібних цін на медичні одноразові маски. Такий крок був викликаний потребою забезпечення стабільності цінової ситуації на цьому ринку та його соціальною значимістю. Після цього стало відомо, що Київське відділення АМКУ відкрило справу проти аптечних мереж, виробників і постачальників через значне подорожчання медичних масок. До того ж Київське відділення АМКУ починає розслідування щодо різкого підняття цін на квитки авіакомпанією Міжнародні авіалінії України в останні перед зупинкою авіасполучення дні.

Комітет також здійснює ціновий моніторинг на ринку рітейлу продуктів харчування. Ажіотажний попит на продукти харчування, особливо ті, які можуть тривало зберігатися, призвів до стрімкого підвищення цін.

У зв’язку з цим Комітет почав вимагати від харчових рітейлерів оперативно надавати повну інформацію про закупівельні та роздрібні ціни на крупи, хліб, цукор, борошно, найпопулярніші види м’яса, овочі тощо, а Київське відділення АМКУ відкрило справу проти оптових постачальників продуктів харчування та найбільших мереж продовольчих магазинів Києва.

Це було спричинено синхронним підвищенням цін на певні продукти та засоби індивідуального захисту в різних торгівельних мережах. Така поведінка учасників ринку може бути кваліфікована, як так-звана паралельна поведінка, без об’єктивних для цього причин, яка призвела до недопущення, усунення або обмеження конкуренції без об’єктивних для цього причин.

Обов’язкові рекомендації про утримання від підвищення вартості тарифних планів, закриття соціальних, дешевих, мінімальних тарифних планів та інших дій у зв’язку з карантинними заходами були надані й операторам мобільного зв’язку.

Не можна не звернути увагу й на активну увагу Комітету до ринку нафтопродуктів. У зв’язку з ринковими тенденціями грудня 2019 року-березня 2020 року (обвал цін на нафту, укріплення гривні взимку, пов’язані з пандемією коронавірусу ослаблення нацвалюти), АМКУ надавав рекомендації найбільшим гравцям на ринку роздрібної торгівлі нафтопродуктами щодо зниження роздрібних цін на бензин.

Потенційно, якщо ціни на нафтопродукти не будуть знижені без об’єктивних причин, поведінка учасників ринку нафтопродуктів також може бути визнана паралельною поведінкою.

Різні види ринкової поведінки суб’єктів господарювання, що завдають шкоди конкуренції в даний період, найчастіше можуть мати ознаки схожих (паралельних) дій на ринку без об’єктивних на те причин. При такій кваліфікації дій бізнесу, досить важко довести АМКУ відсутність порушення.

До того ж Комітет вже має напрацювання та успішну практику прийняття рішень по цьому виду порушень. Тому підходи до кваліфікації дій з боку АМКУ та розуміння цих підходів бізнесом може мати ключову роль для результату процесу.

Іншими потенційними порушеннями є поширення інформації, що вводить в оману, а у випадку зайняття суб’єктом монопольного (домінуючого) становища на ринку – зловживання таким становищем.

Тому для представників бізнесу зараз дуже важливо заздалегідь ґрунтовно аналізувати та оцінювати свої ринкові стратегії, рекламні кампанії, особливості здійснення продажів та взаємодії з іншими гравцями.

Слід обережно реагувати на економічну нестабільність, спричинену COVID-19, та враховувати вимоги конкурентного законодавства.

Related publications

26 March 2024

Publications

Post-War Expectations: National Revenue Strategy
26 March 2024

Publications

Sayenko Kharenko lawyers contributed to the third edition of Advertising Law: A Global Legal Perspective
19 March 2024

Publications

Member Voices
Notification cookies

We use cookies to analyze the behavior of visitors
of our website and improve it. By using our website, you consent to these cookies in accordance with our Cookie Policy.