close
MENU

Publications

Key contacts
14 January 2021

An unusual year: how the business lived in 2020 (In Ukrainian)

Source: Юридична газета

Без сумніву, 2020 рік є прецедентним для ринку юридичних послуг України та й усього світу. Щороку аналізуючи тенденції, що впливають на юрбізнес, ми бачимо, що тон завжди задають економіка та бізнес (читай: клієнти). Цьогорічний спектр причин проблем та процвітання юридичних компаній крутиться навколо двох, напевне, найчастіше вживаних у світі у 2020 рік слів — пандемія коронавірусу. Вона, а точніше, заходи щодо боротьби з нею стали лакмусовим папірцем для виявлення пробілів у операційних процесах компаній та готовності правильно реагувати на виклики, які неможливо було передбачити.

Одні ЮК побачили глобальну апокаліптичність ситуації та негайно перейшли до антикризових заходів у вигляді скорочення штату, урізання робочих днів та заробітних плат, інші довго відмовлялись повірити у нову реальність (а не в кількатижневий форс-мажор) і просто залягли на дно. Для деяких компаній криза стала каталізатором технологічних нововведень у роботі, зокрема, налаштування дистанційної роботи, рішення щодо якої постійно відкладалось «на завтра».

Перші кроки

«Не можу сказати, що ми очікували побачити цього року саме такого чорного лебедя, але вже з моменту, коли одна за одною почали закриватися країни, стало зрозуміло, що Україну це також не мине. Тому вже навесні ми спробували переключити всіх партнерів у креативний режим і налаштуватись на пошук нових можливостей», — коментує перші кроки Sayenko Kharenko її CEO Назар Чернявський.

Як почував себе юридичний ринок у 2020 рік? Яким він був для вашої компанії?

— 2020 рік став найбільш незвичним та несхожим на попередні, якими б складними вони не були. Проте, як завжди, для когось у грудні сніг стає сюрпризом, а хтось ще влітку готується до зими. Звісно, я не можу сказати, що ми заздалегідь очікували побачити цього року саме такого чорного лебедя, але вже з моменту, коли одна за одною почали закриватися країни, стало зрозуміло, що Україну це також не омине. Тому вже навесні ми спробували переключити всіх партнерів у креативний режим і налаштуватись на пошук нових можливостей. У той час, як багато хто почав скорочувати штат працівників і намагатися зекономити на базових речах, ми подумали, що краще зазирнути трохи далі і зрозуміти, як зміниться наш бізнес у горизонті року (було зрозуміло, що пандемія і пов’язаний з нею карантин не обмежаться кількома місяцями чи тижнями, як дехто сподівався). Ми зробили декілька ставок, і сьогодні вже можна сказати, що всі вони зіграли.

По-перше, ми ставили на нашу команду. В стресових обставинах всі поводяться по-різному. Для когось такі стреси стають чарівним поштовхом, і вони починають генерувати нові ідеї, продукти та створювати додаткові можливості для фірми. А комусь, навпаки, треба працювати в звичному режимі й мати певні константи. І в кожній з цих категорій у нас зібрані супер-спеціалісти, яких було вкрай важливо зберегти в команді.

Другою виграшною ставкою стали нові канали, через які ми навчились пропонувати нашим клієнтам традиційні, а також нові продукти, що були створені під впливом нових умов.

Ну, і третя ставка (і очевидна, і ризикована водночас) — розрахунок на те, що оскільки криза не була фінансовою за своєю природою, попит на традиційні продукти залишиться таким же високим, просто буде відкладений у часі. Треба сказати, що всі ці ставки спрацювали в комбінації, адже лише високопрофесійна і потужна команда могла забезпечити оперативне і якісне виконання завдань, які накопичились, поки ринок в цілому стискався. До того ж, ще за умов повного локдауну клієнтів потрібно було підготувати до активної роботи після його завершення.

До нових реалій життя потрібно було підготувати і своїх співробітників. Коли все тільки починалося, багато в кого були панічні настрої, і ми розуміли, що маємо виконувати роль таких собі психологів та випромінювати впевненість у найбільш невизначені часи. Ми регулярно проводили онлайн-зустрічі всередині фірми та окремих практик, аби наша команда знала, що фірма впорається, що у нас все добре. До того ж, ми відчували, що маємо допомагати і громаді, адже, як і в будь-які турбулентні часи, з’явилося багато диванних експертів, які дуже щедро роздавали юридичні поради вселенського масштабу і такої ж вселенської дурості. Тоді ми почали у відео-форматі фахово відповідати на юридичні запитання, які отримували від звичайних людей у соцмережах.

Тоді ж ми зрозуміли, що українська медична система потребує підтримки в умовах, коли навіть найкращі системи в світі не справляються, тому деякі наші партнери разом з представниками бізнесу створили благодійний фонд «Дихай», який консолідував зусилля окремих небайдужих українців, котрі мали бажання та змогу допомогти.

Тож, якщо резюмувати, можу сказати, що запорукою успіху цього року були впевненість у власних силах і силах команди та виваженість у прийнятті рішень.

Які висновки Ви зробили для себе як керівник (або ж які управлінські рішення приймали)?

— На будь-яких вечірках та корпоративах ми завжди кажемо, яка в нас класна, професійна команда. І кажемо ми це абсолютно щиро, проте настільки часто, що трохи вже й замилилося усвідомлення цих фактів. Але будь-які стресові ситуації завжди оголюють та загострюють все, що є, — і гарне, і погане. 2020 р. показав, що в нас насправді крута команда, яка у важкі часи вміє консолідуватися і працювати на спільний інтерес.

Найвідповідальнішим, найважливішим та найвдалішим нашим управлінським рішенням було не слідувати загальним «трендам» і не приймати поспішних рішень. Натомість потрібно було посилювати внутрішні комунікації, мотивувати команду і заручитись її підтримкою у пошуку нових можливостей.

Чого чекати та до чого готуватися юрбізнесу в 2021 рік?

— Думаю, не відкрию таємницю, якщо скажу, що наступний рік буде ще важчим і для світової, і для української економіки. Дуже ймовірне поглиблення політичної кризи, що також не буде сприяти економічному розвитку. Є сподівання, що певні законодавчі зміни простимулюють інвестиції в сектор азартних ігор та IT-індустрію, хоч сильного інвестиційного сплеску я й не очікую. Бізнесу загалом доведеться і надалі виживати, тож і юристам треба бути готовими до непростих часів. Без роботи точно не залишаться юристи судової, кримінальної, податкової практик. Усім іншим доведеться бути креативними, докладати ще більших зусиль і навчитись розширювати власні горизонти.

Share:

More Publications
Show More