Initiative on Ukrenergo’s debt repayment by means of interstate crossings sale leaves many questions (In Ukrainian)
On 22 April 2020, the Subcommittee on Sustainable Development, Strategy and Investment of the Verkhovna Rada of Ukraine Committee on Energy, Housing and Utilities Services discussed the draft law “On amendments to certain laws of Ukraine (regulating the crisis of non-payment in the electricity market and issue of certification of the transmission system operator) No.3364.
22 квітня 2020 року Підкомітет з питань сталого розвитку, стратегії та інновацій Комітету з питань енергетики та житлово-комунальних послуг провів обговорення законопроекту №3364 від 21.04.2020 про внесення змін до деяких законів України (щодо врегулювання кризи неплатежів на ринку електричної енергії та питання сертифікації оператора системи передачі).
Особливу увагу в цьому законопроекті привернули положення щодо врегулювання кризи неплатежів. Зростання заборгованості серед учасників ринку електричної енергії є дійсно суттєвою проблемою, що потребує невідкладного вирішення. Водночас, питання заборгованості потребує комплексного підходу та передбачати вирішення проблеми для всіх учасників ринку.
При цьому передбачається, що оператор системи передачі здійснює оплату послуг із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел у розмірі 70 % коштів, наявних станом на 01.04.2020 та отриманих від розподілу пропускної спроможності міждержавного перетину. У свою чергу «Гарантований покупець» зобов’язаний перерахувати кошти отримані від оператора системи передачі у розмірі 50 % – «Енергоатому», а 50 % перерахувати на оплату електричної енергії, виробленої на об’єктах ВДЕ за «зеленим» тарифом.
Не зрозуміло, який розмір доходів «Укренерго» від розподілу пропускної спроможності міждержавного перетину може бути перерахований «Гарантованому покупцю» для погашення заборгованості. За даними за 2019 рік, дохід оператора системи передачі від розподілу пропускної спроможності міждержавного перетину склав 780 мільйонів гривень. Але навіть за умови використрання 100 % цього доходу, заборгованість «Гарантованого покупця» буде залишатись та збільшуватись.
З огляду на це, виникають додаткові запитання, а саму чому не ініціюється перегляд тарифу на передачу з боку оператора системи передачі та НКРЕКП для забезпечення оплат послуги щодо збільшення частки ВДЕ «Гарантованому покупцю» та чому ГП виставляє «зелену» електричну енергію на РДН по мінімальній ціні 10 гривень за МВт-год (крім винятку на період карантину) відповідно до постанови №641 НКРЕКП.
Крім цього, 3 квітня 2020 року НКРЕКП затвердила Порядок розподілу пропускної спроможності міждержавних перетинів, який також передбачає умови щодо використання доходів від розподілу пропускної спроможності міждержавного перетину. У разі прийняття законопроекту, НКРЕКП необхідно буде внести зміни до цього Порядку, тому питання реалізації положень законодавства може мати певні затримки.
Таким чином, вирішення питання заборгованостей на ринку електричної енергії є найбільш важливим, оскільки від своєчасних розрахунків залежить стабільна робота ринку електричної енергії. Але вирішувати це питання важливо комплексно, враховувати всіх учасників ринку та з проведенням розрахунків щодо варіантів вирішення проблеми.