Restructuring of “green tariffs”. The legality of anti-crisis measures (In Ukrainian)

Наприкінці квітня Міністерство енергетики та захисту довкілля України розробило комплекс кроків для виведення енергетичної системи країни із кризи. Серед них – укладення меморандуму з інвесторами про зниження «зеленого тарифу». Чим обумовлений такий крок та чи законний він? Відповіла Марина Гріцишина, Голова Комітету Асоціації правників України з питань енергетики, нафти та газу, керівниця практики енергетики Sayenko Kharenko. Щодо законності перегляду розмірів «зелених» тарифів Встановлення «зелених» тарифів для проєктів ВДЕ в Україні здійснюється з урахуванням певних державних гарантій. Зокрема, за Законом «Про альтернативні джерела енергії», держава гарантує:

  • для виробників ВДЕ застосування порядку стимулювання виробництва з альтернативних джерел енергії, встановлений на дату введення в експлуатацію об’єкту ВДЕ. Проте, у разі зміни законодавства, виробники ВДЕ можуть обрати новий порядок стимулювання;
  • закріплення на законодавчому рівні на весь строк застосування «зеленого» тарифу вимог щодо закупівлі електричної енергії з об’єктів ВДЕ за «зеленим» тарифом, а також розрахунки за таку електричну енергію в повному обсязі, у встановлені строки та грошовими коштами.

У зв’язку із дефіцитом бюджету гарантованого покупця, державна гарантія щодо розрахунків з виробниками ВДЕ останнім часом порушується. Крім того, за останній рік виникли додаткові питання щодо відновлюваної генерації: обмеження ВДЕ, балансування системи та відповідальність за небаланси. При цьому для проєктів з уже встановленим «зеленим» тарифом застосовується гарантія про незмінну систему стимулювання. Тому, ретроспективний перегляд «зелених» тарифів буде порушувати раніше становленні гарантії. Крім того, досвід країн ЄС показав, що ретроспективні зміни приносять більше шкоди для розвитку галузі, ніж допомагають вирішити проблеми. Саме тому питання реструктуризації «зелених» тарифів наразі обговорюється з інвесторами в рамках медіації за участю Секретаріату Енергетичного Співтовариства. Лише добровільна згода інвесторів зі змінами для вже встановлених «зелених» тарифів може бути вирішенням поточної проблеми. Зокрема, в уже згаданому Законі «Про альтернативні джерела енергії» зазначено, що виробники ВДЕ можуть обрати новий порядок стимулювання. Водночас, окрім добровільної зміни «зелених» тарифів, важливими є зміни у режимі ПСО та впровадження аукціонів. Таким чином, у разі досягнення згоди між Міненерго та інвесторами ВДЕ в рамках медіації можливе внесення змін до закону щодо добровільної зміни розмірів «зелених» тарифів для вже реалізованих проєктів ВДЕ. При цьому, впровадження цих змін на добровільних засадах не призведе до порушення законодавства.

Related publications

07 December 2022

Publications

Counterfeiting is a cynical way of violating trademark rights
11 October 2022

Publications

Safety first in Ukraine: A Buzz interview with Vladimir Sayenko of Sayenko Kharenko
26 August 2022

Publications

New Research: More than 50% IT companies have not relocated
Notification cookies

We use cookies to analyze the behavior of visitors
of our website and improve it. By using our website, you consent to these cookies in accordance with our Cookie Policy.