Перемога бізнесу! Скасовано спеціальні санкції

Уже з 7 лютого 2019 року, через сім місяців після набуття чинності Закону України «Про валюту і валютні операції» [1], остаточно скасують механізм спеціальних санкцій, які зараз застосовує Міністерство економічного розвитку і торгівлі України (далі — Міністерство) до українських суб’єктів зовнішньоекономічної діяльності та їх іноземних контрагентів відповідно до ст. 37 Закону України «Про зовнішньоекономічну діяльність» (далі — Закон).
Чим небезпечні спеціальні санкції?
Спеціальні санкції — застарілий і невиправданий механізм боротьби з порушеннями в галузі ЗЕД, який має сумнівну ефективність, найбільше шкодить добросовісним компаніям та відсутній у законодавстві інших країн.
Згідно з чинними положеннями Закону, спеціальні санкції застосовують у формі (1) тимчасового зупинення ЗЕД, (2) індивідуального режиму ліцензування та (3) штрафу як до українських компаній, так і до компаній-нерезидентів.
Список порушень, щодо яких застосовують спеціальні санкції, сформульований в Законі досить широко, охоплюючи валютні, митні, податкові й інші порушення в галузі ЗЕД, зокрема дії, які можуть зашкодити інтересам національної економічної безпеки. «Найпопулярнішими» підставами для застосування спеціальних санкцій стали порушення строків зарахування валютної виручки за експортними операціями[2], порушення строків імпорту на умовах відстрочення поставки [3] й порушення правил, пов’язаних з оформленням митних декларацій та визначенням митної вартості[4].
За чинним законодавством, Міністерство не інформує компанії про застосування спеціальних санкцій, а їх затвердження відбувається без участі представників компанії. Про санкції компанія може дізнатись або з сайту Міністерства, або в банку чи на митниці, коли їй не вдається здійснити ту чи іншу зовнішньоекономічну операцію. Крім цього, за чинними правилами, спеціальні санкції застосовують не лише до компанії-порушника, а й до її контрагента, який, не вчинивши жодного порушення, може опинитися під санкціями. Застосовані санкції діють безстроково, а їх скасування — непрозорий процес,який може тривати кілька місяців. Таким чином компанії можуть тривалий час бути позбавлені права вести ЗЕД і зазнавати збитків від зриву контрактів, не маючи можливості вплинути на ситуацію. Бізнес неодноразово порушував болісне питання застосування спеціальних санкцій, і скасування ст. 37 Закону можна вважати його заслуженою перемогою.
Скасування ст. 37 Закону — важливий крок до лібералізації зовнішньоекономічної діяльності, що значно полегшить життя українським експортерам та імпортерам. Відсутність ризику санкцій сприятиме прозорості зовнішньоекономічної діяльності, покращенню ділового середовища, передбачуваності умов ведення бізнесу.
За додатковою інформацією звертайтеся, будь ласка, до Анжели Махінової або Івана Бараненка.

[1] Набув чинності 7 липня 2018 року 2 3 4
[2] Стаття 1 Закону України «Про здійснення розрахунків в іноземній валюті»
[3] Стаття 2 Закону України «Про здійснення розрахунків в іноземній валюті»
[4] Статті 51, 260—261 Митного кодексу України.

Подібні новини

31 Січня 2023

Новини

Анжела Махінова долучилася до роботи Центру інформації про контроль за торгівлею з Росією, створеного Akin Gump
01 Лютого 2022

Новини

Дайджест сталого розвитку
02 Грудня 2021

Новини

SK дайджест зі сталого розвитку
Cookies повідомлення

Ми використовуємо дані cookie, щоб аналізувати поведінку відвідувачів
нашого сайту та покращувати його. Використовуючи наш сайт, ви даєте згоду на дані cookie відповідно до нашої Cookie Policy.