Новини практики міжнародної торгівлі. Вересень-жовтень 2014 р.
І. НОВИНИ СОТ
Російська Федерація має намір ініціювати процедуру вирішення спорів в СОТ щодо України
Про намір Росії ініціювати процедуру вирішення спорів у СОТ щодо України заявив голова департаменту торговельних переговорів Мінекономрозвитку Російської Федерації Максим Медведков|1|. Підставою такого рішення є продовження Україною антидемпінгового мита на ввезення нітрату амонію з Росії. Антидемпінгові мита у даному розслідуванні були визначені з застосуванням коригувань вартості газу, що відповідає попередній практиці ЄС. Втім, Російська Федерація виступає проти даного підходу (як відомо, процедура вирішення спорів у СОТ по відношенню до ЄС була ініційована ще у грудні 2013 року|2|).
Нагадаємо, що термін дії антидемпінгових мит був продовжений на п’ять років згідно з рішенням Міжвідомчої комісії з міжнародної торгівлі № АД-315/2014/4421-06, що набуло чинності 8 липня 2014 року. Крім того, були збільшені антидемпінгові мита: для МХК “Єврохім” та інших російських виробників – з 10,78% до 36,03%; для ВАТ “Дорогобуж” – з 9,76% до 20,51%.
Росія планує почати переговори про перегляд своїх зобов’язань в рамках СОТ
В липні 2014 року російська делегація в СОТ зробила заяву щодо ініціювання переговорів для перегляду тарифних зобов’язань Росії в рамках СОТ. Так, в результаті вибраного курсу Росією на імпортозаміщення та з метою захисту ринку, Міністерство промисловості та торгівлі Росії запропонувало підвищити ставки ввізного мита на ряд товарів, таких як продукція машинобудівної, металургійної, транспортної промисловості та ін. Детальний перелік товарів на разі розробляться міністерством.|3|
ЄС ініціював процедуру врегулювання спорів в СОТ щодо Російської Федерації
За повідомленням Європейської Комісії, 31 жовтня 2014 року відповідна вимога щодо проведення консультацій з Російською Федерацією щодо імпортних мит на паперові товари, холодильники та пальмову олію була направлена в Орган вирішення спорів СОТ. Представники ЄС вважають, що Російська Федерація порушує свої зобов’язання в рамках СОТ встановлюючи вищі тарифи на імпорт товарів, ніж передбачено її зобов’язаннями, або встановлюючи фіксований розмір митного платежу. Консультації є першим кроком у процедурі вирішення спорів. Якщо консультації не призведуть до бажаного результату та не врегулюють спір, він буде переданий на вирішення Групі експертів СОТ.
Виконання Балійського пакету домовленостей під загрозою
Виконання підписаного в грудні 2013 року Балійського пакету домовленостей було заблоковано Індією 25 липня 2014 року. Домовленості в рамках зазначеного пакету заходів справедливо вважалися найбільшим прогресом у сфері лібералізації торгівлі з 1995 року і передбачали проведення реформ у чотирьох сферах: спрощення процедур торгівлі, сільське господарство, торгівля бавовною та розвиток найменш розвинутих країн. Зокрема, вагомим досягненням вважалася Угода щодо спрощення процедур торгівлі, Протокол про набуття чинності якої мав бути прийнятий не пізніше 31 липня 2014 року.
Втім, зміст даного протоколу суперечить одному із ключових інтересів Індії, а також інших країн, що розвиваються – наданню субсидій виробникам для забезпечення внутрішніх запасів продовольства. Виходячи з цього, 25 липня 2014 року Індія заявила, що не підтримає Угоду щодо спрощення процедур торгівлі, якщо в пакет документів не буде включено угоду про надання країнам, що розвиваються права на субсидії для створення внутрішніх запасів продовольства.
Неформальні зустрічі у вересні в рамках Комітету з сільського господарства показали, що консенсус з цього питання ще не досягнутий: деякі країни висловили побажання продовжити роботуза пост-Балійським порядком денним, інші сподіваються, що за допомогою консультацій вдасться знайти вихід з ситуації. Третя група країн вважає, що робота не може продовжуватися, так як домовленість про прийняття вищезазначеного Протоколу була порушена (до цієї категорії відносяться США, ЄС, Японія, Канада).|4|
Погоджені умови приєднання Сейшельських островів до СОТ
17 жовтня країни учасниці СОТ погодили умови приєднання Сейшельських островів до СОТ|5|, завершивши етап переговорів, який тривав майже 18 років. Тепер рішення про приєднання країни до СОТ має бути схвалене Генеральною Радою СОТ у грудні цього року. Очікується, що Сейшельські острови стануть повноправним членом СОТ до 2 червня 2015 року. Середня ставка митного тарифу для Сейшельських островів встановлена на рівні 9,5 – 16,9 % для сільськогосподарських товарів та 8,3 % для промислових товарів.
ІІ. РЕГІОНАЛЬНА ЛІБЕРАЛІЗАЦІЯ ТОРГІВЛІ
Асоціація України з ЄС
Верховна Рада України та Європейський Парламент синхронно ратифікували 16 вересня Угоду про асоціацію між Україною та ЄС. 17 вересня 2014 року Кабінет Міністрів України своїм розпорядженням № 847-2014-р затвердив План заходів з імплементації Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом на 2014-2017 роки|6|.
Разом з тим, в результаті тристоронньої зустрічі Україна-Росія-ЄС, що відбулася 12 вересня у Брюсселі, Рада ЄС прийняла рішення про перенесення початку тимчасового застосування Угоди про асоціацію в частині, що стосується торгівлі (регулюється Розділом IV Угоди про асоціацію) на 1 січня 2016 року.|7| Таким чином, з 1 листопада 2014 року розпочалося тимчасове застосування так званої “політичної” частини Угоди, зокрема положень щодо політичного діалогу, спільної політики безпеки, тощо. Крім того, ЄС продовжив дію односторонніх преференцій щодо товарів походженням з України на 2015 рік. Відповідне рішення було схвалено комітетом Європейського Парламенту з питань міжнародної торгівлі 20 жовтня 2014 року та прийнято Європейським Парламентом 23 жовтня 2014 року. Цілісне застосування Угоди почнеться з 1 січня 2016 року разом з початком функціонування ЗВТ між Україною та ЄС.
Російська Федерація та Україна готові запровадити митні тарифи у двосторонньому порядку
19 вересня 2014 року Урядом Російської Федерації було прийнято Постанову №959 “Про запровадження ввізних митних зборів щодо товарів, країною походження яких є Україна”|8|, якою передбачається введення мит щодо товарів українського походження в розмірі ставок Єдиного митного тарифу Митного союзу. Мита буде введено в дію в разі застосування Україною положень економічної частини Угоди про асоціацію.
У зв’язку з цим, Мінекономрозвитку винесло на обговорення “Перелік товарів за кодами Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності (“УКТЗЕД”) на рівні 10-ти знаків”, які можуть бути вилучені з режиму вільної торгівлі при імпорті з Російської Федерації до України у разі набуття чинності вищезазначеної Постанови Уряду Російської Федерації.|9|
Договір про Євразійський економічний союз ратифіковано
У жовтні парламентами Російської Федерації, Республіки Білорусь та Республіки Казахстан був ратифікований Договір про створення Євразійського економічного союзу (“ЄЕС”). Крім того, до 10 жовтня був підписаний Договір про приєднання Республіки Вірменія до даного Договору. Киргизстан має намір стати членом ЄЕС з 1 січня 2015 року.
Нагадаємо: Договір про створення ЄЕС був підписаний президентами Росії, Казахстану і Білорусі 29 травня на засіданні Вищої Євразійської економічної ради в Астані. Угода повинна набути чинності 1 січня 2015 року і передбачає вільний рух товарів, послуг, капіталу, робочої сили та єдину чи узгоджену політику в ключових галузях економіки.
ІІІ. ЗАХОДИ ТОРГІВЕЛЬНОГО ЗАХИСТУ ТА БАР’ЄРИ У ТОРГІВЛІ
Україна ініціювала антисубсидиційне розслідування щодо імпорту легкових автомобілів з РФ
15 вересня 2014 року Міжвідомчою комісією з міжнародної торгівлі було прийнято рішення “Про порушення та проведення антисубсидиційного розслідування щодо імпорту в Україну легкових автомобілів походженням з Російської Федерації” № АС-321/2014/4421-06, яке набуло чинності 18 вересня 2014 року (код УКТЗЕД – 8703).|10| Розслідування було ініційовано за скаргою Асоціації автовиробників України “Укравтопром”, яка діє від імені ПАТ “ЗАЗ”, ДП “АСЗ № 2”і ПАТ “АК “Богдан Моторс”.
Україна продовжила дію антидемпінгових заходів щодо виробів з чорних металів
15 вересня 2014 року Міжвідомчою комісією з міжнародної торгівлі прийнято рішення “Про продовження дії антидемпінгових заходів щодо імпорту в Україну виробів, виготовлених з чорних металів, без електричної ізоляції (за винятком виробів з корозійностійкої (нержавіючої) сталі та виробів для цивільної авіації) походженням з Китайської Народної Республіки” № АД-320/2014/4421-06, яке набуло чинності 19 вересня 2014 року. Даним рішенням продовжено строком на п’ять років дію антидемпінгових заходів, застосованих рішенням Комісії від 23 липня 2008 року № АД-183/2008/143-48 щодо дротів, тросів та канатів (коди УКТЗЕД 7312 10 51 00, 7312 10 59 00, 7312 10 82 00, 7312 10 84 00, 7312 10 99 00, 7312 10 75 00). Ставку антидемпінгового мита залишено на рівні 123%|11|.
Україна ініціювала перегляд спеціальних заходів щодо імпорту труб
Міжвідомча комісія з міжнародної торгівлі прийняла рішення “Про порушення перегляду та продовження строку застосування спеціальних заходів щодо імпорту в Україну труб сталевих безшовних обсадних і насосно-компресорних незалежно від країни походження та експорту” № СП-323/2014/4421-06, яке набуло чинності 1 жовтня 2014 року. Згідно з даним рішенням ініційовано перегляд спеціальних заходів щодо сталевих труб (коди УКТЗЕД 7304 29 10 00 та 7304 29 30 00), застосованих рішенням Комісії від 23.07.2008 № СП-182/2008/143-31 та продовжених рішенням Комісії від 30.09.2011 № СП-261/2011/4423-28.|12| Перегляд ініційовано за скаргою групи компаній “Інтерпайп”.
Торгівельні обмеження Російської Федерації щодо імпорту товарів із України
У вересні – жовтні 2014 року Росспоживнагляд заборонив імпорт на територію Російської Федерації окремих українських товарів. Зокрема, обмеження стосуються кондитерських виробів (компанії “Конті” та “АВК”) та плит деревостружкових ТОВ “Кроно-Україна”. Крім того, Російська Федерація заборонила імпорт усіх сирних продуктів (код УКТ ЗЕД 1901 і 2106) з 14.10.2014 року через порушення законодавства про захист прав споживачів, а також усієї підкарантинної сільськогосподарської продукції з 22.10.2014 року через можливе порушення правил походження товарів та ненадання Держветфітослужбою України інформації про обсяги вирощеної цього року в Україні рослинної продукції.
У відповідь на останню заборону Міністерство економічного розвитку і торгівлі України направило запит до пункту запитів СОТ щодо обґрунтованості дій Російської Федерації. На думку українських представників, російська сторона вчиняючи такі дії, не дотримується положень двосторонньої угоди та міжнародних стандартів з фітосанітарних заходів. Згідно з повідомленнями Держветфітослужби України та МЗС України, Россільгоспнагляд не надсилав офіційних звернень і не надав доказів порушень зі сторони експортерів України.
Разом з тим, Россільгоспнагляд відновив з 9 жовтня 2014 року сертифікацію в Російській Федерації чотирьох українських підприємств: ТОВ “Салком Плюс”, ВАТ “Тавр-Плюс”, ТОВ “ВМП” і ТОВ “Свіженька”.|13|
Митний союз ініціював антидемпінгове розслідування щодо імпорту сталевих цільнокатаних коліс із України
16 жовтня 2014 року Департамент захисту внутрішнього ринку Євразійської економічної комісії прийняв рішення “Про початок антидемпінгового розслідування щодо сталевих цільнокатаних коліс походженням з України, що ввозяться на єдину митну територію Митного союзу” № 10.|14| Розслідування розпочато за скаргою ПАТ “Вискунський металургійний завод” та ПАТ “ЕВРАЗ Нижньотагільський металургійний комбінат” щодо сталевих коліс для залізничних складів, що класифікуються за кодом 8607191009 згідно з Товарною номенклатурою зовнішньоекономічної діяльності Митного Союзу (“ТН ЗЕД МС”).
IV. БЕЗПЕКА ПРОДУКЦІЇ
Набув чинності Закон України, що регулює безпеку харчових продуктів
20 вересня 2014 року набув чинності Закон України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо харчових продуктів” №1602 від 22.07.2014 року |15|, що має на меті підвищити безпеку та якість харчових продуктів та гармонізацію законодавства України із законодавством ЄС у цій сфері.
V. ХАРЧОВА ПРОМИСЛОВІСТЬ
НБУ лібералізував валютні обмеження для сільськогосподарських виробників
Національний банк України спростив порядок здійснення зовнішньоекономічної діяльності виробниками сільськогосподарської продукції лібералізувавши вимоги щодо проведення валютних операцій. Так, постановою Правління НБУ №626 від 3 жовтня 2014 року|16|, що набула чинності 4 жовтня 2014 року, внесено зміни до постанови НБУ від 29 серпня 2014 року № 540 “Про введення додаткових механізмів для стабілізації грошово-кредитного та валютного ринків України”. Зокрема, щодо сільськогосподарських виробників знята заборона на проведення операцій в іноземній валюті для здійснення платежів за імпортними договорами, за якими продукція була ввезена на територію України та здійснено митне оформлення на підставі ввізної митної декларації, дата оформлення якої перевищує 180 днів.|17|
Тарифна квота на ввіз українського ячменю продовжена до кінця 2014 року
Європейська комісія продовжила дію тарифної квоти на безмитний ввіз ячменю з України до кінця 2014 року. Нагадаємо, що дія квоти мала закінчитись вже 31 жовтня. Але, оскільки ціна на ячмінь в ЄС цього року не сильно відрізняється від української, на даний час дана квота використана українськими експортерами лише на 8%.|18|
Оцінка якості українських продуктів з метою експорту в ЄС
З 23 вересня по 3 жовтня 2014 р. в Україні тривала місія інспекторів Офісу з питань харчових продуктів та ветеринарії (FVO) Генерального директорату з питань охорони здоров’я та захисту прав споживачів (DG SANCO), метою якої була оцінка системи контролю та процедури сертифікації молока та молочних продуктів, призначених для експорту до ЄС.
Згідно з повідомленням Державної ветеринарної та фітосанітарної служби України, експорт продукції в ЄС може розпочатися вже в другій половині 2015 року. Втім, вирішальний розгляд питання та прийняття рішення в Брюсселі буде можливий не раніше, ніж українські виробники врахують ряд зауважень, що виникли у делегації ЄС щодо процесу виробництва, зокрема щодо імплементації Регламентів ЄС № 178/2002,852/2004, 853/2004,854/2004 та 882/2004, у тому числі впровадження систем НАССР та простежуваності, виготовлення молочних продуктів тільки з молока класу “екстра”, а також щодо реєстрації тварин та маркування продуктів.|19|
Нагадаємо, що всього на сьогодні відбулося дев’ять верифікаційних візитів DG SANCO. Як повідомляє Державна ветеринарна та фітосанітарна служба, Україна отримала право експортувати в ЄС рибну продукцію, мед та продукцію птахівництва,|20| а також веде переговори щодо експорту яловичини в ЄС|21|.
Запроваджена обов’язкова ідентифікація та реєстрація сільськогосподарських тварин
26 вересня 2014 року набув чинності Закон України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо ідентифікації та реєстрації тварин” № 1648 від 14 серпня 2014 року|22|, згідно з яким запроваджена обов’язкова ідентифікація та реєстрація сільськогосподарських тварин. Зміни спрямовані на гармонізацію законодавства України з вимогами ЄС.
VІ. ЛІКАРСЬКІ ЗАСОБИ
Вибіркова ставка ПДВ на медичні вироби
10 вересня 2014 року набула чинності Постанова КМУ “Про затвердження переліку медичних виробів, операції з постачання на митній території України та ввезення на митну територію України яких підлягають обкладенню податком на додану вартість за ставкою 7 відсотків” № 410 від 3 вересня 2014 року|23|. Таким чином уряд встановив пільгову ставку ПДВ 7% лише для окремих категорій медичних виробів. Нагадаємо, що відповідно до попередньої Постанови КМУ № 216 від 01.07.2014 року, семивідсоткова ставка ПДВ застосовувалася до всіх медичних виробів, що відповідало вимогам Директиви ЄС 2006/112/ЄС про спільну систему податку на додану вартість, що забороняє надання преференцій та пільг для окремих товарів.|24|
Зміни до Закону України “Про лікарські засоби”
5 вересня 2014 року набув чинності Закон України “Про внесення змін до Закону України “Про лікарські засоби” щодо удосконалення порядку забезпечення населення лікарськими засобами, призначеними для лікування соціально небезпечних і тяжких хвороб”|25| № 1637-VII від 12 серпня 2014 року. Згідно зі змінам, за окремим рішенням МОЗ України дозволятиметься ввезення незареєстрованих в Україні лікарських засобів зарубіжних держав з метою медичного забезпечення військовослужбовців та осіб рядового і начальницького складу, які виконують завдання в ході проведення АТО, під час дії надзвичайного стану, особливого періоду, за наявності документів, що підтверджують реєстрацію й використання ліків у таких країнах. Ввезення в Україну лікарських засобів без реєстрації дозволятиметься для терапії рідкісних (орфанних) захворювань.|26|
Крім того, 20 жовтня 2014 року ухвалено додаткові зміни до Закону України “Про лікарські засоби” щодо реєстрації лікарських засобів. Так, після закінчення строку, протягом якого було дозволено застосування лікарського засобу в Україні, його подальше застосування можливе за умови перереєстрації. Після перереєстрації строк застосування в Україні лікарського засобу не обмежується. Крім того, змінами передбачено, що лікарські засоби, випущені в обіг під час строку, протягом якого лікарський засіб було дозволено до застосування в Україні, можуть застосовуватись в Україні до закінчення їх терміну придатності, визначеного виробником та зазначеного на упаковці.|27|
Накази МОЗ щодо нового порядку розрахунку оптово-відпускних цін на лікарські засоби та вироби медичного призначення
26 вересня 2014 року набули чинності спільний Наказ Міністерства охорони здоров’я України та Міністерства економічного розвитку і торгівлі України “Про затвердження Порядку розрахунку оптово-відпускної ціни на лікарський засіб” № 584/1011|28| від 20.08.2014 року та Наказ Міністерства охорони здоров’я України “Про затвердження Положення про реєстр оптово-відпускних цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення, порядок внесення до нього змін та форм декларації зміни оптово-відпускної ціни на лікарський засіб та виріб медичного призначення”№ 574|29| від 18.08.2014 року.
Дані Накази стосуються нового порядку декларування змін оптово-відпускних цін на лікарські засоби та вироби медичного призначення, які можуть закуповувати заклади й установи охорони здоров’я, що повністю або частково фінансуються з державного та місцевих бюджетів. Накази були ухвалені на виконання положень постанови КМУ “Про референтне ціноутворення на лікарські засоби та вироби медичного призначення, що закуповуються за кошти державного та місцевих бюджетів” № 240 від 2 липня 2014 року.
Зміни до порядку проведення експертизи реєстраційних матеріалів на лікарські засоби
26 вересня 2014 року набув чинності Наказ Міністерства охорони здоров’я України “Про внесення змін до Порядку проведення експертизи реєстраційних матеріалів на лікарські засоби, що подаються на державну реєстрацію (перереєстрацію), а також експертизи матеріалів про внесення змін до реєстраційних матеріалів протягом дії реєстраційного посвідчення”|30| № 566 від 11.08.2014 року.
Даний Наказ спрямований на спрощення процедури державної реєстрації деяких лікарських засобів. Зокрема, перелік лікарських засобів доповнений медичними імунобіологічними препаратами, що використовуються під час здійснення специфічної імунопрофілактики інфекційних захворювань, які входять до календаря профілактичних щеплень в Україні, та для лікування соціально небезпечних хвороб (туберкульоз, ВІЛ/СНІД, вірусні гепатити, а також рідкісні захворювання) і до яких під час реєстрації можуть бути застосовані окремі вимоги.
Належна практика дистрибуції лікарських засобів
Наказом МОЗ України від 22.08.2014 року № 593 затверджено настанову “Лікарські засоби. Належна практика дистрибуції. СТ-Н МОЗУ 42-5.0:2014”|31|, що розроблена з метою гармонізації українського законодавства з відповідними вимогами ЄС – Настановами Європейської Комісії “Щодо практики належної дистрибуції лікарських засобів для застосування людиною” (2013/С 343/01) від 5 листопада 2013 року.
Настанова поширюється на суб’єктів господарювання, які здійснюють дистрибуцію лікарських засобів на території України, включаючи підприємства, що виробляють лікарські засоби, та на осіб, що займаються брокерською діяльністю. Акт не поширюється на підприємства, що здійснюють роздрібну торгівлю лікарськими засобами у аптеках та їх структурних підрозділах.
Настанова застосовується для: (1) організації належної дистрибуції лікарських засобів згідно з принципами та правилами GDP та побудови систем якості підприємствами оптової торгівлі, включаючи такі, що виробляють лікарські засоби; (2) проектування, будівництва, реконструкції та технічного переоснащення підприємств оптової торгівлі та підприємств-виробників лікарських засобів; (3) організації належної брокерської діяльності та побудови брокерами систем якості.
Розроблено проект змін до порядку державної реєстрації медичних виробів
Державною службою України з лікарських засобів розроблено зміни до Постанови КМУ “Про затвердження Порядку державної реєстрації медичної техніки та виробів медичного призначення” № 1497 від 09.11.2004 року, що оприлюднені на сайті Служби з 16 вересня 2014 року|32|. Зокрема, проектом передбачено, що державна реєстрація медичних виробів може здійснюватися не тільки за результатами експертизи, яку проводить Держлікслужба України, але й за умови проходження процедури оцінки відповідності вимогам Технічних регламентів щодо медичних виробів (Постанови КМУ від 02.10.2013 р.№ 753, № 754, № 755), що підтверджується чинними документами, виданими органом з оцінки відповідності.|33|
Нова редакція Закону “Про лікарські засоби”
Розробка нової редакції Закону “Про лікарські засоби”|34| проводиться на рівні двох робочих груп, створених при Комітеті ВРУ з питань охорони здоров’я та при МОЗ України. Закон має бути гармонізований з вимогами директив ЄС, зокрема Директиви 2001/83/EC. Запропонований законопроект характеризують як “вибірково гармонізований”, оскільки він не враховує дуже багатьох положень Директиви. Так, за оцінками експертів, більшою мірою положенням вищезазначеної Директиви відповідають вимоги щодо маркування продукції. Також, у законопроекті передбачена можливість отримання безстрокового реєстраційного посвідчення, з окремими винятками, що визначатиме МОЗ.
Найбільш дискусійним аспектом даного проекту закону є процедура розміщення препарату на ринку України. Директива 2001/83/ЕС визначає детальний перелік документів, що мають бути подані заявником для отримання дозволу на розміщення препаратів на ринку, а також опис процедур щодо складанням та експертизи цих документів та дій регулятора під час прийняття рішення. У запропонованому ж законопроекті залишено сьогоднішню модель допуску на ринок лікарських засобів: залишено “реєстраційне посвідчення”, а перелік документів, що подаються разом із заявою та вимоги щодо проведення експертизи визначає МОЗ України на рівні наказів. У той же час у законопроекті не відображено низку термінів, передбачених Директивою, не імплементовано процедури ЄС щодо взаємного визнання та отримання дозволу на розміщення засобів на ринку ЄС.|35|
VII. ІНШІ НОВИНИ
Закон України “Про санкції” набув чинності
12 вересня 2014 року набув чинності Закон України “Про санкції”|36|, яким передбачено більш ніж 25 видів обмежень, що можуть бути запроваджені проти іноземних держав, юридичних та фізичних осіб, які ведуть терористичну або будь-яку іншу діяльність, що загрожує суверенітету та територіальній цілісності України. Санкції включають блокування активів, обмеження торговельних, економічних та фінансових операцій, обмеження транзиту ресурсів, запобігання виведення капіталу, тощо. Рішення щодо застосування секторальних санкцій (щодо іноземної держави чи невизначеного кола осіб певного виду діяльності) приймається РНБО, вводиться в дію указом Президента України та затверджується після цього постановою ВРУ протягом 48 годин. Рішення про застосування персональних санкцій приймається РНБО та вводиться в дію указом Президента України.
Докладніше про Закон України «Про санкції»
Набув чинності Закон України, яким передбачено створення ВЕЗ “Крим”
27 вересня 2014 року набув чинності Закон України “Про створення вільної економічної зони “Крим” та про особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території України” № 1636-VII|37| від 12.08.2014 року.
Даний Закон запроваджує особливий правовий режим економічної діяльності фізичних та юридичних осіб, у тому числі особливий порядок застосування норм регуляторного, податкового та митного законодавства України на території вільної економічної зони “Крим” (“ВЕЗ “Крим””), що охоплює територію АРК та м. Севастополь, строком на 10 років. Так, на території ВЕЗ “Крим” не справляються загальнодержавні податки та збори. Юридичні особи, що мають податкову адресу (місцезнаходження) на території ВЕЗ “Крим”, прирівнюються з метою оподаткування до нерезидентів. Будь-які доходи з джерелом їх походження з території ВЕЗ “Крим”, одержані резидентом, підлягають оподаткуванню як іноземні доходи за загальними правилами, встановленими ПК України. Для цілей застосування податкового та митного законодавства договори, укладені між суб’єктами господарювання із місцезнаходженням на території ВЕЗ “Крим” та іншими суб’єктами господарювання, є документами, що використовуються замість зовнішньоекономічних договорів. Також, згідно з даним законом, на території ВЕЗ “Крим” діє вільна митна зона, а на адміністративних кордонах діє прикордонний контроль. Митні формальності, пов’язані з переміщенням товарів та осіб через адміністративний кордон ВЕЗ “Крим”, здійснюються у зонах митного контролю. На території ВЕЗ “Крим” діє мультивалютний режим (як гривня, так і інші іноземні валюти), але платежі між ВЕЗ “Крим” та материковою частиною України здійснюються виключно у гривні або у вільно конвертованій валюті.
Уряд Росії в свою чергу затвердив створення вільної економічної зони в анексованому Криму. Як повідомив прем’єр-міністр РФ Дмитро Медвєдєв, для інвесторів передбачено звільнення від деяких податків строком на 10 років, а також знижено адміністративні бар’єри.|38|
Державна ветеринарна та фітосанітарна служба України тимчасово заборонила ввезення кримських товарів
Згідно з розпорядженням Головного державного інспектора ветеринарної медицини України від 10.10.2014 № 129|39|, Державна ветеринарна і фітосанітарна служба України з 13 жовтня тимчасово заборонила ввезення продуктів харчування з території Криму до України, а також їх транзит через територію країни|40|. Причиною введення заборони стала неможливість здійснювати ветеринарно-санітарний контроль за епізоотичною ситуацією на півострові у зв’язку зі створенням вільної економічної зони в Криму та особливим режимом здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території; а також у зв’язку з безконтрольним переміщенням через Керченську переправу продуктів харчування, що створює ризики для епізоотичного благополуччя України.
Міністерство юстиції України затвердило порядок реєстрації договорів франчайзингу
Своїм Наказом від 29.09.2014 № 1601/5 Міністерство юстиції України затвердило Порядок державної реєстрації договорів комерційної концесії (субконцесії)|41|. Відповідно до Наказу, Порядок набуде чинності через шість місяців з дня його опублікування – 21 квітня 2015 року. Даний акт передбачає процедуру державної реєстрації договору комерційної концесії (субконцесії), договору про внесення змін до цього договору та договору про його розірвання. Відповідна інформація реєструється у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців. При цьому реєстрація договору комерційної концесії є безкоштовною, а документи для реєстрації можуть бути подані як особисто, так і поштовим відправленням або в електронній формі через Реєстраційний портал.
Додаткова інформація: відповідно до ст. 1118 Цивільного кодексу України, договори комерційної концесії (або франчайзингу) підлягають обов’язковій державній реєстрації. Однак порядок такої реєстрації довгий час був відсутній, що призводило до низки юридичних проблем.
Маркування російської продукції в магазинах Києва
Рішення щодо маркування цінників для російських товарів у магазинах Києва було прийняте 9 жовтня Київрадою |42|.
|3|www.ictsd.org/bridges-news/мосты/news/россия-готовится-начать-переговоры-о-пересмотре-своих-обязательств-в-вто
|4|www.ictsd.org/bridges-news/мосты/news/провал-соглашения-по-упрощению-процедур-торговли-значение-для-будущего-вто
|9|http://www.me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=d2e1067b-529a-465a-b315-c825aab7f8e7&title=PovidomlenniaProOpriliudnenniaProektuPerelikuTovariv-YakiMozhutButiVilucheniZRezhimuVilnoiTorgivliPriImportiZRosiiskoiFederatsiiDoUkraini.
|14|http://www.eurasiancommission.org/ru/act/trade/podm/notice/Lists/List/Attachments/59/notice_initiation_wheels.pdf