В Антимонопольному комітеті України новий очільник
Київ, 19 травня 2015. Верховна Рада України за поданням Кабінету Міністрів України призначила Юрія Терентьєва Головою Антимонопольного комітету України (АМКУ). Юрій Терентьєв має більш ніж 18-річний досвід роботи, в тому числі у якості голови юридичних служб «Брістол-Майерс Сквібб Україна», «Джей Ті Інтернешнл Компані Україна», «Метро Кеш енд Кері Україна», «АрселлорМіттал Кривий Ріг». Всі компанії, юридичними питаннями яких опікувався пан Терентьєв, належать до галузей економіки, які традиційно знаходяться під пильною увагою антимонопольних органів.
Призначенню передувала тривала громадська дискусія та кулуарні політичні обговорення щодо того, як має бути реформовано та переорієнтовано антимонопольне відомство для забезпечення його незалежності і прозорості у питаннях захисту економічної конкуренції в Україні.
Колишній голова АМКУ та три з восьми державних уповноважених залишили свої посади у лютому 2014 року. Відтоді за роботу АМКУ відповідали п’ять державних уповноважених включно з виконувачем обов’язки Голови АМКУ паном Миколою Барашем. Призначення нового керівного складу АМКУ є також однією з вимог МВФ, відповідно, призначення нового складу державних уповноважених очікується найближчим часом.
АМКУ залишається одним із найактивніших регуляторів в Україні. Незважаючи на політичну нестабільність та скорочення штату минулого року комітет досить активно контролював додержання положень антимонопольного законодавства і провів розслідування ряду випадків антиконкурентних узгоджених дій, зловживання монопольним становищем, недобросовісної конкуренції. Минулого місяця АМКУ оштрафував 14 операторів ринку роздрібної торгівлі на суму 203,6 мільйонів гривень (8,83 мільйонів доларів США) за антиконкурентні узгоджені дії, а саме – обмін між операторами ринку інформацією про ціни у роздрібних мережах через аналітичну компанію ACNielsen. Розслідування діяльності компаній у сферах роздрібної торгівлі, фармацевтики та інших галузях, а також затримки під час процедури одержання дозволів на концентрацію викликали хвилю критики щодо роботи регулятора.
Перед новою командою АМКУ постане складне завдання: своєчасно завершити розпочаті розслідування і видачу дозволів на концентрацію, у той час як громадськість і бізнес чекають швидких результатів, включаючи спрощення процедури одержання дозволів на концентрацію, прозорості ухвалення рішень (у тому числі щодо визначення суми штрафів), доступності співробітників АМКУ для роботи із заявниками, і протидії корупції. Більше того, скорочений штат АМКУ виконуватиме і додаткові громадські функції.
З метою сприяти трансформації АМКУ у регулюючий орган європейського зразка, законотворці запланували ряд законодавчих змін, які сформують конкуренційну політику України і обмежать деякі повноваження АМКУ. Нижче ми наводимо приклад трьох законодавчих ініціатив, які найвідчутніше вплинуть на бізнес середовище в Україні і роботу юристів у сфері конкуренційного права. Всі ці зміни є частиною зобов’язань, зафіксованих в Угоді про асоціацію України з Євросоюзом, і шанси, що вони будуть втілені у життя в найближчому майбутньому, високі.
Істотне збільшення порогових показників
Найбільш очікуваною зміною в українському конкуренційному законодавстві є збільшення порогових показників при аналізі необхідності отримання дозволу АМКУ на концентрацію. На даний момент законопроект № 3436 про внесення змін до Закону України «Про захист економічної конкуренції» передбачає збільшення порогових показників приблизно в чотири рази і, що більш важливо, удосконалює вимогу законодавства щодо зв’язку транзакції з Україною, що усуне необхідність отримання дозволу АМКУ на численні міжнародні транзакції, в яких тільки одна сторона присутня в Україні. Цей законопроект швидше за все буде в значній мірі змінений в ході його розгляду в парламенті, тим не менш, очікується, що його основні принципи залишаться.
Публікація рішень
Нещодавно зареєстрований законопроект № 2102 спрямований на забезпечення більшої прозорості в діяльності АМКУ. Він передбачає обов’язок АМКУ публікувати всі рішення, прийняті ним стосовно (1) заяв про надання дозволу на концентрації і узгоджені дії, а також відповідних справ (поглиблені дослідження, аналог Phase II в Європі); (2) справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції; (3) справ про недобросовісну конкуренцію. Ця ініціатива стикається зі значною протидією через побоювання, що комерційна таємниця та інша конфіденційна інформація може бути розкрита громадськості. Ці протиріччя широко обговорюються юридичною спільнотою, і за сприяння нової команди в АМКУ цей процес, ймовірно, просуватиметься вперед.
Розрахунок штрафів
Інша нещодавня ініціатива – процедура визначення розміру штрафів за порушення законодавства України про захист економічної конкуренції, яка повинна бути прийнята відповідно до Законопроекту № 2431. Наразі АМКУ для визначення розміру штрафів в кожному випадку користується внутрішніми закритими для громадськості документами. Прийняття законопроекту №2431 дозволить суб’єктам господарювання, які підпадають під штраф АМКУ, самостійно підрахувати приблизну суму штрафу, який може накласти АМКУ, а також продумати послідовність дій з метою його зменшення.
Щоб отримати додаткову інформацію щодо останніх змін в українському конкуренційному законодавстві та практиці регулюючого органу, звертайтесь, будь ласка, до Володимира Саєнка або Дмитра Тараника.