Новини практики міжнародної торгівлі. Березень – Травень 2015

І. НОВИНИ СОТ

Російська Федерація ініціювала спір в СОТ проти України

7 травня 2015 року Російська Федерація ініціювала спір у Світовій організації торгівлі (СОТ) проти України (DS493).|1| Підставою для ініціювання зазначеного спору стало продовження Україною дії антидемпінгових заходів щодо імпорту в Україну нітрату амонію походженням з Росії за результатами проведення проміжного перегляду та перегляду у зв’язку із закінченням строку застосування зазначених заходів. Зокрема, Росія вважає, що застосоване компетентними органами України коригування собівартості товару з врахуванням ринкової ціни на природний газ з подальшим конструюванням нормальної вартості не відповідає вимогам СОТ. На даний момент справа перебуває на стадії проведення консультацій.

Для інформації: строк дії антидемпінгових мит був продовжений на п’ять років згідно з Рішенням Міжвідомчої комісії з міжнародної торгівлі «Про зміну та продовження антидемпінгових заходів щодо імпорту в Україну нітрату амонію (аміачної селітри) походженням з Російської Федерації» № АД-315/2014/4421-06 від 8 липня 2014 року. Зазначеним Рішенням попередні ставки антидемпінгових мит були змінені наступним чином:

– для ВАТ «Дорогобуж» – з 9,76% на 20,51 %;

– для ВАТ «МХК «ЄвроХім» – з 0% на 36,03%;

– для всіх інших експортерів Росії – з 11,91% до 36,03%.

Рішення № АД-315/2014/4421-06 було оскаржене в судах України у всіх інстанціях: у першій інстанції, апеляції, Вищому адміністративному суді України та у Верховному Суді України і було визнано правомірним.

Держави-члени СОТ провели консультації з Україною щодо додаткових імпортних зборів, застосованих з метою стабілізації платіжного балансу |2|

28 квітня 2015 року в рамках засідання Комітету СОТ з обмежень у зв’язку з платіжним балансом члени СОТ провели консультації з Україною щодо запровадженого додаткового імпортного збору.Представником України було надано пояснення щодо повної відповідності прийнятих заходів нормам права СОТ. Зокрема, було зазначено, що справляння додаткового збору з імпортованих товарів здійснюється із дотриманням принципу найбільшого сприяння та забезпеченням принципу прозорості. Також було наголошено, що даний захід буде скасований до кінця 2015 року.

При цьому, деякі члени СОТ наголосили, що додатковий імпортний збір обмежує їх експорт і тому скасувати його необхідно не пізніше, ніж до кінця 2015 року. Крім того, Україна повинна надати членам СОТ обґрунтування щодо наступних питань: економічне обґрунтування щодо введення імпортного збору; вплив запровадженого збору на відновлення платіжного балансу країни; кроки влади для зниження внутрішніх цін на товари; критерії щодо встановлення різних тарифних ставок додаткового імпортного збору; критерій, що визначає момент якомога швидшого скасування дії заходу. Комітет продовжить консультації з Україною 11 червня 2015 року.

Для інформації: Законом України «Про заходи щодо стабілізації платіжного балансу України відповідно до статті ХІІ Генеральної угоди з тарифів та торгівлі 1994 року» запроваджено додатковий імпортний збір на ввезення в Україну товарів за наступними ставками: 5% – для нехарчових продуктів; 10% – для харчових продуктів та товарів, які оподатковуються ввізним митом відповідно до статті 374 Митного кодексу України |3|Детальніше про зміст даного Закону та про його відповідність праву СОТ йдеться в інформаційному повідомленні |4| та в статті «Міфи СОТ та загрози платіжному балансу України»|5|.

Двосторонні табагатосторонні переговори про умови членства Азербайджану в СОТ будуть продовжені |6|

6 березня 2015 року відбулося дванадцяте засідання Робочої групи щодо приєднання Азербайджану до СОТ. Зокрема, на основі наданого проекту Звіту робочої групи члени Робочої групи переглянули торгівельний режим Азербайджану. Так, для подальшого прогресу переговорів Азербайджан повинен надати відповіді на поставлені Робочою групою запитання щодо дискримінаційних податкових знижок, інвестиційних пільг, функціонування державних підприємств, вимог щодо дозволів на алкоголь та тютюнову продукцію, зобов’язання укласти Угоду про інформаційні технології після вступу до СОТ, технічних бар’єрів у торгівлі (стандартів до продукції та сертифікації), перехідних періодівдля імплементації угод СОТ, а також про застосування сільськогосподарських та несільськогосподарських експортних субсидій. Азербайджан повинен розробити зміни до законодавства, що не відповідає вимогам угод СОТ та скласти і направити оновлений План законодавчих дій.

Сейшельські острови стали 161-им членом СОТ

25 березня 2015 року Президент Республіки Сейшельські острови підписав Документ про приєднання до СОТ (“InstrumentofAcceptanceofSeychelles’ AccessionProtocol”)і передав його Генеральному директору СОТ Роберто Азеведо, підтвердивши умови членства. Цій події передував 20-річний переговорний процес щодо вступу. Як результат, 26 квітня 2015 року Республіка Сейшельські острови стала 161-им членом СОТ.|7|

ІІ. РЕГІОНАЛЬНА ЛІБЕРАЛІЗАЦІЯ ТОРГІВЛІ

Уряд схвалив плани імплементації окремих актів законодавства ЄС у сфері спрощення процедур торгівлі

Розпорядженням Кабінету Міністрів України № 391–р від 22 квітня 2015 року |8| Уряд затвердив плани імплементації актів законодавства ЄС усфері оподаткування, з митних питань та сприяння торгівлі, розроблені Міністерством фінансів України. Зокрема, передбачено імплементацію:

–   Конвенції про спрощення формальностей у торгівлі товарамивід 20 травня 1987 року;

–   Конвенції про єдиний режим транзиту від 20 травня 1987 року;

–   Регламенту (ЄС) № 952/2013Європейського Парламенту та Ради від 9 жовтня 2013 року, яким встановлюється Митний кодекс Союзу;

–   Регламенту Ради (ЄС) № 1186/2009, що встановлює систему Співтовариства для звільнення від сплати мит, тощо;

–   Директиви Ради (ЄС) № 2007/74 про звільнення від податку на додану вартість і акцизів на товари, що ввозяться особами, які подорожують з третіх країн.

Розширення Євразійського економічного союзу

8 травня 2015 року членами Євразійського економічного союзу (ЄАЕС) був підписаний Договір при приєднання Киргизької Республіки до ЄАЕС. Договір набуде чинності після його ратифікації всіма членами ЄАЕС. |9| Киргизстан зі свого боку вже закінчив внутрішні процедури щодо вступу до ЄАЕС. 21 травня 2015 року Президентом було підписано закон про ратифікацію договорів з приєднання країни до ЄАЕС.

Монголія в свою чергу також розглядає можливість укладення зони вільної торгівлі з ЄАЕС. Зокрема, 7 травня 2015 року ця тема була предметом переговорів між Президентом Монголії,Цахіагійном Елбегдоржем, та Головою Євразійської економічної комісії, Віктором Христенко. Найближчим часом планується підписання рамкового Меморандуму про співробітництво та умови здійснення торгівлі між сторонами. |10|

ІІІ. ЗАХОДИ ТОРГОВЕЛЬНОГО ЗАХИСТУ

Продовжено дію спеціальних заходів щодо імпорту в Україну труб сталевих безшовних обсадних і насосно-компресорних

Відповідно до Рішення Міжвідомчої комісії з міжнародної торгівлі «Про продовження строку застосування спеціальних заходів щодо імпорту в Україну труб сталевих безшовних обсадних і насосно-компресорних незалежно від країни походження та експорту» № СП–329/2015/4442-06 від 27 березня 2015 року продовжено строк застосування спеціальних заходів щодо імпорту в Україну труб сталевих безшовних обсадних і насосно-компресорних, які класифікуються за кодами УКТЗЕД 7304 29 10 00 і 7304 29 30 00, незалежно від країни походження та експорту. Рішення Комісії прийнято за результатами перегляду спеціальних заходів. Строк дії заходів продовжено з 1 квітня 2015 року по 30 вересня 2016 року. Рішенням також встановлено нові обсяги квот на імпорт товару з різних країн на даний період. |11|

Для інформації: Рішенням Міжвідомчої комісії з міжнародної торгівлі «Про застосування спеціальних заходів щодо імпорту в Україну труб сталевих безшовних обсадних і насосно-компресорних незалежно від країни походження та експорту» № СП-182/2008/143-31 від 23 липня 2008 року |12| встановлено спеціальні заходи у вигляді квот з 01.10.2008 року по 30.09.2011 року. В подальшому дія зазначених квот неодноразово переглядалася. Зокрема Рішенням «Про продовження строку застосування спеціальних заходів щодо імпорту в Україну труб сталевих безшовних обсадних і насосно-компресорних незалежно від країни походження та експорту» |13| № СП-261/2011/4423-28 від 30 вересня 2011 року застосування спеціальних заходів було продовжено до 30 вересня 2014 року, при чому обсяг квот було збільшено. В 2014 році, після розгляду матеріалів, поданих ПАТ «Інтерпайп НТЗ» та ТОВ «Інтерпайп Ніко Т’юб» Рішенням «Про порушення перегляду та продовження строку застосування спеціальних заходів щодо імпорту в Україну труб сталевих безшовних обсадних  і насосно-компресорних незалежно  від країни походження та експорту» |14| № СП – 323/2014/4421-06 від 29 вересня 2014 року було порушено перегляд спеціальних заходів, на час перегляду яких квота збільшилась на 1% та була розподілена відповідно до графіку.

Мексика ініціювала перегляд антидемпінгових мит на експорт гарячекатаного прокату походженням з України

Мексика ініціювала перегляд антидемпінгових заходів щодо імпорту гарячекатаного прокату у рулонах (коди TIGIE7208.10.99, 7208.26.01, 7208.27.01, 7208.38.01, 7208.39.01, 7225.30.04, 7225.30.05, 7225.40.03 та 7225.40.04) походженням з ряду країн, включаючи Україну (відповідно до повідомлення від 25 березня 2015 року). |15| Антидемпінгове мито у розмірі 25% було застосовано до імпорту прокату з України у березні 2000 року. В подальшому його дію було продовжено у 2006 та 2011 рр.

США готові зупинити дію антидемпінгових мит щодо українських виробників труб, прокату та хімічних добрив

В рамках візиту до США Міністра економічного розвитку і торгівлі України Айвараса Абромавічуса у квітні 2015 року була досягнута домовленість щодо розроблення плану дій для призупинення антидемпінгових мит проти України. Зокрема, одним із тих варіантів, що були запропоновані американською стороною, є укладення Угоди про зупинення дії антидемпінгових мит (Suspension Agreement). Міністр схвалив такий сценарій та наголосив на необхідності надалі працювати в бік повного скасування мит. |16|

Для інформації: на сьогоднішній день у США встановлені наступні антидемпінгові заходи щодо імпорту товарів з України:

IV. ЛІКАРСЬКІ ЗАСОБИ

Внесено зміни до порядку реєстрації лікарських засобів

Постановою Кабінету Міністрів України від 18 березня 2015 року № 125 «Про внесення змін до Порядку державної реєстрації (перереєстрації) лікарських засобів» внесено зміни до Постанови Кабінету Міністрів України від 26 травня 2005 року № 376 «Про затвердження Порядку державної реєстрації (перереєстрації) лікарських засобів і розмірів збору за їх державну реєстрацію (перереєстрацію)». |17|

Ухвалені зміни передбачають спрощення державної реєстрації лікарських засобів, призначених для лікування туберкульозу, ВІЛ/СНІД, вірусних гепатитів, онкологічних та рідкісних (орфанних) захворювань, зареєстрованих компетентним органом США, Швейцарії, Японії, Австралії, Канади або ЄС як лікарський засіб.

Крім цього, у разі якщо лікарський засіб зареєстрований Європейським агентством з лікарських засобів, державна реєстрація такого лікарського засобу здійснюватиметься у спрощеному порядку на підставі заяви та реєстраційних матеріалів (звіту з оцінки реєстраційного досьє Європейського агентства та висновку Експертного центру МОЗ).

Також документом скасовується необхідність повторної перереєстрації лікарського засобу. Після перереєстрації строк застосування в Україні препарату не обмежуватиметься. Винятками є випадки, вказані в переліку підстав для прийняття рішення про повну або тимчасову заборону застосування лікарського засобу шляхом припинення дії реєстраційного посвідчення.

Набув чинності Закон щодо державних закупівель лікарських засобів через міжнародні організації

19 березня 2015 року Верховна Рада України прийняла Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення своєчасного доступу пацієнтів до необхідних лікарських засобів і медичних виробів шляхом здійснення державних закупівель із залученням спеціалізованих організацій, які здійснюють закупівлі» №269-VIII |18|. Закон набув чинності з дня його опублікування (25 квітня 2015 року) і діятиме до 31 березня 2019 року.

Закон передбачає окрему процедуру закупівлі лікарських засобів за рахунок коштів державного бюджету. Такі закупівлі здійснюватимуться через міжнародні спеціалізовані фонди і механізми ООН, Міжнародну асоціацію забезпечення медикаментами (International Dispensary Association), Королівське Агентство Великобританії (Crown Agents) та ряду інших організацій, які надають урядам послуги з організації та проведення процедур закупівель лікарських засобів, медичних виробів і пов’язаних з цим послуг. Порядок і особливості вибору спеціалізованих організацій, які здійснюють закупівлі, повинні бути визначені Кабінетом Міністрів України.

Законом передбачається запровадження спрощеної та безкоштовної процедури реєстрації лікарських засобів, які будуть закуповуватися зазначеними спеціалізованими організаціями. При цьому, тривалість процедури реєстрації таких лікарських засобів буде скорочено до 14 робочих днів.

Лікарські засоби, що закуповуються через міжнародні організації, звільнено від ПДВ та імпортного збору

9 квітня 2015 року Верховна Рада України прийняла Закон «Про внесення зміни до Податкового кодексу України щодо звільнення від оподаткування деяких лікарських засобів та медичних виробів»№ 332-VIII. |19| Даний Закон передбачає, що до 31 березня 2019 рокувід податку на додану вартість звільняються операції з ввезення на митну територію України:

(1)  лікарських засобів, внесених до Державного реєстру лікарських засобів;

(2)  медичних виробів, внесених до Державного реєстру медичної техніки та виробів медичного призначення,та/або введених в обіг відповідно до законодавства у сфері технічного регулювання та оцінки відповідності;

(3)  операції з першого постачання лікарських засобів, медичних виробів на митну територію України.

Звільнення від оподаткування податком на додану вартість можливе за умови, що ввезення здійснюється на підставі договорів зі спеціалізованими організаціями, зокрема укладеними в рамках бюджетних програм із забезпечення медичних зах� �дів державних програм та/або комплексних заходів програмного характеру у сфері охорони здоров’я. Перелік цих організацій визначений Законом України «Про здійснення державних закупівель». Зокрема такими організаціями є спеціалізовані фонди, організації та механізми Організації Об’єднаних Націй, Міжнародна асоціація забезпечення медикаментами (International Dispensary Association), Королівська Агенція Великобританії (Crown Agents), Глобальний механізм із забезпечення лікарськими засобами (Global Drug Facility), Партнерство у сфері постачання та управління поставками (Partnership for Supply Chain Management).

НБУ скасував обмеження при оплаті імпорту фармпродукції та сполук, а також медичних виробів для гемодіалізу та лікування онкологічних хворих

Постановою Національного банку України № 222 від 9 квітня 2015 року «Про внесення змін до постанови Правління Національного банку України від 23 лютого 2015 року № 124» |20| спрощено вимоги щодо проведення деяких валютних операцій.

Відповідно до змін, що набули чинності 10 квітня 2015 року, вимога щодо застосування акредитивної форми розрахунків при імпорті товарів за контрактами загальною вартістю понад 500 тис. доларів США не поширюється на операції з купівлі деяких життєво необхідних товарів. До переліку таких товарів входить фармацевтична продукція; сполуки, що використовуються для її виготовлення, які не виробляються в Україні та класифікуються за товарними групами 28, 29, 30 УКТЗЕД; медичні вироби для гемодіалізу та лікування пацієнтів з онкологічними захворюваннями (які входять до переліку життєво необхідних товарів, що передбачені в статті 5 Закону України «Про заходи щодо стабілізації платіжного балансу України відповідно до статті XII Генеральної угоди з тарифів та торгівлі»).

V. ІНШІ НОВИНИ

Набув чинності Закон про спрощення умов ведення бізнесу, що передбачає скасування державної реєстрації договорів франчайзингу

5 квітня 2015 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення умов ведення бізнесу (дерегуляція)» |21|, яким запроваджуються зміни у ряд законодавчих актів України. Метою даного закону є зменшення обсягу державного регулювання підприємницької діяльності,приведення законодавства в окремих сферах у відповідність з правовим полем ЄС, що дає можливість Україні підвищити позицію в рейтингу Doing Business.

Зокрема, Законом скасовано вимогу щодо державної реєстрації договорів франчайзингу (комерційної концесії), яка була передбачена положеннями Цивільного кодексу та Господарського кодексу України.

Детальніше про скасування державної реєстрації договорів франчайзингу йдеться в інформаційному повідомленні.|22|    

Прийнято нову редакцію Закону «Про ліцензування певних видів господарської діяльності»

2 березня 2015 року Верховна Рада України прийняла нову редакцію Закону України №222‑VIII«Про ліцензування певних видів господарської діяльності» |23|. Законом передбачено скасування 26-ти ліцензій на окремі види господарської діяльності. Зокрема, скасовано ліцензування діяльності митних брокерів, будівництва об’єктів 1-3 категорій складності, торгівлі агрохімією, ветеринарними препаратами, рідким паливом та біогазом, тощо. Закон набуде чинності 28 червня 2015 року.


Подібні новини

31 Січня 2023

Новини

Анжела Махінова долучилася до роботи Центру інформації про контроль за торгівлею з Росією, створеного Akin Gump
26 Січня 2023

Новини

Кабінет Міністрів України затвердив перелік товарів, експорт та імпорт яких підлягає ліцензуванню, та квот на 2023 рік
26 Січня 2023

Новини

Кабінет Міністрів України продовжив дії Постанов, прийнятих у 2015 році, що накладають обмеження на ввезення товарів, що походять з російської федерації
Cookies повідомлення

Ми використовуємо дані cookie, щоб аналізувати поведінку відвідувачів
нашого сайту та покращувати його. Використовуючи наш сайт, ви даєте згоду на дані cookie відповідно до нашої Cookie Policy.