Конкурентне законодавство України на шляху до вдосконалення
Сьогодні, 12 листопада 2015 року, Верховна Рада України проголосувала за три довгоочікувані проекти законів, що покликані істотно вдосконалити конкурентне законодавство в Україні. За результатами голосування один закон був прийнятий сьогодні і наразі очікується його підписання Президентом, в той час як ще два законопроекти готуються до другого читання.
Проект Закону 2102 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення прозорості діяльності Антимонопольного комітету України» (далі – Проект Закону 2102)
Прийняті зміни
Відповідно до Проекту Закону 2102 Антимонопольний комітет України (АМКУ) зобов’язаний оприлюднювати на своєму офіційному веб-сайті таку інформацію:
- про початок розгляду справи про концентрацію або узгоджені дії (назву та організаційно-правову форму учасників концентрації або узгоджених дій, вид концентрації або узгоджених дій);
- рішення, прийняті за результати розгляду заяв, справ про концентрацію чи узгоджені дії (крім інформації з обмеженим доступом);
- рішення за результатами розгляду справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції (крім інформації з обмеженим доступом)
упродовж 10 робочих днів з дня прийняття відповідних рішень/розпоряджень.
Очікувані строки
Проект Закону 2102 був затверджений сьогодні і наразі передається на підпис Президенту. Президент повинен підписати документ упродовж 15 календарних днів, після чого закон повинен бути опублікований впродовж наступних 15 днів. Закон набуде чинності у тримісячний строк після його опублікування. Отже, цей закон остаточно вступить в силу вже на початку березня 2016 року.
Проект Закону 2168a про внесення змін до Закону «Про захист економічної конкуренції» (щодо підвищення ефективності системи контролю за економічними концентраціями) (далі – Проект Закону 2168a), передбачає підвищення існуючих фінансових порогових показників та запровадження спрощеної процедури розгляду заяви про надання дозволу на концентрацію
Запропоновані зміни
Проект цього закону запроваджує дворівневу систему, завдяки якій отримання дозволу на концентрацію вимагатиметься в таких двох випадках:
- сукупний обсяг реалізації товарів або сукупна вартість активів учасників концентрації перевищує 30 мільйонів євро, і при цьому сукупний обсяг реалізації товарів або сукупна вартість активів в Україні не менше як у двох учасників концентрації перевищує 4 мільйони євро у кожного; або
- обсяг реалізації товарів в Україні хоча б одного учасника концентрації перевищує 8 мільйонів євро, і при цьому обсяг реалізації товарів хоча б одного іншого учасника концентрації перевищує 100 мільйонів євро у світі.
На додаток до збільшення порогових фінансових показників та повного виключення порогового показника ринкової частки, Проект закону спрощує порядок розгляду заяв про надання дозволу на концентрацію, а саме:
- дозволяє проводити попередні консультації з АМКУ з метою перевірки повноти інформації та документів, які є необхідними для розгляду відповідної заяви;
- запроваджує скорочену процедуру розгляду заяви впродовж 25 календарних днів у таких випадках:
- лише один учасник концентрації здійснює діяльність на території Україні; або
- сукупна частка учасників концентрації на одному і тому ж товарному та географічному ринку не перевищує 15 %;
- частки або сукупні частки учасників концентрації, які діють на товарних ринках вищого або нижчого рівня щодо ринку, на якому діє будь-який інший учасник концентрації, не перевищують 20 %.
- передбачає можливість надання учасниками узгоджених дій/концентрації АМКУ пропозицій щодо зобов’язань, які вони готові взяти на себе для усунення відповідного негативного впливу заявлених узгоджених дій/концентрації на відповідний ринок;
- збільшення збору за подання заяв до АМКУ в 4 рази.
Очікувані строки
Проект Закону 2168a наразі готується до другого читання, упродовж якого Верховна Рада або затвердить зміни до закону, або призначить його розгляд у третьому читанні. На даному етапі не відомо, коли відбудеться друге читання, але громадськість очікує, що закон буде прийнятий ще цього року або принаймні упродовж поточної сесії Верховної Ради, яка закінчується у січні 2016 року.
Крім того, існує висока ймовірність, що законотворці переглянуть запропоновану систему порогових показників до розгляду закону у другому читанні.
Проект Закону 2431 «Про внесення змін до законодавства про захист економічної конкуренції щодо визначення органами Антимонопольного комітету України розміру штрафів за порушення законодавства про захист економічної конкуренції» (далі – Проект Закону 2431)
Запропоновані зміни
Проект Закону 2431 передбачає, що визначення розміру штрафу за порушення законодавства про захист економічної конкуренції здійснюватиметься на підставі Рекомендаційних роз’яснень щодо визначення розміру штрафів за порушення законодавства про захист економічної конкуренції, затверджених АМКУ у вересні 2015 року (див. наш прес-реліз).
Крім того, Проект Закону 2431 також надає відповідачу у справі про порушення право оскаржити в господарському суді рішення органів АМКУ в частині накладення штрафу та/або встановлення зобов’язання щодо усунення наслідків такого порушення. Відповідно до Проекту Закону 2431, господарський суд під час розгляду заяви про визнання недійсним відповідного рішення органу АМКУ повинен керуватися, з-поміж іншого, Рекомендаційними роз’ясненнями щодо визначення розміру штрафів за порушення законодавства про захист економічної конкуренції.
Законопроект також передбачає, що у своєму рішенні господарський суд може залишити рішення АМКУ без змін, змінити визначений рішенням АМКУ розмір штрафу, змінити встановлене зобов’язання щодо усунення наслідків порушення законодавства про захист економічної конкуренції та визнати повністю недійсним рішення, винесене органом АМКУ.
Очікувані строки
Проект Закону 2431 також готується до другого читання, упродовж якого Верховна Рада або затвердить зміни до закону, або призначить його розгляд у третьому читанні. На даному етапі також невідомо, коли відбудеться друге читання, але громадськість очікує, що закон буде прийнятий ще у цьому році, разом з Проектом Закону 2168a.
За додатковою інформацією, будь ласка, звертайтеся до Володимира Саєнка або Дмитра Тараника.