Нова система контролю за економічними концентраціями у дії: річний огляд
17 серпня 2016
Наразі минуло трохи більше року з моменту призначення нового керівництва Антимонопольного комітету України («АМКУ»), і цей рік став дуже багатим на події з точки зору розвитку законів та практики контролю за концентраціями. Нещодавнє підвищення порогових показників та інші законодавчі зміни, які набрали чинності в травні 2016 року, яскраво демонструють прагнення України привести режим контролю за концентраціями у відповідність до найкращих практик інших європейських країн. На виконання нового законодавства, прийнятого цього року, АМКУ переглянув процесуальні правила контролю за концентраціями, зміни до якого наберуть чинності 19 серпня 2016 року.
1. Вересень 2015: Амністія за концентрації, здійснені без дозволу АМКУ, та нові Рекомендаційні роз’яснення щодо визначення розміру штрафів
Після декількох етапів дискусій з громадськістю, 15 вересня 2015 року АМКУ затвердив та опублікував Рекомендаційні роз’яснення щодо визначення розміру штрафів за порушення законодавства про захист економічної конкуренції, які описують методику, що застосовується АМКУ для розрахунку штрафів, та які запроваджують однорічний період амністії за раніше здійснені концентрації без дозволу АМКУ, вчинені раніше. Застосування цієї методики вже привело до загального збільшення кількості штрафів, але їх розмір став більш передбачуваним та послідовним. Для тих компанії, які не хочуть стикнутися з більш високими штрафами за минулі концентрації без дозволу АМКУ, запроваджено однорічний період для повідомлення про ці порушення з подальшим накладенням фіксованого штрафу (так звана «процедура амністії»).
Відповідно до цієї процедури, у випадку, якщо суб’єкт господарювання виявить факт неотримання дозволу АМКУ на M&A – транзакцію, завершену до 15 вересня 2015 року, такий суб’єкт господарювання може звернутися до АМКУ з заявою про надання дозволу пост-фактум. У цьому випадку, АМКУ накладатиме відносно невеликий штраф у розмірі 102 000 гривень (приблизно 3 650 євро). Процедура амністії з фіксованою сумою штрафу доступна для заявників, які добровільно повідомлять АМКУ про минулі порушення до 15 вересня 2016 року.
Процедура амністії підтвердила свою популярність серед національних учасників ринків, так і транснаціональних корпорацій. АМКУ чітко продемонстрував готовність заохочувати подання заяв за процедурою амністії, відмовившись від певних обтяжливих формалістичних вимог, які є неважливими для розгляду заяв по суті. Сукупність цих факторів очевидно створює унікальну можливість для компаній очистити історичні ризики, які виникають із недотримання вимог законодавства України з контролю за концентраціями, і така можливість доступна до 15 вересня 2016 року.
2. Березень 2016: Публікація рішень
Відповідно до нового закону про прозорість діяльності АМКУ, регулятор почав публікувати повні тексти рішень на своєму веб-сайті, зберігаючи при цьому підходи до нерозповсюдження інформації, що визначена відповідними суб’єктами господарювання як конфіденційна. Цей закон став підтвердженням практики АМКУ із публікування витягів з рішень, розпочатої ним у липні 2015 року.
3. Травень 2016: Нові порогові показники, спрощена процедура розгляду заяв та збільшення плати за подання заяви
Фінансові порогові показники
Отримання дозволу АМКУ на концентрацію є необхідним, у разі виконання хоча б одного з таких критеріїв.
Критерій 1: Не менше ніж два учасники концентрації здійснюють діяльність в Україні
- сукупний обсяг реалізації товарів або сукупна вартість активів учасників концентрації перевищує 30 мільйонів євро, і при цьому
- сукупний обсяг реалізації товарів або сукупна вартість активів в Україні не менш як у двох учасників концентрації перевищує 4 мільйони євро у кожного.
Критерій 2: Об’єкт придбання або засновник спільного підприємства має значні операції в Україні
- обсяг реалізації товарів або вартість активів в Україні об’єкта придбання, продавця активів або одного з засновників спільного підприємства перевищує 8 мільйонів євро, і при цьому
- обсяг реалізації товарів хоча б одного іншого учасника концентрації перевищує 150 мільйонів євро на світовому рівні
Всі порогові показники обчислюються за попередній фінансовий рік на рівні групи, тобто, з урахуванням обсягу реалізації та вартості активів всіх суб’єктів господарювання, пов’язаних відносинами контролю, включаючи показники продавця, який контролює об’єкт придбання.
Прискорена процедура розгляду заяв
АМКУ запровадив прискорену процедуру розгляду, згідно з якою АМКУ розглядатиме заяви та надаватиме дозвіл на концентрацію протягом 25 календарних днів (на противагу 45 дням за стандартною процедурою) у таких випадках:
- тільки один учасник концентрації здійснює діяльність в Україні; або
- сукупна частка учасників концентрації не перевищує 15 % на ринку в Україні, на якому є перетинання, або 20 % на ринку в Україні, на якому між учасниками існують вертикальні відносини.
Збільшення плати за розгляд заяви
Збір за розгляд заяви про надання дозволу на концентрацію збільшено у чотири рази та становить 20 400 гривень (приблизно 730 євро).
4. Серпень 2016: Процесуальні зміни
Логічним продовженням реформи контролю за концентраціями стали прийняті АМКУ зміни до основного процесуального акту щодо контролю за економічними концентраціями – Положення про концентрацію, яке набере чинності 19 серпня 2016 року. Головним досягненням цих змін є скасування деяких формальних вимог та істотне скорочення списку документів та інформації, необхідної для подання заявниками, особливо щодо транзакцій, які не мають впливу на конкуренцію в Україні. Натомість, основну увагу буде приділено більш глибокому економічному аналізу ринкової інформації та очікуваним наслідкам концентрації.
- Економічне обґрунтування/Аналіз ринків. АМКУ принципово змінив підхід до аналізу ринків та відтепер вимагатиме глибокого та обґрунтованого дослідження задіяних ринків. Зокрема, учасники концентрації зобов’язані подавати ринкові частки конкурентів на задіяних ринках, переваги для споживачів, детальний опис структури пропозиції та попиту на задіяному ринку тощо. Учасникам концентрацій більше не потрібно надавати детальну інформацію щодо незадіяних товарних ринків, навіть якщо вони здійснюють на них діяльність.
- Корпоративна інформація. АМКУ скасував вимогу щодо надання корпоративної інформації, яка не має впливу на аналіз ринку, включаючи повний список компаній, пов’язаних відносинами контролю, інформацію про посадових осіб тощо, і буде приділяти більше уваги розкриттю інформації про кінцевих бенефіціарних власників.
- Документи. АМКУ скасував вимогу щодо подавання низки документів для певних видів транзакцій, наприклад, статути, та більше не вимагатиме подання електронних баз даних.
Для реалізації вимог законодавства нове Положення про концентрацію визначає процедуру прискореного розгляду заяв АМКУ протягом 25 календарних днів для тих транзакцій, що не мають суттєвого впливу на конкуренцію. Така спрощена процедура потребує скороченої форми заяви без детального аналізу ринку.
Спрощена процедура розгляду стане значною перевагою для процедури амністії, описаної вище, оскільки більшість концентрацій, які підпадали під фінансові порогові показники, що діяли раніше, не мали впливу на конкуренцію в Україні.
За детальною інформацією звертайтеся до Володимира Саєнка та Максима Назаренка.