Нові типові вимоги АМКУ до вертикальних узгоджених дій
5 грудня 2017 року вступили в силу Типові вимоги до вертикальних узгоджених дій суб’єктів господарювання (далі – Типові вимоги), затверджені Антимонопольним Комітетом України (АМКУ). Метою прийняття цього документу АМКУ є гармонізація національного правового регулювання вертикальних угод з Регламентом Комісії (ЄС) № 330/2010 (далі – Регламент ЄК) та вдосконалення чинного регулювання угод про постачання, дистрибуцію та використання товарів.
Типові вимоги впроваджують низку новел, серед яких нові правові дефініції, визначення видів вертикальних угод, які не потребують дозволу АМКУ, встановлення жорстких та виключених заборон на вчинення вертикальних узгоджених дій. Серед численних нововведень Типові вимоги запроваджують такі зміни:
- визначення нових понять, а саме «активні» та «пасивні продажі», що може вплинути на аналіз залежно від типу задіяного ринку;
- прозорість розрахунку ринкової частки шляхом розрізнення однорідних та неоднорідних товарів;
- раніше, отримання дозволу АМКУ на всі типи вертикальних узгоджених дій було обов’язковим, якщо сукупний обсяг реалізації товарів усіх учасників перевищував 12 мільйонів євро в світі, і хоча б одного з учасників – 1 мільйон євро в Україні. Згідно з Типовими вимогами, фінансовий критерій застосовується виключно до об’єднань суб’єктів господарювання та отримання дозволу АМКУ є необхідним, якщо обсяг реалізації товарів хоча б одного з учасників об’єднання перевищує 25 мільйонів євро;
- дозвіл АМКУ не вимагався для вертикальних угод між суб’єктами господарювання, сукупна частка на ринку яких не досягала 20%. Тепер відповідний поріг підвищений до 30% і застосовується окремо до кожного учасника узгоджених дій;
- суб’єкти господарювання, які займають монопольне (домінуюче) становище на ринку, тепер можуть підпадати під виключення, передбачені Типовими вимогами;
- загальне звільнення від обов’язку отримання дозволу АМКУ, коли частка учасників на ринку становить менше 5%, більше не застосовується до жорстких вертикальних обмежень (наприклад, встановлення фіксованої або мінімальної ціни перепродажів, обмеження території або кола замовників).
Примітно, що згідно з Типовими вимогами, обмеження постачальником продажів товару кінцевим споживачам учасниками вибіркової системи постачання або обмеження продажів компонентів виробу кінцевим споживачам чи суб’єктам господарювання, які надають послуги з ремонту,підпадають під звільнення від обов’язку отримання дозволу АМКУ. На противагу цьому, відповідно до Регламенту ЄК, такі випадки підпадають під жорсткі обмеження, на які не поширюється виключення.
Для отримання більш детальної інформації звертайтесь, будь ласка, до Володимира Саєнка, Максима Назаренка або Олександра Нагорного.