Мінфін планує обкладати податком приріст капіталу в структурованих за кордоном M&A угодах з українськими активами

Що сталося?

Міністерство фінансів України опублікувало законопроект про впровадження в Україні заходів боротьби з розмиванням бази оподаткування та виведенням прибутку з-під оподаткування. Завдання законопроекту, однак, виходять за межі відомих ініціатив ОЕСР щодо боротьби з уникнення оподаткування: в ньому також містяться положення, покликані усунути деякі недоліки національного податкового законодавства.

Зокрема, законопроект пропонує стягувати податок з приросту капіталу, що виник в результаті операцій між іноземними резидентами. Податкові наслідки в Україні виникнуть в наступних випадках:

  • коли іноземний покупець купує в іноземного продавця частку в українській компанії;
  • коли іноземний покупець купує в іноземного продавця акції іноземної компанії, яка прямо або опосередковано володіє часткою в українській компанії, у разі якщо (1) вартість акцій такої іноземної компанії не менш ніж наполовину формується з належної їй частки в українській компанії і водночас (2) вартість частки в цій українській компанії не менш ніж наполовину формується за рахунок нерухомості, розташованої в Україні.

Теоретично приріст капіталу в таких операціях повинен оподатковуватись в Україні, але на практиці український податок не утримується через відсутність відповідного механізму. Законопроект спрямований на вирішення цієї проблеми.

Які обов’язки будуть покладені на нерезидентів?

У разі вчинення будь-якої з вищевказаних операцій іноземний покупець відповідатиме за утримання українського податку на репатріацію, діючи фактично в якості податкового агента продавця. Він буде зобов’язаний:

  • стати на облік в українських податкових органах, перш ніж проводити будь-які платежі за акції. Процедура постановки на облік наразі неясна і має бути уточнена в підзаконних актах;
  • відкрити рахунок в українському банку;
  • отримати від продавця документи, необхідні для розрахунку суми приросту капіталу (різниці між ціною, яку покупець сплачує в поточній операції, і витратами, понесеними продавцем на придбання акцій в минулому);
  • утримати і сплатити до українського бюджету податок за ставкою 15 % від отриманого продавцем прибутку (приросту капіталу) або, якщо покупець не отримав документацію, яка підтверджує розмір такого прибутку, – від усієї ціни купівлі акцій (часток).

 

Які наслідки в разі порушення?

Якщо, порушуючи вищевказану процедуру, іноземний покупець не утримає податок, він може бути оштрафований на суму в розмірі 25 % від несплаченого податку. До того ж законопроект передбачає, що податкові органи зможуть накласти адміністративний арешт на майно платника податків, який в майбутньому придбає частки (акції) у нерезидента, якщо цей нерезидент не утримав український податок на репатріацію під час покупки тих самих акцій (часток) в минулому. Подробиці цього заходу (адміністративного арешту) поки невідомі, але очевидним є намір авторів законопроекту зробити частки, продані без сплати податку на репатріацію, «токсичними» для покупця (а також можливих наступних покупців) і, таким чином, позбавити сторони стимулів до недобросовісного уникнення оподаткування.

Чи є винятки?

Проект передбачає два винятки із загального правила:

  • описана вище процедура утримання податку на репатріацію не застосовуватиметься щодо акцій, які торгуються на кваліфікованій фондовій біржі (зараз це тільки іноземні біржі);
  • податок не підлягає утриманню, якщо застосовується звільнення за договором про уникнення подвійного оподаткування. Україна уклала такі договори з понад 70 країнами, і в багатьох з них по-різному регулюється питання оподаткування приросту капіталу від відчуження часток. Тому питання про можливість застосування звільнення за договором про уникнення подвійного оподаткування має вирішуватися в кожному конкретному випадку. До того ж використання пільг, передбачених договорами, вимагає дотримання низки формальностей і умов.

Що повинні враховувати іноземні компанії зараз?

Законопроект передбачає, що новий режим набуде чинності з 2019 року, хоча можливо, що в ході розгляду в парламенті в нього будуть внесені зміни. Проте інвестори – як ті, що цікавляться українськими активами, так і ті, що планують продати свій український бізнес або його частину, – повинні уважно вивчити пропоновані правила й оцінити можливі наслідки.

Перш за все, сторони повинні оцінити такі обставини:

  • чи підпадає планована операція під критерії, описані в законопроекті;
  • які ресурси, час і кошти необхідно буде виділити для виконання запропонованої процедури;
  • у випадку компаній, які володіють нерухомістю: як потрібно розраховувати вартість акцій (часток) на кожному рівні і частку нерухомості у вартості часток в українській компанії, щоб зрозуміти, чи підпадає ця угода під регулювання пропонованих правил, і чи існує можливість для правильного структурування операції;
  • яку документацію продавець повинен надати покупцеві, щоб під оподаткування потрапив тільки прибуток, а не вся ціна купівлі;
  • чи можливе звільнення за договором про уникнення подвійного оподаткування.

Як ми можемо допомогти?

Ми будемо раді допомогти вам у вирішенні питань, пов’язаних із пропонованими нововведеннями, зокрема:

  • оцінити потенційний вплив законопроекту на плановану операцію як для покупця, так і для продавця;
  • запропонувати рішення, пов’язані зі структуруванням угоди, де це можливо;
  • допомогти забезпечити дотримання вищевказаної процедури і виконати всі її вимоги (після запровадження пропонованих правил).

У разі виникнення будь-яких питань, будь ласка, зв’яжіться з партнером Світланою Мусієнко або юристом Юрієм Дмитренком.

Подібні новини

26 Січня 2023

Новини

Кабінет Міністрів України продовжив дії Постанов, прийнятих у 2015 році, що накладають обмеження на ввезення товарів, що походять з російської федерації
23 Серпня 2022

Новини

Sayenko Kharenko створила комплексний огляд підходів до оподаткування у різних країнах
23 Серпня 2022

Новини

З 17 серпня 2022 року звільняються від оподаткування ввізним митом товари, що використовуються для забезпечення зберігання зернових та/або олійних культур
Cookies повідомлення

Ми використовуємо дані cookie, щоб аналізувати поведінку відвідувачів
нашого сайту та покращувати його. Використовуючи наш сайт, ви даєте згоду на дані cookie відповідно до нашої Cookie Policy.