Можливі зміни регулювання ГМО та ГМ-продукції
Законопроєкт № 5839 від 05 серпня 2021 року («Законопроєкт») було прийнято за основу 16 листопада 2022 року із скороченим строком підготовки до другого читання. Законопроєкт переслідує мету системного перегляду чинного регулювання поводження з ГМО та ГМ-продукції, а також імплементації в українське законодавство актів Європейського Союзу. Створення однакового з ЄС законодавства у відповідній сфері необхідне для виконання міжнародних зобов’язань України за статтею 54 Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом.
Загалом, адаптація українського законодавства до стандартів ЄС здійснюється у кількох сферах, оскільки Законопроєкт є доволі комплексним. Так, Законопроєкт має на меті не просто замінити чинний Закон України «Про державну систему біобезпеки при створенні, випробуванні, транспортуванні та використанні генетично модифікованих організмів» («Чинний закон»), а також і розширити сферу регулювання, врахувавши законодавство ЄС щодо використання генетично модифікованих харчових продуктів та кормів, транскордонного переміщення ГМО, навмисного вивільнення ГМО в навколишнє середовище тощо.
Основні зміни, що пропонуються
По-перше, Законопроєкт пропонує набагато докладніше врегулювати здійснення генетично-інженерної діяльності в замкненій системі. Так, пропонується запровадити чотири рівні ризику у разі здійснення генетично-інженерної діяльності в замкненій системі, що варіюється від відсутності ризику або наявності мінімального до наявності підвищеного ризику. Водночас, генетично-інженерна діяльність, що відповідає рівню І, найнижчому, має провадитися на декларативній основі, а діяльність, що відповідає вищим рівням небезпечності, – на дозвільній.
По-друге, Законопроєкт також детальніше регулює поводження з ГМО у відкритій системі. Зокрема, порядок отримання дозволу на проведення досліджень та випробувань ГМО у відкритій системі тепер буде регулюватись окремою статтею, що детально визначає інформацію, яка має бути наявною у заяві про видавання дозволу, а також перелічує підстави для відмови у видаванні дозволу.
По-третє, вдосконалено регулювання державної реєстрації у сфері проводження з ГМО. Як зазначається у пояснювальній записці до Законопроєкту, основні його положення передбачають запровадження європейських механізмів державної реєстрації ГМО. Так, Законопроєкт передбачає ведення трьох державних реєстрів у електронній формі: Державного реєстру суб’єктів генетично-інженерної діяльності; Державного реєстру дозволів на проведення досліджень та випробувань ГМО у відкритій системі; Державного реєстру ГМ-джерел.
По-четверте, на відміну від Чинного закону, Законопроєкт окремо регулює питання маркування ГМО та ГМ-продукції, що є харчовим продуктом. Пропоновані положення більш детально врегульовують маркування ГМО, ніж Закон України «Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів». Зокрема, запроваджується заборона маркування «без ГМО» продуктів, які за своїм походженням, складом та використаною сировиною (інгредієнтами) не можуть містити ГМО.
По-п’яте, у Законопроєкті цілий розділ присвячений транскордонному переміщенню ГМО. Так, не тільки ввезення, але й вивезення ГМО дозволяється за умови державної реєстрації ГМ-джерела. Як і в Чинному законі, виняток робиться для ввезення в науково-дослідних цілях, однак у такому випадку встановлюється вимога щодо отримання дозволу на ввезення ГМО, призначених для здійснення в замкненій системі генетично-інженерної діяльності першого рівня ризику. Питання транзиту у Законопроєкті врегульовано з більшим рівнем деталізації, ніж у Чинному законі, передбачаючи перелік інформації, яку треба зазначити у Заяві на отримання дозволу на переміщення ГМО або ГМ-продукції транзитом через митну територію України. Крім того, окремо було передбачено правила поводження на випадок ненавмисного вивільнення ГМО в навколишнє природне середовище під час транзиту.
По-шосте, Законопроєкт має на меті посилити державний нагляд за дотриманням законодавства про поводження з ГМО, а також заходів реагування. Законопроєкт до порушень відносить порушення правил поводження з ГМО у разі здійснення генетично-інженерної діяльності в замкненій системі; порушення порядку, правил та вимог до поводження з ГМО під час проведення досліджень та випробувань у відкритій системі; розміщення на ринку генетично модифікованої продукції з порушенням вимог законодавства. Окрема стаття присвячена провадженням у справах про порушення законодавства у сфері поводження з ГМО.
Подальша доля
У випадку прийняття Законопроєкту цей закон набере чинності на наступний день після його опублікування, однак введення його в дію відбудеться лише через три роки після набрання чинності. Станом на 13 січня 2023 року було підготовлено порівняльну таблицю до другого читання, і Законопроєкт очікує на друге читання.