close
МЕНЮ

Новини

7 Жовтня 2014

Вільна економічна зона “Крим”: співпраця чи блокада?

27 вересня 2014 року набув чинності Закон “Про створення вільної економічної зони “Крим” та про особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території України”. Закон не став засобом встановлення економічної блокади Криму, як задумувалося з початку. Остаточна версія документа стала визнанням сформованого статус-кво: економічним суб’єктам Криму та решти частини України надано право торгувати між собою у стандартному зовнішньо-економічному режимі, з урахуванням ряду обґрунтованих обмежень, більш детально проаналізованих нижче.

Легалізація сформованих відносин

Територія Криму (АРК та м. Севастополь) визнається вільною економічною зоною з моменту набрання чинності Законом (окреме рішення для цього не вимагається). Автори Закону відмовилися від первинної ідеї визнавати колабораціонізмом (тобто кримінальним злочином) здійснення видів бізнесу в Криму, які вимагають отримання ліцензій та інших документів дозвільного характеру від окупаційної влади.

Кримські компанії визнаються нерезидентами, а розрахунки з ними здійснюються у ВКВ, при цьому не застосовується законодавство, що встановлює відповідальність за несвоєчасне повернення валютної виручки (несвоєчасну поставку товарів, робіт, послуг).

На адміністративному кордоні між Кримом і рештою території України встановлюються пункти пропуску, в яких здійснюється митне оформлення товарів, переміщення яких через кордон визнається імпортом і експортом, відповідно.

Визнається право резидентів Криму не виконувати передбачені українським законодавством обов’язки перед українською владою: з подання податкових декларацій, зі сплати податків, з отримання дозволу на працевлаштування іноземців та ін.

У резидентів Криму анулюється з 1 червня 2014 року українська податкова реєстрація.

Обмеження на операції з резидентами Криму

Операції з резидентами Криму прирівнюються до зовнішньоторговельних операцій, при цьому Україна в односторонньому порядку відмовляється надавати пільги при оподаткуванні окремих видів операцій, що передбачені Договором між Україною і РФ про уникнення подвійного оподаткування.

Витрати, понесені на придбання кримських товарів (робіт, послуг), відносяться на валові витрати в загальному порядку (обмеження за офшорним статусом цих витрат не застосовується на весь час тимчасової окупації півострова).

Кабінету Міністрів надано право вводити тимчасові обмеження на поставки окремих товарів (робіт, послуг) з території Криму в Україну і в зворотному напрямку. Рішення має бути мотивовано інтересами безпеки, збереження громадського порядку та охорони здоров’я і набирає чинності через 30 днів після його прийняття.

Вочевидь, одним з перших заходів Кабміну в рамках цього повноваження стане приєднання України до обмежень ЄС у сфері інвестицій в інфраструктурні, транспортні, телекомунікаційні та енергетичні сектори, а також видобуток нафти, газу і мінералів. Нагадаємо, що з 30 липня 2014 р. в рамках ЄС діє заборона на поставку до Криму устаткування для цих секторів, а також надання для них фінансових і страхових послуг. Заборона також покриває видачу кредитів для реалізації проектів у заборонених секторах, купівлю та продаж часток у компаніях, що здійснюють види бізнесу, які зазнали секторальних санкцій.

Система електронних платежів НБУ та внутрішньодержавні платіжні системи не застосовуються в Криму (тобто легалізується заборона на безготівкові розрахунки в гривнях з резидентами Криму).

Цінні папери, емітовані кримськими емітентами:

  • продаються і купуються лише за передплатою;
  • угоди повинні регулюватися українським законодавством;
  • при порушенні цих та інших правил, встановлених Законом, Комісія з цінних паперів має право заблокувати можливість внесення будь-яких змін в системі депозитарного обліку цінних паперів, емітованих резидентами Криму.

Нерухомість і земля:

  • перебувають у вільному обігу за винятком випадків, коли стороною транзакції є особа, що перебуває під контролем держави-окупанта;
  • угоди з цими об’єктами повинні регулюватися українським правом і мають бути зареєстровані в Україні;
  • порушення цих вимог тягне за собою нікчемність правочинів. Таким чином, існує ризик, що передача у заставу нерухомості, що розташована в Криму, на користь російського державного банку буде визнаватися в Україні нікчемною угодою.

Обмеження на регульовані операції

Ліцензії депозитарних установ, видані Комісією з цінних паперів, анулюються у разі відмови ліцензіата перереєструватися на території України.

Інші ліцензії зберігають чинність до закінчення їх строку, проте не можуть бути переоформлені або продовжені українськими регулюючими органами.

Сертифікація місця походження товарів

На товари, вироблені в Криму, можна отримати сертифікат походження на українських бланках за умови дотримання вимог, передбачених підзаконними актами.

Переміщення осіб через адміністративний кордон з Кримом:

  • не допускається на підставі паспорта громадянина Російської Федерації, виданого російською владою в Криму;
  • дозволяється для іноземних громадян, у тому числі для громадян РФ, на основі спеціального дозволу, виданого українськими міграційними органами;
  • забороняється ввозити готівкові рублі з території Криму, крім суми, що не перевищує еквівалент 10 тис. гривень.

Державні гарантії та зобов’язання

Не поширюються на осіб, які мають одночасно російське та українське громадянство.

І все ж: співпраця чи блокада?

Ділові кола вітають зусилля українського парламенту, спрямовані на захист українського бізнесу в Криму, і розглядають прийняті обмежувальні заходи як розумно необхідні.

Юристи ж звертають увагу на необхідність узгодження цього Закону з Законом “Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України”, згідно з яким будь-які акти, видані окупаційною владою в Криму, не мають юридичної сили в Україні. Це також стосується державної реєстрації кримських компаній в російському корпоративному реєстрі.

Чи будуть визнаватися в Україні кримські компанії, зареєстровані в російському корпоративному реєстрі, повноцінними нерезидентами? Чи можна буде скористатися нормою Закону про стовідсоткове вирахування витрат, понесених на придбання у них товарів, робіт і послуг?

Закон ухильно називає такі кримські компанії “особами, що мають податкову адресу на території ВЕЗ “Крим”. Щоб усунути колізію, потрібно роз’яснення, що для цілей оподаткування наявність такої адреси може бути підтверджена актом, виданим окупаційною владою – сміливе твердження, яке влада навряд чи візьме на себе сміливість зробити. Але поки в це питання не буде внесена остаточна ясність, цінність Закону для українського бізнесу може бути поставлена під сумнів.

З усіх питань, пов’язаних з поточною ситуацією в Криму, Ви можете звертатися до Тетяни Сліпачук, а також писати нам на адресу CrimeanDesk@sk.ua.

Поділитися:

Далі Новини
Показати більше