Згідно із Законом, до 26 жовтня 2014 року|1| з державної служби повинні бути звільнені особи, що більше року займали посади в державному апараті під час перебування Віктора Януковича на посаді Президента України.
На осіб, звільнених внаслідок вимог Закону, а також на осіб, занесених до чорного списку посад, але звільнених до набрання чинності Закону, поширюється десятирічна заборона на публічну службу, крім служби на виборних посадах (люстраційна заборона).
Перелік цих посад включає керівників правоохоронних органів, починаючи від районного і закінчуючи центральним рівнем, керівників місцевих, регіональних і центральних органів влади, бувшого Президента країни та інші категорії осіб, виключаючи суддів.
Судді та інші держслужбовці, працівники правоохоронних органів, які не були включені до чорного списку посад, які підпадають під автоматичну люстрацію, повинні подати заяву про їх відповідність або невідповідність люстраційним критеріям. Для кожної категорії посадових осіб встановлюється свій термін подачі заяв, при цьому найвпливовіші посадові особи подають свої заяви першими. Уряд планує, що процес подачі заяв розтягнеться в часі на два роки.
Звільнення та десятирічна люстраційна заборона поширюються на осіб, які:
Результати перевірки можуть бути оскаржені в суді, однак Закон не визнає оскарження результатів перевірки підставою для призупинення люстраційного процесу.
Люстраційні критерії
Протягом двох місяців з моменту початку перевірки орган, відповідальний за проведення люстраційної перевірки, повинен встановити:
Особа, що не пройшла люстраційної перевірки, підлягає звільненню з подальшою забороною на роботу на державних посадах протягом 10 років.
Підстави для звільнення від люстрації та від необхідності проходити люстраційну перевірку
Автоматичне (тобто без перевірки) звільнення та люстраційна заборона не застосовуються до осіб, які:
Закон звільняє від необхідності проходження люстраційної перевірки чинного Президента, народних депутатів, інших осіб, що займають виборні посади, а також кандидатів на виборні посади та суддів Конституційного Суду.
Органи, що здійснюють люстраційну перевірку
Служба безпеки України відповідає за перевірку за всіма люстраційним критеріям, крім майнового.
Державна фіскальна служба відповідає за перевірку за майновим критерієм.
Закон не передбачає створення незалежного органу, який би здійснював люстраційну перевірку керівників і співробітників Служби безпеки та Державної фіскальної служби.
За додатковою інформацією звертайтеся, будь ласка, до Леоніда Антоненка або Тетяни Сліпачук.
|1|26 жовтня 2014 року є неробочим днем – датою проведення позачергових парламентських виборів.
|2|Керівні посади в комуністичній партії включають посади в Комуністичній партії Радянського Союзу, Комуністичній партії України, Комуністичної партії іншої союзної республіки колишнього СРСР, починаючи з посади секретаря районного комітету та вище.
|3|Керівні посади в комсомолі включають посади секретаря Центрального комітету Ленінського комуністичного союзу молоді України «та вище».
|4|Під «радянськими службами безпеки» розуміються КДБ СРСР, КДБ УРСР, КДБ інших союзних республік колишнього СРСР, Головне розвідувальне управління Міністерства оборони СРСР.