19 липня 2016 року був офіційно опублікований Закон України № 1414-VIII «Про фінансову реструктуризацію» від 14 червня 2016 року (далі – «Закон про фінансову реструктуризацію»). Підготовка проекту Закону про фінансову реструктуризацію була здійснена в рамках спільного проекту ЄБРР та Світового банку, в якому Sayenko Kharenko виступила юридичним радником Світового банку на всіх етапах процесу підготовки та прийняття Закону.
Відповідно до прикінцевих та перехідних положень Закону про фінансову реструктуризацію, він набирає чинності через три місяці з дня його офіційного опублікування (тобто, 19 жовтня 2016 року) та втратить чинність через три роки з дня набрання ним чинності (тобто, 19 жовтня 2019 року). Закон про фінансову реструктуризацію безпосередньо пов’язаний із нещодавніми змінами до Податкового кодексу України (далі – «Податковий кодекс»), якими запроваджено податкові пільги для учасників процедури реструктуризації, що здійснюється відповідно до Закону про фінансову реструктуризацію. Такі пільги також залишатимуться чинними протягом трьох років.
Учасники
Порядок проведення та початок процедури
Процедура фінансової реструктуризації проводиться в позасудовому порядку шляхом переговорів між боржником, залученими кредиторами та інвесторами за наявності.
Для того, щоб ініціювати процедуру фінансової реструктуризації, боржник повинен подати письмову заяву про реструктуризацію до секретаріату – адміністративного органу, який здійснює технічну підтримку процедури. До заяви про реструктуризацію додаються документи, що підтверджують згоду однієї чи кількох фінансових установ на участь у процедурі. Жоден з таких кредиторів не може бути пов’язаною з боржником особою і всім таким кредиторам має сукупно належати щонайменше 50 відсотків від загальної суми вимог фінансових установ до боржника, за винятком вимог пов’язаних осіб.
Після початку проведення процедури фінансової реструктуризації, у сторін буде максимум 180 днів, щоб завершити процедуру та погодити план реструктуризації (що складаються з початкового 90-денного періоду, який може бути подовжений ще на 90 днів за рішенням кредиторів).
Мораторій, договір про відстрочку та зупинення процедури банкрутства
План реструктуризації: умови, затвердження та імплементація
Загалом очікується, що план реструктуризації буде затверджуватися 100%-им консенсусом всіх залучених кредиторів, враховуючи, що попередньо всі такі кредитори вже надали згоду на участь у самій процедурі фінансової реструктуризації та потенційно вже визначилися щодо можливості реструктуризації. Фактично боржник має змогу підготувати план реструктуризації та отримати попередні погодження від його основних кредиторів ще до подання заяви про реструктуризацію.
Якщо кредитори не досягли такої згоди, але залучені кредитори, яким належить більш як дві третини вимог залучених кредиторів, проголосували за затвердження плану реструктуризації, спір може передаватися на розгляд до арбітра, який повинен прийняти обов’язкове рішення щодо можливості затвердження плану реструктуризації. Якщо арбітр прийме рішення на користь затвердження плану реструктуризації, умови такого плану реструктуризації будуть обов’язковими для всіх кредиторів та матимуть перевагу над будь-якими суперечливими умовами існуючих договорів, укладених між кредиторами та боржником.
Кредитори, які є пов’язаними з боржником особами (та органи стягнення, за умови, що їх вимоги не перевищують одну третину загальної заборгованості боржника, що підлягає реструктуризації) не матимуть права голосу під час затвердження плану реструктуризації.
Процедура реструктуризації податкового боргу
Пільги, що стосуються податку на прибуток підприємств
Тимчасові правила, які застосовуються до податку на прибуток підприємств (діють до 19 жовтня 2019 року) передбачають спеціальні «податкові різниці», які використовуються для визначення бази оподаткування податком на прибуток підприємств (коригування фінансового результату до оподаткування, визначеного у бухгалтерській звітності):
1. фінансовий результат до оподаткування зменшується:
2. фінансовий результат до оподаткування не змінюється:
Пільги, що стосуються податку на додану вартість
Тимчасово, до 1 січня 2020 року, звільняються від сплати податку на додану вартість операції боржника з постачання товарів для цілей погашення його заборгованості перед кредиторами відповідно до плану реструктуризації.
Платник податку-боржник не повинен коригувати раніше виділений податковий кредит у зв’язку з таким постачанням, незважаючи на те, що наступні постачання звільняються від сплати податку на додану вартість.
Початкова версія Закону про фінансову реструктуризацію, яку було подано до Верховної Ради України за ініціативою Кабінету Міністрів України та прийнято в першому читанні, була більш перспективною, ніж фінальна версія, прийнята Верховною Радою.
Головною особливістю початкової версії Закону була оновлена Стаття 6 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» (далі – «Закон про банкрутство»), що передбачала механізм, подібний до механізму реструктуризації, що здійснюється на основі плану боржника та кредиторів, попередньо погодженого перед поданням заяви до суду (pre-packaged restructuring), яка застосовується у США, або до планів врегулювання (schemes of arrangement), які застосовуються у Великобританії. Так,відповідно до оновленої Статті 6 Закону про банкрутство план реструктуризації, підготовлений боржником та затверджений більшістю голосів кредиторів, повинен був ставати обов’язковим для всіх кредиторів. Проте, ці зміни до Закону про банкрутство були виключені. Фінальна версія Закону про фінансову реструктуризацію врегульовує лише позасудову процедуру реструктуризації, що передбачає обов’язкове отримання згоди кредиторів на участь у такій процедурі.
Очевидно, що це обмежує кількість потенційних реструктуризацій, щодо яких може застосовуватися процедура, передбачена у Законі про фінансову реструктуризацію, особливо реструктуризацій з кредиторами, які вирішують не брати участь вреструктуризації. Але робота над новою редакцією Статті 6 Закону про банкрутство продовжується в рамках окремого законопроекту, який перебуває на розгляді у Верховній Раді України.
У зв’язку з майбутнім впровадженням нових процедур реструктуризації відповідно до Закону про фінансову реструктуризацію та наявністю податкових пільг, кредиторам і боржникам варто переглянути свої позиції у вже розпочатих або запланованих процедурах реструктуризації, для того, щоб оцінити можливості отримання переваг від застосування положень Закону про фінансову реструктуризацію. Це буде надзвичайно важливим в тих випадках, коли всі учасники реструктуризації досягли згоди щодо більшості питань та мають намір добровільно взяти участь у новій процедурі реструктуризації.
За додатковою інформацією, будь ласка, звертайтеся до Сергія Верланова, Назара Чернявського або Олександра Друга.