close
МЕНЮ

Новини

Ключові контакти
23 Лютого 2021

Нові можливості реалізації іноземних інвестиційних проектів в Україні

Закон про державну підтримку значних інвестицій

13 лютого 2021 року набрав чинності Закон України «Про державну підтримку інвестиційних проектів із значними інвестиціями в Україні» (Закон). Прийняття даного Закону було анонсовано Президентом ще на початку минулого року та має на меті залучення значних інвестицій у визначені сектори економіки.

Для отримання підтримки інвестиційний проект має передбачати:

  • здійснення інвестиції в розмірі, що перевищує гривневий еквівалент 20 мільйонів євро;
  • створення не менше 80 нових робочих місць із середньою заробітною платою працівників на 15 % вищою за розмір середньої заробітної плати у відповідному виді діяльності та регіоні; та
  • здійснення інвестиції компанією спеціального призначення (SPV), що має бути зареєстрована за українським законодавством виключно для реалізації інвестиційного проекту.

Дія Закону розповсюджується тільки на такі сектори економіки:

(1) – Крім виробництва та обігу тютюнових виробів, спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв.

(2) – Крім кам’яного та бурого вугілля, сирої нафти та природного газу.

Державою можуть надатися наступні види підтримки:

  • тимчасове (до 5 років) звільнення інвестора від сплати окремих податків та зборів (податку на додану вартість та базової ставки податку на прибуток в розмірі 18 %);
  • тимчасове (до 5 років) звільнення від оподаткування ввізним митом нового обладнання, що імпортується для реалізації інвестиційного проекту;
  • забезпечення переважного права землекористування земельною ділянкою державної або комунальної власності (оренди) з правом її подальшого викупу;
  • будівництво об’єктів суміжної інфраструктури (доріг, ліній зв’язку, засобів тепло-, газо-, водо- та електропостачання, інженерних комунікацій тощо) за рахунок коштів державного або місцевого бюджету;
  • сприяння в підключенні до мереж тепло-, газо-, водо- та електропостачання, інженерних комунікацій тощо; та
  • супровід інвестора спеціально уповноваженою установою (так званою «інвестиційною нянею») на всіх етапах інвестиційного проекту.

Державна підтримка не буде розповсюджуватися на проекти, що передбачають концесії, угоди про розподіл продукції та приватизацію об’єктів державної чи комунальної власності, а загальний обсяг державної підтримки не може перевищувати 30 % планового обсягу значних інвестицій.

Інвестори також можуть розраховувати на такі гарантії:

  • до інвестора застосовуватиметься законодавство України, чинне на дату укладення інвестиційного договору (крім законодавчих змін, що покращуватимуть становище інвестора);
  • інвестор матиме право на компенсацію понесених збитків у випадку недодержання державою гарантій стабільності умов для провадження господарської діяльності інвестором;
  • гнучкий механізм вирішення спорів, який може включати в себе не лише національні суди, а й медіацію, незобов’язуючу експертну оцінку, національний або міжнародний комерційний чи інвестиційний арбітражі, в тому числі з місцезнаходженням за кордоном.

Окремим рішенням Уряду Офіс із залучення та підтримки інвестицій (UkraineInvest) визначено уповноваженою установою на здійснення супроводу інвестора в підготовці та реалізації проекту зі значними інвестиціями

Надання інвесторам зі значними інвестиціями державної підтримки почнеться лише з 1 січня 2022 року, а практичний механізм такої підтримки має бути передбачений нормативно-правовими актами, що мають бути прийняті протягом цього року.

Окремі практичні міркування

Хоча Закон і передбачає низку пільг та преференцій для компанії-інвестора, скористатися ними зможуть інвестори, які відповідатимуть вимогам щодо прозорості структури власності, чистоти походження грошових коштів та країни походження кінцевих бенефіціарів інвестора.

Закон також зобов’язав власників компанії-інвестора нести солідарну відповідальність із компанією-інвестором за інвестиційним договором та заборонив відчужувати акції компанії-інвестора без отримання попередньої згоди Кабінету Міністрів України (change of control rule).

Враховуючи вищезазначене, власникам компанії-інвестора слід зважено підійти до планування інвестиційного проекту для належного виконання умов, передбачених Законом, та звернути особливу увагу на структуру власності та інструменти контрактного лімітування відповідальності. Відповідно, комплексний та зважений підхід до структурування інвестиційного проекту та профайлу компанії-інвестора видається не просто рекомендацією, а запорукою успішної реалізації інвестиційного проекту.

Окрім важливості забезпечення комплексної юридичної та податкової підтримки, не варто забувати про особливу роль GR-підтримки протягом усього процесу супроводження інвестиційних проектів за Законом. Наприклад, Закон надає можливість власникам компанії-інвестора завчасно отримати підтвердження від державних органів щодо доцільності укладення інвестиційного договору (ще до здійснення заходів, спрямованих на створення та реєстрацію компанії-інвестора). Це правило дозволить уникнути витрат до отримання офіційного підтвердження перспектив інвестиційного проекту та загалом доцільності ведення бізнесу в Україні.

Комплексний супровід інвестиційних проектів

За час існування Sayenko Kharenko допомогла понад 1800 клієнтам із 60 країн світу: від міжнародних корпорацій до некомерційного сектора. Понад 80 мільярдів доларів США залучено в Україну завдяки нашій роботі. Ми супроводжували понад 200 M&A угод загальною вартістю понад 57 мільярдів доларів США.

Sayenko Kharenko поєднує виняткові знання у законотворчій сфері та правозахисну експертизу зі стратегічним досвідом консультування міжнародних та локальних клієнтів щодо реалізації масштабних інвестиційних проектів та повного спектру регуляторних питань та аспектів у сфері розробки нового та удосконалення існуючого законодавства. Наш досвід у сфері GR дозволяє оцінювати та прогнозувати, як політика та стратегія України можуть впливати на бізнес наших клієнтів.

 

Поділитися:

Далі Новини
Показати більше