close

Новини

3 Жовтня 2012

Новини практики міжнародної торгівлі вересень 2012

I. ГАРЯЧІ НОВИНИ

Росія запровадила утилізаційний збір на транспортні засоби|1|

Уряд Російської Федерації прийняв Постанову № 870 від 30 серпня 2012 року, яка передбачає сплату утилізаційного збору під час імпорту транспортних засобів на територію Росії або їх виробництві на її території. Постанова набула чинності 1 вересня 2012 року. Постанова детально регулює всі питання, пов’язані зі сплатою утилізаційного збору, зі звільненням від сплати такого збору тощо. Зокрема, відповідно до Постанови утилізаційний збір підлягає сплаті імпортерами транспортних засобів з ??усіх країн, за винятком Митного союзу, і російських виробників, окрім тих, що взяли на себе зобов’язання забезпечити безпечне поводження з відходами. Деякі експерти вважають, що Постанова порушує принципи права СОТ, зокрема, принцип національного режиму, викладений у статті ІІІ Генеральної угоди з тарифів та торгівлі, оскільки право взяти зазначені зобов’язання, які звільняють від сплати утилізаційного збору, мають лише російські виробники автомобілів. Детальний аналіз цього питання можна знайти на нашому сайті – /ru/publications/v-torgovyh-voynah-vse-sredstva-horoshi

Утилізація транспортних засобів походженням з Росії

Кабінет Міністрів України прийняв Постанову “Деякі питання заготівлі та утилізації відходів, що утворюються внаслідок втрати транспортними засобами своїх споживчих властивостей” № 843 від 3 вересня 2012 року. Постанова набула чинності 14 вересня 2012 року. Постанова визначає, що юридичні та фізичні особи, які імпортують транспортні засоби за кодами товарних позицій згідно з УКТЗЕД 8702—8705 і 8707 походженням з Російської Федерації, зобов’язані а) самостійно відповідно до законодавства забезпечити подальшу заготівлю та утилізацію відходів (зокрема, кузовів, акумуляторів, полімерних, гумових та інших виробів), що утворюються внаслідок втрати ними своїх споживчих властивостей, або б) укласти договори про виконання робіт з організації їх заготівлі та утилізації з уповноваженими компаніями.

Постановою затверджуються граничні ціни за послуги з організації заготівлі та утилізації непридатних для використання транспортних засобів та кузовів для них:

Категорія транспортного засобу Гранична ціна у гривнях
нові транспортні засоби транспортні засоби, з моменту випуску яких пройшло понад три роки
Транспортні засоби, оснащені електричними двигунами 4730 29 150
Легкові автомобілі з об’ємом циліндрів двигуна, куб. сантиметрів:    

не більше 1000

4730 29 150

понад 1000, але не більш як 2000

7370 45 430

понад 2000, але не більш як 3000

14 080 88 660

понад 3000, але не більш як 3500

19 085 156 750

понад 3500

30 250 192 555
Легкові автомобілі, що ввозяться фізичними особами для власного користування, незалежно від об’єму циліндрів двигуна 550 825
Транспортні засоби, призначені для перевезення від десяти осіб, перевезення вантажів, транспортні засоби спеціального призначення та кузови для транспортних засобів з повною масою, кілограмів:

до 2500

19 000 33 440

від 2500 до 3500

30 400 47 500

від 3500 до 5000

38 000 60 800

від 5000 до 8000

41 800 173 280

від 8000 до 12 000

50 920 262 580

від 12 000 до 20 000

55 860 382 280

понад 20 000

110 200 448 400

Постанова не передбачає правил та механізмів практичної реалізації зобов’язань по утилізації транспортних засобів, здійснення контролю за дотриманням зазначеного зобов’язання,  а також порядку вибору компаній, відповідальних за утилізацію транспортних засобів в Україні. На думку експертів, Постанова може розглядатися, як така, що порушує Генеральну угоду з тарифів та торгівлі, а саме: принцип національного режиму (оскільки у юридичних та фізичних осіб, які використовують транспортні засоби українського виробництва, не виникає жодних зобов’язань щодо їх утилізації) та принципу найбільшого сприяння (оскільки у юридичних та фізичних осіб, які використовують транспортні засоби, вироблені у будь-якій країні, окрім Росії, не виникає жодних зобов’язань щодо їх утилізації). Детальний аналіз цього питання можна знайти на нашому сайті – /ru/publications/v-torgovyh-voynah-vse-sredstva-horoshi

Два законопроекти про утилізацію транспортних засобів зареєстровані у Верховній Раді України

Два Законопроекти № 11259 і 11260, що регулюють питання утилізації старих транспортних засобів та внесення змін у Податковий кодекс України про сплату екологічного податку за утилізацію автомобілів, були зареєстровані у Верховній Раді України 27 вересня 2012 року. Ці Законопроекти ще не опубліковані та не розглядалися Верховною Радою України.

Нова Угода СНД про вільну торгівлю набула чинності

20 вересня 2012 року нова Угода СНД про вільну торгівлю набула чинності для трьох держав, які її ратифікували: Білорусь, Росія та Україна. Для Вірменії, яка також ратифікувала Угоду, вона набуде чинності 17 жовтня 2012 року. Крім того, 27 вересня 2012 року Молдова стала п’ятою державою СНД, яка підписала нову Угоду СНД про вільну торгівлю. Нагадаємо: 18 жовтня 2011 року прем’єр-міністри країн СНД підписали нову Угоду СНД про вільну торгівлю. На відміну від Угоди СНД про вільну торгівлю від 1994 року, нова Угода адаптована до правил СОТ, а також встановлює чіткі правила вирішення спорів, які повинні застосовуватися країнами в разі порушення її положень. У той же час, нова Угода СНД про вільну торгівлю все ще передбачає багато винятків з режиму вільної торгівлі, наприклад, нафта і газ, цукор, спирт, насіння соняшнику, феросплави, велика рогата худоба і т.п.

ІІ. УКРАЇНА І СОТ

Україна планує підняти максимальні ставки ввізного мита на понад 350 товарів, що імпортуються в Україну|2|

Україна передала в СОТ документ з грифом “таємно”, в якому засвідчила готовність розпочати переговори про підвищення зв’язаних за зобов’язаннями в СОТ імпортних тарифів на понад 350 товарних позицій. Імпорт охоплених товарів становив понад 4,6 млрд. доларів у 2011 році. Документ містить 85 сторінок додатків з зазначенням товарних позицій. В ньому вказано, що Україна готова розпочати переговори та консультації з членами СОТ. Пропозиції України обґрунтовано з посиланням на статтю XXVIIIГАТТ. Для інформації: з моменту створення СОТ в 1995 році стаття XXVIIIГАТТ використовувалась близько 30 разів, в більшості випадків для того, щоб внести невеликі або технічні уточнення до розкладу тарифів держави-члена СОТ, і майже завжди стосувалося не більше 10 товарних позицій.

Створення групи експертів у справі проти Австралії|3|

31 серпня 2012 року на засіданні Органу врегулювання суперечок СОТ Україна звернулась з вимогою до Органу з врегулювання суперечок про створення групи експертів у спорі з Австралією щодо “заходів, прийнятих стосовно товарних знаків та інших вимог про уніфікованість маркування тютюнової продукції“. Австралія передбачувано заблокувала першу вимогу України. 28 вересня 2012 року Орган з врегулювання суперечок СОТ розглянув друге звернення України з вимогою про створення групи експертів у зазначеному спорі з Австралією. Орган з врегулювання суперечок задовольнив зазначену вимогу і вирішив створити групу експертів у цій справі (DS434).

ІІІ. ЛІБЕРАЛІЗАЦІЯ РЕГІОНАЛЬНОЇ ТОРГІВЛІ

Договір про вільну торгівлю з Туреччиною|4|

13 вересня 2012 року прем’єр-міністр Туреччини, Реджеп Тайїп Ердоган, разом з Президентом України, Віктором Януковичем, взяв участь у другому засіданні українсько-турецької Стратегічної ради високого рівня у Києві, де висловив сподівання, що країни підпишуть Угоду про вільну торгівлю до кінця цього року. Відповідне Розпорядження Кабінету Міністрів України “Про делегацію Уряду України для участі у переговорах щодо укладення Угоди про вільну торгівлю між Урядом України та Урядом Турецької Республіки” № 698-р було прийняте 19 вересня 2012 року. Втім, необхідно зазначити, що переговори щодо створення зони вільної торгівлі є досить складними, оскільки  Україна й Туреччина у багатьох секторах є прямими конкурентами (зокрема, у сільському господарстві).

ІV. ЗАХОДИ ТОРГОВЕЛЬНОГО ЗАХИСТУ

ЄС зменшив антидемпінгове мито до 13,8% для компаній, що входять в Групу “Інтерпайп”|5|

Рада ЄС ухвалила 28 серпня 2012 року рішення про зменшення антидемпінгового мита на безшовні труби для двох українських виробників – ЗАТ «Ніко Т’юб, Нікопольський завод безшовних труб» і ЗАТ «Нижньодніпровський трубопрокатний завод» з 17,7% до 13,8%. Рішення, яке набуло чинності 5 вересня 2012 року, стало результатом проміжного перегляду остаточних антидемпінгових заходів, ініційованого компаніями, що входять в Групу “Інтерпайп”.

Повідомлення Міністерства економічного розвитку і торгівлі України

28 вересня 2012 року в газеті “Урядовий кур’єр” було опубліковано три повідомлення Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, а саме: 28 червня 2013 року закінчується строк дії остаточних антидемпінгових заходів щодо імпорту в Україну нітрату амонію (аміачної селітри) походженням з Російської Федерації; 29 серпня 2013 року закінчується строк дії остаточних антидемпінгових заходів щодо імпорту в Україну виробів, виготовлених з чорних металів, без електричної ізоляції, походженням з Китаю; 8 липня 2013 року закінчується строк дії остаточних антидемпінгових заходів щодо імпорту в Україну плит деревоволокнистих походженням з Республіки Білорусь. Зазначені повідомлення опубліковані відповідно до ст. 19 Закону України “Про захист національного товаровиробника від демпінгового імпорту” для того, щоб забезпечити можливість національним виробникам ініціювати перегляд відповідних заходів у зв’язку із закінченням строків їх застосування (у разі наявності відповідних підстав).

V. НОВИНИ МИТНИЦІ

Змінидо Митного кодексу України|6|

Комітет Верховної Ради України з питань фінансів, банківської діяльності, податковоїта митної політики спільно з Державною митною службою України розробляють зміни до Митного кодексу України. Директор Департаменту організації митного контролю та оформлення Державної митної служби України, Сергій Сьомка, заявив, що в даний час, органи працюють над деякими технічними змінами. Наприклад, зараз спостерігаються деякі труднощі з експортом товарів в портах, транзитом, визначенням критеріїв для фінансових гарантій, що пов’язано з неоднозначністю відповідних положень Митного кодексу України. Пан Сьомка заявив, що вищезазначені зміни спрямовані на виправлення помилок, а не на внесення змістовних змін до Митного кодексу України.

Представники Американської Торгової Палати та Європейської Бізнес Асоціації станом на зараз не бачать необхідності вносити зміни до Митного кодексу України, оскільки новий Митний кодекс України діє ще занадто короткий час для того, щоб робити висновки про те, наскільки певні положення Митного кодексу України працюють чи ні. Зазначені компанії висловили побоювання, що в умовах невиконання плану доходів до бюджету Державною митною службою Україні, в Митний кодекс України можуть бути внесені зміни, основною метою яких буде забезпечення  підвищення рівня отримання доходів.

Підзаконні нормативні акти, прийняті в зв’язку зі вступом в силу нового Митного кодексу України

У зв’язку з прийняттям нового Митного кодексу України Міністерство фінансів України продовжує приймати низку наказів, які за змістом подібні до наказів Державної митної служби України, які втратили чинність, наприклад: Наказ “Про затвердження відомчих класифікаторів інформації з питань державної митної справи, які використовуються у процесі оформлення митних декларацій№ 1011 від 20.09.12  (набирає чинність 01.10.2012); Наказ Про затвердження Порядку відшкодування витрат за зберігання товарів і транспортних засобів на складах митних органів, Порядку розрахунку сум витрат у справах про порушення митних правил та їх відшкодування та Розмірів відшкодувань за зберігання на складах митних органів товарів і транспортних засобів” № 731 від 15 червня 2012 року.

VІ. СІЛЬСЬКЕ ГОСПОДАРСТВО

Експортери зобов’язані експортувати не більше 19,4 млн. тонн зерна

Міністерство аграрної політикита продовольства України узгодило з трейдерами зерна, що працюють на внутрішньому ринку, що в поточному сільськогосподарському році (липень 2012 – червень 2013) з України буде експортовано не більше 19,4 млн. тонн пшениці, ячменю і кукурудзи. 5 вересня 2012 року директор Департаменту економічного розвитку аграрного ринку Міністерства аграрної політики і продовольства України, Сергій Кваша, повідомив журналістам, що у відповідності з додатком до Меморандуму, підписаного Міністерством і трейдерами, було досягнуто домовленості, що в 2012/2013 році компанії можуть експортувати з України 4 млн. тонн пшениці, 3 млн. тонн ячменю і 12,4 млн. тонн кукурудзи. Він заявив, що обсяги, погоджені з експортерами, відповідають обсягам, розраховним Міністерством станом на 20 серпня 2012 року та з врахуванням залишкових запасів зерна.

Виробництво та обіг органічної сільськогосподарської продукції та сировини

18 вересня 2012 року Верховна Рада України прийняла Закон України “Про виробництво та обіг органічної сільськогосподарської продукції та сировини”. Закон визначає правові, економічні та організаційні засади виробництва та реалізації органічної продукції, встановлює вимоги до вирощування, виробництва, переробки, сертифікації, маркування, перевезення, зберігання та реалізації органічної продукції та сировини.

Зокрема, Закон запроваджує системи контролю на всіх етапах виробництва органічної продукції; процедури інспектування та сертифікації виробництва (вирощування), переробки органічної продукції (сировини), реєстрації суб’єктів виробництва. Також Закон визначає вимоги до інспекторів, які будуть здійснювати інспектування; вимоги до уповноважених органів серти� �ікації (які повинні бути акредитованими і отримати дозвіл на здійснення інспектування та сертифікації саме органічної продукції); механізми державної підтримки виробництва органічної продукції тощо.

Нові правила здійснення експортно-імпортних операцій на ринку зерна|7|

19 вересня 2012 року Кабінет Міністрів України ухвалив зміни до Постанови Кабінету Міністрів України “Порядок видачі сертифіката якості зерна та продуктів його переробки” № 848 від 23 липня 2009 року, розроблені Державною інспекцією сільського господарства України. Запропоновані зміни передбачають, що сертифікат якості на зерно та продукти його переробки обов’язково вимагається під час здійснення експортно-імпортних операцій, а також під час переміщення зерна та продуктів його переробки, придбаних за рахунок коштів державного та місцевого бюджетів. У всіх інших випадках, оформлення сертифіката якості здійснюється за бажанням суб’єкта ринку зерна. Крім того, відповідні зміни приводять порядок  видачі сертифіката якості зерна та продуктів його переробки у відповідність до норм Закону України «Про зерно та ринок зерна України».

Державна підтримка страхування сільськогосподарських культур шляхом здешевлення страхових платежів

10 вересня 2012 року набрала чинності Постанова Кабінету Міністрів України “Про затвердження Порядку та умов надання сільськогосподарським товаровиробникам державної підтримки у страхуванні сільськогосподарських культур шляхом здешевлення страхових платежів (премій) і переліку сільськогосподарських культур та видів страхових ризиків (продуктів), на які у 2012 році надається компенсація вартості страхових платежів (премій)” № 813 від 15 серпня 2012 року. Постанова встановлює, що державна підтримка надається сільгоспвиробникам у формі компенсації до 50% вартості страхового платежу. Головний розпорядник бюджетних коштів та відповідальний виконавець цієї бюджетної програми – Міністерство аграрної політики і продовольства України. Постанова визначає вимоги до сільськогосподарських виробників, документи, необхідні для здійснення зазначеного виду страхування, які протягом 5 робочих з моменту укладення договору страхування подаються до Міністерства аграрної політики і продовольства України; підстави для відмови в наданні компенсації страхового платежу тощо.

VIІ. ЛІКАРСЬКІ ЗАСОБИ

Мінімальні надбавки на лікарські засоби

Кабінет Міністрів України у Постанові “Про внесення змін до пункту 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2008 року № 955” № 880 від 24 вересня 2012 року  встановив розмір мінімальних надбавок на продаж лікарських засобів. Відповідно до Постанови на лікарські засоби і вироби медичного призначення, включені до Національного переліку основних лікарських засобів і виробів медичного призначення (крім наркотичних, психотропних лікарських засобів, прекурсорів та медичних газів) та обов’язкового Мінімального асортименту (соціально орієнтованих) лікарських засобів і виробів медичного призначення для аптечних закладів, визначеного Міністерством охорони здоров’я України, граничні постачальницько-збутові надбавки повинні бути не вище ніж 10% оптово-відпускної ціни та граничні торговельні (роздрібні) надбавки встановлюються виходячи із закупівельної ціни та не повинні перевищувати такі розміри:

Закупівельна ціна, гривень Торговельна (роздрібна) надбавка до закупівельної ціни, %
До 100 включно 25
Більше 100 до 300 включно 23
Більше 300 до 500 включно 20
Більше 500 до 1000 включно 15
Більше 1000 10

VIІI. ІНШІ НОВИНИ

Заборона реклами тютюнових виробів

16 вересня 2012 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони реклами, спонсорства та стимулювання продажу тютюнових виробів» № 3778-ІV від 22 вересня 2011 року. Відповідно до Закону в Україні заборонена не лише реклама тютюнових виробів на радіо, телебаченні, в друкованих ЗМІ та на зовнішніх рекламних носіях, але й у мережі Інтернет, у магазинах та кіосках, а також спонсорство та стимулювання продажу тютюнових виробів.

Міністерство економічного розвитку та торгівлі України запропонувало заборонити виробництво і продаж побутової хімії на основі фосфатів

Міністерство економічного розвитку і торгівлі України запропонувало з 2013 року знизити допустиму частку фосфатів у виробництві синтетичних миючих засобів та товарів побутової хімії та поступово, до 2020 року, повністю заборонити товари цієї групи, які містять фосфати. Відповідний Законопроект “Про державне регулювання синтетичних миючих засобів та товарів побутової хімії” був оприлюднений на сайті Міністерства. Зокрема, передбачається заборонити виробництво, реалізацію та розміщення на ринку України синтетичних миючих засобів та товарів побутової хімії, у складі яких масова частка фосфатів в перерахунку на оксид фосфору складає більше 17% (з 1 січня 2013 року), більше 10% (з 1 січня 2015), більше 5% (з 1 січня 2018 року). З 1 січня 2020 року планується повністю заборонити використання фосфатів у виробництві та реалізації побутової хімії.

Скасування обов’язкової сертифікації готелів

5 вересня 2012 року Кабінет Міністрів України прийняв ПостановуПро внесення змін до порядків, затверджених постановами Кабінету Міністрів України від 15 березня 2006 р. № 297 і від 29 липня 2009 р. № 803″ № 830. Постанова скасувала обов’язкову сертифікацію готелів та інших установ, що надають послуги тимчасового проживання. За даними веб-сайту Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, метою Постанови є забезпечення правової узгодженості у цьому питанні. Реалізація Постанови дозволить скоротити витрати підприємст в індустрії туризму.

Ініціативи створення агентства з підтримки експорту|8|

Кабінет Міністрів України схвалив Законопроект про створення Агентства для підтримки експорту і направить його у Верховну Раду України для прийняття, заявив перший віце-прем’єр України, Валерій Хорошковський. Передбачається, що агентство надаватиме державні гарантії експортерам, які отримують інвестиції та просувають свою продукцію за кордоном. Це не перша спроба прийняти закон, який би регулював дане питання. Нагадаємо: в кінці жовтня 2011 року Кабінет Міністрів України передав до Верховної Ради України Законопроект №9373 “Про державну фінансову підтримку експортної діяльності”, який передбачав створення державного фінансового інституту з питань національної підтримки експорту. У травні 2012 року Законопроект був прийнятий, незважаючи на значну критику з боку експертів. Президент України Віктор Янукович ветував Законопроект, а 5 липня 2012 року Верховна Рада України остаточно відхилила його.

Уникнення подвійного оподаткування

Конвенція між Урядом України і Урядом Королівства Саудівська Аравія про уникнення подвійного оподаткування та запобігання податковим ухиленням стосовно податків на доходи та капітал і Протокол до неї були ратифіковані Законом України № 263, схваленим Верховною Радою України 18 вересня 2012 року. Підприємці обох країн будуть мати гарантії того, що прибутки, отримані від підприємницької діяльності на території іншої країни, а також з джерел у цій іншій країні у вигляді дивідендів, відсотків і роялті, не підлягатимуть подвійному оподаткуванню. Конвенція гарантує, що підприємці однієї держави будуть сплачувати податки в іншій державі на тих же умовах, що і підприємці цієї іншої держави.


|1|http://www.government.ru/gov/results/20492/

|2|http://wto.in.ua/?lang=ua&get=3&id=2584

|3|http://wto.in.ua/?lang=ua&get=3&id=2567

|4|http://wto.in.ua/?lang=ua&get=3&id=2577

|5|http://wto.in.ua/?lang=ua&get=3&id=2568

|6|Interfax-Ukraine Front Page dated September 6, 2012

|7|http://www.disgu.gov.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=548:derzhsilgospinspekciya-spryyaye-sproshchennyu-procedury-vedennya-biznesu-na-zernovomu-rynku-&catid=37:novyny

|8|Interfax-Ukraine Front Page dated August 31, 2012

Поділитися:

Далі Новини
Показати більше