ПДВ на електронні послуги від нерезидентів: які зміни на нас чекають?
28 червня Президент України Володимир Зеленський підписав так званий «закон про податок на Google[1]» (Закон 1525), яким запроваджується оподаткування ПДВ операцій із постачання електронних послуг, які надаються компаніями-нерезидентами кінцевим споживачам в Україні.
Починаючи з 1 січня 2022 року компанії-нерезиденти, у яких обсяг постачання електронних послуг кінцевим споживачам в Україні у 2021 році перевищить 1 мільйон гривень, мають зареєструватися платниками ПДВ за спеціальною процедурою, подавати спрощену звітність із ПДВ та сплачувати український 20-відсотковий ПДВ з вартості електронних послуг, поставлених на користь кінцевих споживачів в Україні. Оскільки Закон 1525 орієнтований на нерезидентів України, то звітність може готуватися англійською мовою, а податкові зобов’язання з ПДВ – сплачуватися в доларах США або євро.
Закон 1525 вводить визначення «електронних послуг», ключовими ознаками яких є надання послуг через мережу Інтернет, автоматизовано, за допомогою інформаційних технологій та переважно без втручання людини, а також визначає кінцевих споживачів – такими вважаються фізичні особи, у тому числі й ті, які зареєстровані фізичними особами-підприємцями без реєстрації платниками ПДВ.
Таким чином, починаючи з 1 січня 2022 року будь-яка поставка так званих «електронних послуг» на користь фізичних осіб та фізичних осіб-підприємців, що не є платниками ПДВ, буде оподатковуватися українським 20-відсотковим ПДВ, в той час як зараз такі операції не є об’єктом оподаткування ПДВ. Залишається лише дочекатися реакції постачальників «електронних послуг» на такі нововведення – наскільки подорожчає вартість «електронних послуг» та яку частину постачальники будуть готові «компенсувати» за рахунок зниження ціни на свої послуги, передбачити важко.
Крім того, з 1 січня 2022 року Закон 1525 скасовує 20-відсотковий податок на доходи нерезидентів щодо виплат на користь нерезидентів за виробництво та/або розповсюдження реклами. Раніше платниками такого податку були юридичні особи, фізичні особи-підприємці, фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, а також постійні представництва нерезидентів, які придбавали послуги з виготовлення та/або розповсюдження реклами у нерезидентів, а сам податок сплачувався одночасно з українським ПДВ, який нараховується на імпорт рекламних послуг. Тепер же дискримінаційна (у порівнянні з ідентичними виплатами на користь резидентів України) норма перестане діяти.
Як же нерезидентам підготуватися до таких нововведень? Перш за все, необхідно проаналізувати, чи підпадають послуги, які постачаються, під визначення «електронних послуг» у розумінні Закону 1525 та чи є серед споживачів таких послуг «кінцеві споживачі» в Україні. Якщо ці дві умови виконуються, то залишається лише встановити обсяг постачання «електронних послуг» на користь українських «кінцевих споживачів» та, у разі досягнення обсягу постачання у розмірі 1 мільйону гривень в 2021 році, зареєструватися платником ПДВ в Україні з 1 січня 2022 року. Наша команда буде рада допомогти проаналізувати потенційні наслідки ухвалення Закону 1525 для Вашої компанії та підготуватися до нових правил ведення бізнесу в 2022 році.
[1] Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо скасування оподаткування доходів, отриманих нерезидентами у вигляді виплати за виробництво та/або розповсюдження реклами, та удосконалення порядку оподаткування податком на додану вартість операцій з постачання нерезидентами електронних послуг фізичним особам» №1525-ІХ від 3 червня 2021 року.