close
МЕНЮ

Новини

Ключові контакти
28 Грудня 2020

Перезавантаження податкової реформи: бути чи не бути?

Протягом 2020 року в Україні була прийнята низка «анти-офшорних» законів, якими передбачалася уніфікація українського податкового законодавства та податкових концепцій та практик, передбачених Планом боротьби з розмиванням оподатковуваної бази та виведенням прибутку з-під оподаткування. Проте дані закони були розкритиковані бізнес-спільнотою за їхню жорсткість. Зважаючи на це (а також на численні прохання представників бізнесу), законотворці пообіцяли відтермінувати початок дії «анти-офшорних» законів (зокрема, в частині оподаткування прибутку контрольованих іноземних компаній). Проте, попри всі обіцянки, довгоочікуваного законопроєкту про відтермінування початку дії «анти-офшорних» законів у 2020 році все-таки прийнято не буде. Відповідно, з 1 січня 2021 року почнуть діяти положення «анти-офшорних» законів, які були прийняті раніше. Наш детальний аналіз окремих положень цих законів читайте за посиланням.

Що ж все-таки сталося та чому законотворці не дотримали свого слова?

17 грудня 2020 року Верховна Рада України прийняла проєкт Закону про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо забезпечення збору даних та інформації, необхідних для декларування окремих об’єктів оподаткування, реєстраційний номер 4065 (Законопроєкт №4065). Редакція Законопроєкту №4065 до другого читання передбачає, зокрема:

  • відтермінування дії окремих нововведень так званого «анти-офшорного» закону №466, що був прийнятий 16 січня 2020 року, зокрема: правил оподаткування контрольованих іноземних компаній («КІК»); правил оподаткування прибутку від прямого/опосередкованого відчуження інвестиційних активів, вартість яких сформована переважно за рахунок нерухомого майна, що знаходиться в Україні; розширеного визначення поняття «постійне представництво» та порядку проведення податкових перевірок діяльності нерезидентів, яка має ознаки постійного представництва тощо;
  • зміну окремих положень «анти-офшорного» закону №466, які критикувалися бізнес-спільнотою, зокрема, положення щодо ділової мети тощо.

Фінальної редакції Законопроєкту №4065 на даний момент у вільному доступі немає, тому ми надамо розгорнуті коментарі щодо конкретних положень фінальної редакції Законопроєкту №4065 одразу після того, як вона стане доступна широкому загалу.

Законопроєкт №4065 стане Законом України та більшість його положень набуде чинності після того, як він буде підписаний Президентом України та офіційно оприлюднений. Відповідно до Конституції України, Президент України підписує закони протягом 15 днів після отримання. Проте не все так однозначно – 21 грудня 2020 року був зареєстрований проєкт Постанови про скасування рішення Верховної Ради України про прийняття Законопроєкту №4065 (реєстраційний номер 4065-П1). В свою чергу, Законопроєкт №4065 може бути підписаний Президентом та офіційно оприлюднений лише після розгляду проєкту Постанови, який станеться, скоріш за все, вже у січні 2021 року. Якщо Законопроєкт №4065 набере чинності протягом 2021 року, можливість застосування положень Законопроєкту №4065 до періодів з 1 січня 2021 року та до дня набуття чинності Законопроєктом №4065 залишається дискусійною та має бути врегульована окремо.

Наостанок варто зазначити, що 16 грудня 2020 року Кабінет Міністрів України прийняв Постанову «Питання реалізації підпункту 392.4.2.2 підпункту 392.4.2 пункту 392.4 статті 392 Податкового кодексу України», реєстраційний номер 1275 (Постанова 1275). Постанова 1275 набирає чинності з 1 січня 2021 року та закріплює перелік із 49 іноземних фондових бірж, лістинг на яких звільняє прибуток іноземних контрольованих компаній від оподаткування в Україні. На даний момент достатньою умовою є сам факт лістингу, в той час як вимог щодо знаходження акцій у вільному обігу (англійською – «free float» або «public float») немає.

Поділитися:

Далі Новини
Показати більше