close
МЕНЮ

Новини

Ключові контакти
25 Квітня 2022

Використання установок зберігання енергії в Україні

Системи накопичення енергії є важливим складником енергетичної системи, оскільки забезпечують підвищення рівня її гнучкості, а також можливість накопичення профіцитної енергії. Тому впровадження цих систем дає змогу інтегрувати більший обсяг генерації з ВДЕ до енергетичної системи. Ця технологія є суттєвим інструментом для вирішення проблем безпеки електропостачання та операційної безпеки об’єднаної енергетичної системи України, а також для реалізації зеленого енергетичного переходу країни.

Законодавче регулювання

15 квітня 2022 року Президент підписав Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо розвитку установок зберігання енергії» № 2046-IX (далі – Закон про розвиток установок зберігання енергії), що був прийнятий Верховною Радою України ще 15 лютого 2022 року. Закон набирає чинності через два місяці з дня його опублікування, а саме з 16 червня 2022 року, і передбачає внесення змін до Законів України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» та «Про ринок електричної енергії».

Загальні умови:

1. Експлуатацію установки зберігання енергії здійснює оператор, що є новим учасником ринку електричної енергії.

2. Господарська діяльність зі зберігання енергії здійснюється за умови отримання ліцензії, за винятком таких випадків:

  • Виробник електричної енергії може використовувати установку зберігання енергії без отримання ліцензії на провадження господарської діяльності із зберігання енергії за таких умов:

– використання здійснюється у місці провадження ліцензованої діяльності з виробництва,

– відбір електричної енергії установкою зберігання здійснюється виключно від генеруючих установок виробника,

– в будь-який момент у часі сумарна потужність відпуску виробником електричної енергії в ОЕС України не перевищує встановлену потужність електроустановок такого виробника відповідно до ліцензії на виробництво;

  • якщо встановлена потужність чи відпуск електричної енергії менші за показники, визначені в ліцензійних умовах провадження господарської діяльності зі зберігання енергії (ліцензійні умови мають бути розроблені та затверджені НКРЕКП);
  • коли споживач використовує установку без відпуску раніше збереженої в установці енергії в ОЕС України або в мережі інших суб’єктів господарювання, водночас надання послуг із зарядки електромобілів на електрозарядних станціях підпадає під таке споживання.

3. Оператору установки зберігання енергії забороняється здійснювати діяльність з:

  • передачі та розподілу електричної енергії. Винятки: ОСП та ОСР можуть експлуатувати установки зберігання енергії, якщо це необхідно для запобігання аваріям в енергетичній системі або для її відновлення після аварій (для ОСП) або для забезпечення ефективної, надійної та безпечної роботи системи розподілу (для ОСР);
  • транспортування і розподілу газу;
  • виконання функцій оператора ринку та гарантованого покупця.

4. Установка зберігання енергії повинна мати окремий комерційний облік електричної енергії, перетікання якої здійснено як до, так і з такої установки.

5. Оператор установки зберігання енергії сплачує плату за послуги з:

  • передачі електричної енергії,
  • розподілу електричної енергії,
  • диспетчерського (оперативно-технологічного) управління.

Плата розраховується з огляду на тарифи на такі послуги та обсягу електроенергії, що є різницею між місячним відбором та місячним відпуском електричної енергії установкою.

Особливості для виробників з ВДЕ

  • Виробник з ВДЕ, що продає електроенергію за зеленим тарифом за загальним правилом у разі зупинення виробництва за командою ОСП має право на відшкодування вартості не відпущеної електричної енергії за зеленим тарифом. Якщо такий виробник з ВДЕ має у складі установку зберігання енергії, то обсяг електричної енергії, що має бути відшкодований такому виробнику, зменшується на обсяг відбору електричної енергії установки зберігання енергії протягом часу дії команди ОСП зі зменшення навантаження.
  • У разі дотримання умов щодо виробництва електроенергії з ВДЕ із використанням установки зі зберігання енергії (не перевищення встановленої потужності, встановленої в ліцензії, та встановлення окремого комерційного обліку електроенергії для установки зі зберігання енергії), встановлення такої установки не є підставою для перегляду встановленого зеленого тарифу.

Мережеве регулювання

На устаткування для зберігання (накопичення) енергії поширюються загальні умови та порядок приєднання до системи передачі, передбачені Кодексом системи передачі (далі – КСП), з такими особливостями:

  • під час встановлення та підключення систем накопичення енергії (далі – СНЕ), таке підключення повинно здійснюватися без збільшення встановленої потужності об’єкта електроенергетики, до якого здійснюється підключення;
  • під час підключення СНЕ на розгляд до ОСП/ОСР надається завдання на проєктування, щодо якого має бути надано обґрунтовану відповідь ОСП/ОСР у термін до 10 робочих днів;
  • СНЕ мають відповідати вимогам КСП.

КСП встановлює типи СНЕ (А1, А2, B, C, D) залежно від рівня напруги їхньої точки приєднання та максимальної потужності відпуску, а також технічні вимоги до відповідних типів.

КСП також визначає особливості участі СНЕ у забезпеченні операційної безпеки системи передачі, в оперативному плануванні роботи системи передачі та наданні допоміжних послуг оператору системи передачі.

Оцінка необхідних потужностей

У Звіті з оцінки відповідності (достатності) генеруючих потужностей – 2020 (далі – Звіт) оператора системи передачі (ПрАТ «НЕК «Укренерго») передбачено необхідність у прискореному впровадженні систем акумулювання електричної енергії загальною потужністю на рівні до 0,5 ГВт або навіть до 2 ГВт, залежно від варіантів залучення генерації до регулювання, що надаватиме можливість забезпечити ОЕС України необхідними резервами регулювання для виконання вимог відповідності.

Крім того, у Звіті відзначається, що впровадження систем переносу або акумулювання енергії великої місткості з періодів графіку електричного навантаження, де є її профіцит, до періодів, де є її дефіцит, вирішує проблему тривалих профіцитів потужності.

Питання затвердження Звіту – 2021 року розглядалося на засіданні НКРЕКП 19 квітня 2022 року, однак наразі відсутня інформація про його затвердження.

Висновок

В Україні запроваджено регулювання систем зберігання (накопичення) енергії, що є необхідними для національної об’єднаної енергетичної системи. Таке регулювання є ключовим етапом для практичного впровадження та експлуатації технології, що дасть змогу підвищити рівень безпеки в енергосистемі, її гнучкість та забезпечити впровадження заходів, пов’язаних з виконанням кліматичних зобов’язань України.

У разі виникнення додаткових запитань звертайтеся, будь ласка, до експертів Sayenko Kharenko.

Інформація, що міститься в цьому документі, призначена виключно для інформаційних цілей, не є юридичним або іншим професійним висновком і не може замінити конкретний професійний висновок з урахуванням конкретних обставин.

 

Поділитися:

Далі Новини
Показати більше