Запроваджено тимчасове суттєве послаблення відповідальності (тимчасова амністія) за неодержання дозволів на концентрацію

21 липня 2021 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо стимулювання детінізації доходів та підвищення податкової культури громадян шляхом запровадження одноразового (спеціального) добровільного декларування фізичними особами належних їм активів та сплати одноразового збору до бюджету» 1539-IX від 15 червня 2021 року (Закон).

Закон передбачає, серед іншого, звільнення фізичних осіб від відповідальності за порушення податкового, валютного законодавства щодо набуття певних об’єктів (нерухоме, рухоме майно, корпоративні права, майнові права на об’єкти інтелектуальної власності тощо), яке мало місце до 1 січня 2021 року, за умови їхнього добровільного декларування та сплати збору в порядку та відповідно до умов, передбачених Законом. Детальний аналіз підстав та умов для звільнення від відповідальності наводиться у нашому інформаційному листі за посиланням.

Оскільки набуття певних об’єктів за передбачених законодавством підстав могло потребувати попереднього отримання дозволу Антимонопольного комітету України (АМКУ) на концентрацію, з метою сприяння використанню інструменту добровільного декларування Закон тимчасово послаблює відповідальність за неодержання дозволу АМКУ на концентрацію.

Яке послаблення відповідальності встановлює Закон?

За неодержання дозволу на концентрацію, якщо такий дозвіл був необхідний, Закон України «Про захист економічної конкуренції» передбачає накладення штрафу у розмірі до 5 % доходу (виручки) суб’єкта господарювання від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за останній звітний рік, що передував року, в якому накладається штраф.

Закон, в свою чергу, передбачає фіксацію розміру штрафу за неодержання дозволу на концентрацію на рівні 20 400 грн за сукупності таких умов:

  • порушення у формі неодержання дозволу на концентрацію було вчинено до 31 грудня 2020 року;
  • порушення пов’язане з діями, які визнаються концентрацією, і щодо яких було подано одноразову (спеціальну) добровільну декларацію та сплачено збір із одноразового (спеціального) добровільного декларування;
  • порушення не призвело до суттєвого обмеження конкуренції або монополізації відповідного ринку;
  • заява про надання дозволу на концентрацію подана у період із 1 жовтня 2021 року до 1 жовтня 2022 року.

Послаблення відповідальності поширюється на фізичних осіб. Водночас передбачений законом механізм послабленої відповідальності фактично дозволяє загалом уникнути відповідальності юридичним особам, у яких така фізична особа виступає бенефіціарним власником (має безпосередній чи опосередкований одноосібний контроль).  У випадках спільного контролю декількома фізичними особами над відповідним суб’єктом господарювання для отримання повної амністії для такого суб’єкта господарювання, найімовірніше, всі такі фізичні особи мають подати до АМКУ відповідні заяви.

Якщо заява про надання дозволу на концентрацію була подана у порушення вказаних вище строків, штраф накладатиметься у загальному порядку.

Водночас якщо здійснення концентрації без отримання дозволу АМКУ призвело до суттєвого обмеження конкуренції або монополізації відповідного ринку – АМКУ буде застосовано загальні норми щодо відповідальності.

Висновки:

Закон надає фізичним особам можливість легалізувати набуті активи не лише з точки зору податкового законодавства, а й із точки зору законодавства про захист економічної конкуренції, при цьому з прогнозованим розміром штрафу.

У зв’язку з цим, у разі наявності трансакцій, які підпадали під необхідність отримання дозволу АМКУ на концентрацію, але який отриманий не був, може бути доцільно розглянути можливість скористатися передбаченим Законом тимчасовим послабленням відповідальності (амністією) за здійснення концентрації без отримання попереднього дозволу АМКУ.

У силу постійного розширення активності та правозастовної практики АМКУ у частині встановлення порушень у сфері контролю за концентрацією, самостійне звернення до АМКУ може запобігти ризикам значних фінансових санкцій, якщо порушення буде виявлено АМКУ самостійно.

Подібні правові новини

01 Березня 2024
Кабінет Міністрів України затвердив Порядок функціонування Державної системи онлайн-моніторингу в секторі азартних ігор
12 Лютого 2024
Зміни до Положення про концентрацію: ключові тези та висновки
08 Лютого 2024
Антикорупційне законодавство та боротьба з корупцією в Україні | Спільний звіт SK&S та Sayenko Kharenko
Cookies повідомлення

Ми використовуємо дані cookie, щоб аналізувати поведінку відвідувачів
нашого сайту та покращувати його. Використовуючи наш сайт, ви даєте згоду на дані cookie відповідно до нашої Cookie Policy.