Зворотний відлік запуску Програми ДПП у дорожній галузі в Україні

Після оголошення в кінці 2020 року Програма ДПП у дорожній галузі (Програма), розроблена урядом України за підтримки Міжнародної фінансової корпорації (IFC) та Глобального інфраструктурного фонду (GIF) Світового банку, привернула значну увагу приватних інвесторів та підрядників.

Завершивши попереднє техніко-економічне обґрунтування (ТЕО) шести пілотних проектів, зазначених нижче, уряд вже повідомив про свій намір завершити ТЕО та розпочати перші три тендери ще у 2021 році.

Протягом останніх кількох місяців уряд разом з IFC, GIF та Європейським банком реконструкції та розвитку (ЄБРР), який також долучився до проекту, намагалися створити сприятливе правове середовище для запуску Програми. Незважаючи на вже прийняті реформи, направлені на вдосконалення законодавства про ДПП в Україні, деякі питання, які є важливими для створення міцної основи для розвитку Програми, все ще залишаються неврегульованими.

Вищезазначені проекти передбачають ремонт або реконструкцію з розширенням існуючих автодоріг (brownfield) та будуть засновані на механізмі плати за експлуатаційну готовність. Відповідно до цієї моделі фінансування проекту ДПП, на приватного інвестора покладаються обов’язки щодо проектування, будівництва, реконструкції та/або технічного обслуговування автомобільних доріг загального користування відповідно до довгострокового договору з державним партнером. Натомість приватний інвестор отримує узгоджені в договорі проміжні платежі, як правило, після приймання послуг або робіт державним партнером, які надаються у якості, визначеній договором.

Очікується, що державним партнером у майбутніх проектах ДПП автодоріг буде Державне агентство автомобільних доріг України, Укравтодор, відповідальне за управління державною мережею автомобільних доріг країни. Укравтодор – не державна компанія або спеціальна юридична особа, створена для управління цими проектами (на відміну, наприклад, від ДП «Гарантований Покупець» в секторі відновлюваної енергетики), а бюджетна установа з кредитоспроможністю держави.

Від потенційних приватних партнерів буде вимагатися достатній технічний досвід у дорожньому секторі, а також задовільний фінансовий стан. Таким чином, ми очікуємо, що консорціум компаній, який складається з міжнародного, місцевого підрядників та інвестора, буде найбільш конкурентним приватним партнером для майбутніх проектів ДПП автодоріг.

Платіжні зобов’язання державного партнера у проектах ДПП на основі механізму плати за експлуатаційну готовність залежать від можливості держави забезпечувати кошти у державному або місцевому бюджеті більше ніж протягом одного фінансового року. Таким чином, гарантії платоспроможності держави особливо важливі для подібних проектів ДПП, оскільки від такої платоспроможності безпосередньо залежить дохід концесіонера. В Україні проекти ДПП можуть тривати від 5 до 50 років, і тому надзвичайно важливо забезпечити юридичну впевненість у тому, що держава зможе виконувати свої платіжні зобов’язання протягом усього проекту.

На сьогодні, однак, враховуючи закріплений у законодавстві принцип трирічного бюджетного планування в України, державні партнери не можуть взяти на себе довгострокові платіжні зобов’язання в рамках проектів ДПП. Відсутність законодавчої бази для забезпечення довгострокового фінансування проектів ДПП державними партнерами робить такі проекти більш ризикованими для приватних інвесторів. Отже, наявність відповідної законодавчої бази має вирішальне значення для запуску будь-яких проектів ДПП на базі механізму платежів за експлуатаційну готовність.

Відповідно до цієї мети, у лютому 2021 року було підготовлено та подано до Верховної Ради Кабінетом Міністрів України та депутатами Верховної Ради відповідно два альтернативні законопроекти5090 та 5090-1 «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо врегулювання бюджетних відносин під час реалізації договорів, укладених в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійних договорів».

Обидва законопроекти загалом спрямовані на надання впевненості приватним партерам у виконанні державою своїх довгострокових фінансових зобов’язань для реалізації проектів ДПП. Що стосується проектів ДПП автодоріг, законопроекти містять такі ключові зміни:

  • всі платежі, які має здійснити держава в рамках проектів ДПП, повинні бути передбачені законом про Державний бюджет на відповідний бюджетний період;
  • загальний щорічний обсяг довгострокових зобов’язань в частині виплат приватному партнеру в рамках здійснення проектів ДПП автодоріг не повинен перевищувати 30 % (згідно з законопроектом № 5090-1, який також включає зобов’язання щодо плати за експлуатаційну готовність автомобільних доріг в дорожньому секторі за договорами, які реалізуються не в рамках ДПП) або 50 % (згідно з законопроектом № 5090) обсягу надходжень до Державного дорожнього фонду;
  • порядок спрямування коштів Державного дорожнього фонду визначається Кабінетом Міністрів України окремими нормативно-правовими актами;
  • Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України щороку надаватиме інформацію про результати діяльності протягом всього періоду проекту ДПП у звіті про виконання закону про Державний бюджет;
  • довгострокове зобов’язання, прийняте в рамках проекту ДПП, набуває статус бюджетного зобов’язання у розмірі, визначеному у відповідному договорі.

Введення відповідних змін до бюджетного законодавства, справді, стане великим кроком до реалізації в Україні рентабельних проектів ДПП у дорожній галузі. Хоча існує ймовірність того, що тендери дійсно можуть бути оголошені ще цього року, перші проекти ДПП автодоріг не можуть бути розпочаті без необхідної реформи бюджетного законодавства.

На сьогодні незрозуміло, яка версія законопроектів буде остаточно затверджена Верховною Радою і чи буде взагалі. Тим не менше, якщо ці зусилля, спрямовані на створення відповідної законодавчої бази, призведуть до бажаних результатів, очікується, що інвестори та кредитори будуть дуже зацікавлені розглянути можливість партнерства з міжнародними та місцевими підрядниками для інвестування в пілотні проекти ДПП, а перші три проекти будуть запущені дуже скоро.

Юристи Sayenko Kharenko уважно стежитимуть за розвитком Програми ДПП у дорожній галузі і будуть готові надати правову підтримку «під ключ» іноземним та місцевим підрядникам, а також інвесторам, які будуть зацікавлені в реалізації пілотних проектів.

Подібні правові новини

01 Березня 2024
Кабінет Міністрів України затвердив Порядок функціонування Державної системи онлайн-моніторингу в секторі азартних ігор
12 Лютого 2024
Зміни до Положення про концентрацію: ключові тези та висновки
08 Лютого 2024
Антикорупційне законодавство та боротьба з корупцією в Україні | Спільний звіт SK&S та Sayenko Kharenko
Cookies повідомлення

Ми використовуємо дані cookie, щоб аналізувати поведінку відвідувачів
нашого сайту та покращувати його. Використовуючи наш сайт, ви даєте згоду на дані cookie відповідно до нашої Cookie Policy.