Нові «зелені» тарифи: як зміниться ринок і чи зникнуть борги

21 липня 2020 року Верховна Рада України прийняла законопроєкт про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення умов підтримки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії ( №3658). Прийняття документу очікувалося ще в червні 2020 року після підписання Меморандуму про взаєморозуміння між урядом та асоціаціями. Однак відкладалося до останнього часу, так само як і вирішення питання щодо оплат виробникам ВДЕ.

Станом на 21 липня 2020 року, за даними гарантованого покупця, виробникам ВДЕ оплачено лише 26 % від загальної вартості виробленої електроенергії виробниками ВДЕ у 2020 році. Водночас виробники ВДЕ підтримували прийняття Законопроєкту №3658 перш за все заради відновлення своєчасних та повних платежів за «зеленим» тарифом.

Що змінить законопроект у роботі ВДЕ і ринку електроенергії та чи зможе тепер держава вирішити проблеми боргів відновлюваній енергетиці – Kosatka.Media розказала голова Комітету АПУ з питань енергетики, нафти та газу, радник юридичної фірми Sayenko Kharenko Марина Гріцишина.

Які зміни вносяться законопроектом №3658?

Основні зміни стосуються наступних питань

Зниження розмірів «зелених» тарифів:

  • для об’єктів, введених в експлуатацію до кінця 2019 року, – на 15 % для СЕС більше 1 МВт та 7,5 % для ВЕС;
  • для СЕС та ВЕС після 01.01.2020 – додатково на 2,5 %;
  • для СЕС (1-75 МВт) з 01.11.2020 до 31.03.2021 на 30 % та на 60% після 01.04.2021;​
  • для СЕС більше 75 МВт після 01.11.2020 на 60 %.

Збільшена частка відшкодування небалансів виробниками ВДЕ з 2021 року – до 50 % та з 2022 року – до 100 %.

Передбачена компенсація на невідпущену електроенергію виробникам ВДЕ оператором системи передачі за зменшення або обмеження навантаження об’єктів ВДЕ внаслідок диспетчерських команд.

Встановлені гарантії у разі зміни законодавства, окрім незмінності податкового законодавства.

Передбачена можливість фінансової підтримки гарантованого покупця з державного бюджету до 20 % вартості електроенергії за «зеленим» тарифом.

Передбачене звільнення «зеленої» металургії від сплати частини тарифу на передачу, передбаченої для оплати «зелених» тарифів.

Однак ці зміни відомі з офіційних джерел та потребують перевірки після публікації остаточної версії законопроєкту №3658.

Як ці зміни вплинуть на розвиток ВДЕ в Україні?

Незважаючи на зниження ставок «зелених» тарифів, проекти ВЕС ще будуть будуватися на підставі укладених раніше пре-РРА до кінця 2022 року. Що стосується сонця, то, можливо, деякі проекти ще будуть добудовуватися до 1 листопада 2020 року вже за зниженим «зеленим» тарифом. Щодо нових проектів, то всі інвестори будуть очікувати проведення аукціонів.

Враховуючи умови прийняття законопроекту №3658 та ретроспективні зміни «зелених» тарифів, найімовірніше, вже найближчі 2-3 роки Україну чекає суттєве зниження інвестицій у сектор відновлюваної енергетики України. Передбачені документом гарантії щодо зміни законодавства мають декларативний характер. У Законі «Про альтернативні джерела енергії» також передбачені гарантії щодо незмінності порядку стимулювання, повних та своєчасних розрахунків за «зеленим» тарифом. Однак ці гарантії не зупинили ретроспективне зниження «зелених» тарифів та порушення умов оплати в цьому році.

Чи зможе тепер держава вирішити проблеми боргів у відновлюваній енергетиці?

На жаль, законопроект №3658 не містить те, заради чого приймався, а саме – механізму забезпечення своєчасних оплат виробникам ВДЕ.

За Законом «Про ринок електричної енергії», основним джерелом для оплати «зеленого» тарифу повинен бути тариф на передачу, який сплачують промислові споживачі. Однак, звільнивши «зелену» металургію від сплати повного розміру тарифу на передачу, законопроект створив додатковий дефіцит бюджету гарантованого покупця.

Щодо можливості фінансової підтримки гарантованого покупця за рахунок державного бюджету, то ця умова була поставлена під сумнів зауваженням Головного юридичного управління до Законопроєкту №3658. Зокрема, відповідно до статті 95 Конституції України, виключно законом про Державний бюджет України визначаються будь-які видатки держави на загальносуспільні потреби, розмір і цільове спрямування цих видатків.

Для вирішення проблеми з платежами за «зеленим» тарифом законопроект №3658 повинен був впроваджувати зміни до законодавства для забезпечення повних та своєчасних виплат виробникам ВДЕ. Натомість, цей документ доповнений правками, які збільшують дефіцит бюджету гарантованого покупця. У законопроекті №3658 також відсутні умови щодо погашення вже існуючої заборгованості та відсутній перелік джерел надходження коштів для оплати виробникам ВДЕ за «зеленим» тарифом до 2030 року. Пропозиції щодо отримання кредитів або видатків з державного бюджету можуть розглядатися, але це тимчасові заходи. Однак для стабільної оплати відновлюваної генерації в Україні потрібні постійні та надійні джерела для оплати «зеленого» тарифу.

Як ці зміни вплинуть на ринок електроенергії, чи сприятимуть вирішенню накопичених проблем і яких саме?

Законопроект №3658 прийнятий лише для вирішення проблем із відновлюваною генерацією. Наскільки ці проблеми будуть вирішені законопроектом, покажуть наступні кілька місяців.

Щодо інших проблем ринку електричної енергії, то вони частково вирішуються іншими законами. Так, був прийнятий та підписаний Президентом України Закон «Про заходи, спрямовані на погашення заборгованості, що утворилася на оптовому ринку електричної енергії». Цим законом вирішується проблема заборгованості, що виникла до впровадження нового ринку електричної енергії.

Чи вплине реструктуризація «зеленого» тарифу на ціни на електроенергію для населення і промисловості?

«Зелені» тарифи ніколи не впливали на тарифи для населення. Тарифи на електричну енергію для населення встановленні постановою НКРЕКП №220 від 26.02.2015 «Про встановлення тарифів на електроенергію, що відпускається населенню» та з 2015 року не змінювалися.

Однак для промислових споживачів ситуація інша. «Зелені» тарифи повинні виплачуватися за рахунок тарифу на передачу. Саме тому з 1 серпня 2020 року НКРЕКП підвищила тарифи на передачу з 155,40 грн/МВт•год до 240,23 грн/МВт•год.

Подібні публікації

18 Травня 2023

Публікації

Рішення як витвір арбітражного мистецтва. Деякі питання складання рішення в міжнародному комерційному арбітражі
15 Травня 2023

Публікації

Закордонний бізнес українців під лупою податкової
09 Травня 2023

Публікації

Час розплати. Скільки податків доведеться заплатити українським біженцям за кордоном і в Україні
Cookies повідомлення

Ми використовуємо дані cookie, щоб аналізувати поведінку відвідувачів
нашого сайту та покращувати його. Використовуючи наш сайт, ви даєте згоду на дані cookie відповідно до нашої Cookie Policy.