close
МЕНЮ

Публікації

Ключові контакти
12 Березня 2021

Газовики лізуть через паркан: Що треба знати споживачам для свого захисту

Джерело: Kosatka.Media

У соцмережах часто натикаємось на скарги людей на представників газорозподільних компаній (операторів ГРМ, облгазів), про те, що  газовики фактично вдираються на подвіря, навіть без дозволу хазяїв, і щось записують чи навіть відрізають газ.

Як діяти в такій ситуації, на що має право газовик, а на що – споживач, та як це регулюється законом, Kosatka.Media пояснила членкиня Ради Комітету Асоціації правників України з питань енергетики, нафти та газу, старша юристка Sayenko Kharenko Наталія Гутаревич. Чи мають право газовики заходити в приватний двір, якщо їм не відкрили хвіртку господарі?

Чи мають право перелазити через паркан і заходити у двір?

Послуги з постачання та розподілу природного газу належать до житлово-комунальних послуг на підставі ст. 5 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» 09.11.2017 р. № 2189-VIII.

Споживач зобов’язаний забезпечити доступ газовикам до свого житла чи іншого об’єкта нерухомості. Порядок визначається статтею 29 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» і залежить від важливості робіт:

  • цілодобово – для ліквідації та відвернення аварій, пов’язаних із наданням відповідної комунальної послуги;
  • згідно з умовами договору про надання відповідної комунальної послуги, договору про управління багатоквартирним будинком – для встановлення або заміни санітарно-технічного та інженерного обладнання, проведення технічних чи профілактичних оглядів, зняття контрольних показань вузлів обліку.

У невідкладних випадках, пов’язаних з необхідністю рятування життя і здоров’я людей та/чи майна, може бути здійснено доступ до житла, іншого об’єкта нерухомого майна (наприклад, на земельну ділянку) без отримання згоди його власника (користувача) для проведення огляду та ліквідації або відвернення аварії (це називається несанкціонований доступ).

Тобто, закон дозволяє газовикам отримувати доступ до об’єкта нерухомості без згоди власника, але для цього представники газової компанії мають виконати низку умов.

Несанкціонований доступ до житла, іншого об’єкта нерухомого майна відбувається без отримання згоди його власника, якщо:

  • в момент виникнення невідкладного випадку такий власник (користувач) відсутній і з ним неможливо зв’язатися, щоб попросити негайно прибути на місце;
  • він відмовляється допустити представника виконавця, і при цьому є об’єктивні підстави вважати, що аварія, яка створює загрозу життю та/або майну, наявна саме в цьому житлі (іншому об’єкті нерухомого майна).

Але представник виконавця повинен попередити власника про здійснення несанкціонованого доступу.

Хто може зайти на приватну територію

При цьому наодинці газовики зайти на приватну територію не можуть. Закон встановлює обов’язковий перелік осіб, що повинні бути присутніми під час здійснення несанкціонованого доступу і до повного завершення робіт, пов’язаних з виконанням обов’язків аварійно-ремонтної бригади:

  • представник виконавця;
  • представник органів внутрішніх справ;
  • працівники аварійно-ремонтної бригади та власник (користувач) з будь-якої із сусідніх  будівель (з будь-якого приміщення, розташованого у тому самому багатоквартирному будинку, якщо несанкціонований доступ здійснюється у багатоквартирному будинку).

Що можуть робити газовики на приватній території

Працівники аварійно-ремонтної бригади виконавця під час несанкціонованого доступу здійснюють:

  • забезпечення доступу до житла, іншого об’єкта нерухомого майна, у тому числі, за потреби, шляхом порушення конструктивної цілісності вхідних дверей, вікон або інших елементів будівель і приміщень після погодження своїх дій з іншими учасниками несанкціонованого доступу;
  • огляд місця аварії та/або місця виникнення неполадок, що унеможливлюють надання житлово-комунальних послуг іншим споживачам;
  • проведення ремонтних та відновлювальних робіт;
  • невідкладне відновлення конструктивної цілісності вхідних дверей, вікон, замків, запорів на них та інших елементів будівель і приміщень, що були пошкоджені під час несанкціонованого доступу, і проведення відповідних ремонтних та відновлювальних робіт;
  • дотримання прав осіб, які проживають у відповідному житлі, іншому об’єкті нерухомого майна, мінімізація негативних наслідків несанкціонованого доступу, зокрема щодо їхнього майна, та обмеження доступу лише тими приміщеннями, в яких виконуються відповідні ремонтні та відновлювальні роботи.

Акт – що у ньому повинно бути?

Під час здійснення несанкціонованого доступу представник виконавця складає акт про здійснення несанкціонованого доступу та проведення ремонтних і відновлювальних робіт, який підписується всіма учасниками такого доступу.

В акті обов’язково зазначаються:

  • підстави для здійснення несанкціонованого доступу;
  • інформація про попередження споживача із зазначенням часу та осіб, які вели переговори із споживачем, у разі їх проведення;
  • причина та місце виникнення аварії, перелік неполадок;
  • перелік виконаних робіт;
  • прізвища, імена, по батькові та посади учасників несанкціонованого доступу;
  • інформація про спосіб і час відновлення конструктивної цілісності вхідних дверей, вікон або інших елементів будівель і приміщень, що були пошкоджені під час несанкціонованого доступу, і проведення ремонтних та відновлювальних робіт.

Оригінал складеного акта зберігається у виконавця комунальної послуги. Іншим учасникам несанкціонованого доступу видаються копії акта, завірені печаткою виконавця.

Представник виконавця у присутності інших учасників несанкціонованого доступу опечатує відновлені двері, вікна чи інші елементи будівель і приміщень власною печаткою та ставить підпис, час і дату опечатування.

За чий рахунок все це

Витрати на здійснення несанкціонованого доступу у зв’язку з відмовою власника надати допуск до свого житла, а також завдана внаслідок цього шкода покладаються на винну особу.

Витрати, пов’язані із забезпеченням несанкціонованого доступу, проведенням ремонтних і відновлювальних робіт, необхідних у зв’язку з відсутністю власника у житлі, покладаються на особу, з вини якої сталася аварія.

Виконавець комунальної послуги, який самостійно здійснив зазначені витрати, має право на зворотну вимогу щодо відшкодування таких витрат за рахунок винних осіб.

Що говорять про право доступу інші закони

Згідно п. 5 глави 5 розділу ІІІ Кодексу газорозподільних систем, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2494, Оператор ГРМ має право безперешкодного та безкоштовного доступу до земельних ділянок та інших об’єктів всіх форм власності, на яких розташована газорозподільна система, для виконання службових обов’язків, передбачених законодавством.

Для належного виконання Оператором ГРМ функцій щодо забезпечення гарантованого рівня надійності, безпеки, якості та величини тиску газу, запобігання можливим витокам газу та недопущення аварійних ситуацій споживач зобов’язаний забезпечити доступ на власні об’єкти представникам Оператора ГРМ за їх службовими посвідченнями для виконання службових обов’язків, зокрема, для:

  • перевірки, локалізації і ліквідації витоків газу та аварійних ситуацій;
  • перевірки, повірки та/або експертизи комерційного вузла обліку (лічильника газу), а також перевірки показань лічильників газу;
  • виконання робіт з припинення та відновлення газопостачання.

Чи мають право відрізати газ без вручення письмового повідомлення під підпис?

Чи мають право відрізати без присутності споживача?

Згідно з Кодексом газорозподільних мереж, Оператор ГРМ має право припинити/обмежити газопостачання (розподіл природного газу) на об’єкт споживача (у тому числі побутового споживача), у таких випадках:

  • несвоєчасна та/або неповна оплата послуг згідно з умовами договору розподілу природного газу;
  • отримання від Оператора ГТС повідомлення про припинення розподілу природного газу споживачу у випадках: – відсутності споживача в Реєстрі споживачів будь-якого постачальника у відповідному розрахунковому періоді; – відсутності підтвердженої номінації у діючого постачальника на обсяги транспортування природного газу для потреб споживача;
  • подання споживачем або його постачальником (який уклав з Оператором ГРМ договір на виконання робіт, пов’язаних з припиненням/обмеженням газопостачання споживачам) письмової заяви про припинення газопостачання;
  • відмова споживача від встановлення лічильника газу, що здійснюється за ініціативи та за кошти Оператора ГРМ, з урахуванням Закону України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу»;
  • розірвання договору розподілу природного газу;
  • несанкціонований відбір природного газу або втручання в роботу ЗВТ чи ГРМ;
  • несанкціоноване відновлення газоспоживання;
  • визнання в установленому порядку аварійним станом газорозподільної системи та/або ліквідація наслідків аварій, спричинених надзвичайними ситуаціями техногенного, природного або екологічного характеру, та проведення ремонтно-відновлювальних робіт;
  • наявність заборгованості за несанкціонований відбір природного газу з ГРМ;
  • необґрунтована відмова від підписання акта наданих послуг та/або акта приймання-передачі природного газу (норма застосовується по об’єкту споживача, що не є побутовим);
  • відмова представникам Оператора ГРМ в доступі на об’єкти або земельну ділянку Споживача, де розташована газорозподільна система та/або газове обладнання, та/або комерційний вузол обліку газу, для здійснення контролю відповідності встановленого газоспоживаючого обладнання проектній документації, обстеження газових мереж до ВОГ та/або газоспоживаючого обладнання;
  • в інших випадках, передбачених законодавством.

Якщо припинення газопостачання (розподілу природного газу) на об’єкт побутового споживача буде здійснюватися у випадках, визначених у підпунктах 1 – 5 (крім випадку подання споживачем письмової заяви про припинення газопостачання), та 9, зазначених вище, Оператор ГРМ має надіслати рекомендованим поштовим відправленням або надати з позначкою про вручення повідомлення про припинення газопостачання/розподілу природного газу побутовому споживачу не менше ніж за три доби до запланованої дати припинення газопостачання (розподілу природного газу). При цьому в повідомленні мають бути зазначені підстави та дата припинення газопостачання (розподілу природного газу) Оператором ГРМ.

Нормативно-правові акти не містять прямого регулювання питання щодо обов’язкової присутності споживача при здійсненні процедури обмеження/припинення газопостачання.

В той же час, Правилами постачання природного газу (затверджені постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2496) встановлено, що у випадку, якщо в результаті відмови в доступі до об’єкта побутового споживача постачальник не здійснив опломбування запірних пристроїв перед газовими приладами споживача-боржника або Оператор ГРМ не здійснив припинення розподілу природного газу на об’єкт побутового споживача – постачальник має право вимагати від споживача-боржника оплати вартості природного газу, фактично спожитого ним (поставленого постачальником) за договором постачання природного газу, та за ціною, визначеною в договорі, а також вимагати від споживача відшкодування збитків.

Якщо газ відрізають з формулюванням «витік» – як швидко зобов’язані відновити газопостачання?

Згідно з Правилами безпеки систем газопостачання, при виявленні газу з концентрацією понад 1 % – для природного газу, або 0,4 % – для ЗВГ в підвалах, тунелях, колекторах, під’їздах, приміщеннях перших поверхів будинків повинні вживатись заходи для негайного відключення газопроводів від системи газопостачання і евакуації людей з небезпечної зони.

Роботи з ліквідації наслідків аварій повинні виконуватися після локалізації аварійної ситуації.

Газорозподільне підприємство повинно відновити подачу газу в газові мережі після усунення причин аварійних відключень газових мереж споживачів в населених пунктах.

Отже, певний обмежений строк відновлення газопостачання не встановлюється, що може бути пов’язано з різними причинами аварійної ситуації та різним строком, необхідним для усунення таких причин.

В той же час, Правила безпеки систем газопостачання встановлюють обов’язок газорозподільних підприємств мати запас матеріалів і запасних частин об’єктового рівня для забезпечення своєчасного виконання аварійно-відновлювальних робіт. Вимоги до такого запасу встановлені у «Порядку створення і використання матеріальних резервів для запобігання, ліквідації надзвичайних ситуацій техногенного і природного характеру та їх наслідків», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 березня 2001 року № 308.

Кодекс газорозподільних мереж містить загальну норму щодо строків відновлення газопостачання, що було зупинене з будь-яких причин (а не виключно з аварійних), у відповідності до якої (пункт 6 глави 7 розділу VІ Кодексу газорозподільних мереж), відновлення газопостачання (розподілу природного газу) здійснюється Оператором ГРМ протягом двох робочих днів у містах та п’яти календарних днів у сільській місцевості за письмовим зверненням споживача (його постачальника) про відновлення газопостачання (розподілу природного газу) та після усунення порушень (за їх наявності) і відшкодування Оператору ГРМ витрат на припинення та відновлення газопостачання (розподілу природного газу).

Отже, якщо споживач має інформацію про ліквідацію причини зупинення газопостачання, однак газопостачання не було відновлене, він може звернутися по відновлення газопостачання до оператора ГРМ.

Крім того, згідно п. 11 розділу ХІІІ Кодексу газорозподільних мереж, Оператор ГРМ негайно має повідомити відповідні суміжні суб’єкти ринку природного газу, зокрема споживачів, підключених до/через ГРМ, та їх постачальників, про виникнення аварії, надзвичайної ситуації або кризової ситуації, яка може впливати на роботу їх пристроїв, установок або мереж, у тому числі про очікуваний час тривалості та період обмежень у розподілі природного газу.

Чи діє до теперішнього часу заборона на відрізання газопостачання за борги?

Згідно пп. 4, 5 п. 3 розділу ІІ Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» № 17 березня 2020 року № 530-IX на період дії карантину або обмежувальних заходів, пов’язаних із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19), та протягом 30 днів з дня його відміни забороняється:

  • нарахування та стягнення неустойки (штрафів, пені) за несвоєчасне здійснення платежів за житлово-комунальні послуги;
  • припинення/зупинення надання житлово-комунальних послуг громадянам  України у разі їх неоплати або оплати не в повному обсязі.

Карантин, встановлений постановою Кабінету Міністрів України № 1236 від 09.12.2020 року в поточній редакції, діє до 30 квітня 2021 року.

Поділитися:

Далі Публікації
Показати більше