Прозора електроенергія: навіщо імплементувати REMIT в Україні

І чому було відкрито справу проти нашої держави

26 березня 2021 року Секретаріат Енергетичного Співтовариства ініціював процедуру врегулювання суперечок проти Чорногорії та України через відсутність імплементації Регламенту (ЄС) № 1227/2011 щодо цілісності і прозорості оптового енергетичного ринку (REMIT). Після відкриття цієї справи проти України, у квітні 2021 року, у парламенті було зареєстровано два законопроєкти про імплементацію REMIT – №5322 і №5322-1. Водночас у грудні 2020 року вже були зареєстровані аналогічні законопроєкти – №4503 і №4503-1,  які зараз знаходяться на розгляді в парламенті. Але, коли буде прийнятий один із законопроєктів, невідомо. Про те, що таке REMIT і чому важливо його ухвалити, спеціально для Mind пояснюють експерт із енергетичних проєктів Sayenko Kharenko і член правління УВЕА Марина Гріцишина і Крістіан Такач (Kristián Takáč), незалежний експерт із ринків електроенергії.

Про необхідність імплементації REMIT неодноразово зазначало не лише Енергетичне Співтовариство, а й Антимонопольний комітет України (АМКУ). Згідно з щорічним звітом АМКУ за 2020 рік, з 2019-го в листах до Міненерго і НКРЕКП він неодноразово звертав увагу на необхідність імплементації REMIT із метою впровадження кращих європейських практик при проведенні моніторингу та забезпечення максимальної прозорості ринку електричної енергії. Для розуміння цілей імплементації REMIT необхідно знати, що являє собою це регулювання.

Що таке REMIT?

Абревіатура REMIT походить від назви Регламенту (ЄС) № 1227/2011 про цілісність і прозорість оптового енергетичного ринку (Regulation on Wholesale Energy Market Integrity and Transparency, або REMIT). Мета Регламенту, розробленого безпосередньо після фінансової кризи 2008 року та прийнятого 2011 року, – виявлення та запобігання зловживанням, що впливають на оптові енергетичні ринки (інсайдерська торгівля, маніпуляції на ринку).

REMIT містить такі основні елементи: зобов’язання розкривати інсайдерську інформацію, заборону маніпулювання ринком, звітність за даними. Регламент також підсилює повноваження Агентства по співпраці органів регулювання енергетики (ACER) і національних регуляторів у сфері розслідування та правозастосування.

На технічному рівні регулювання REMIT зобов’язує всіх учасників ринку електроенергії та газу ЄС, які здійснюють трансакції, та/або електронні платформи, через які здійснюються трансакції, реєструватися в RRM (Registered Reporting Mechanism, «Зареєстрований механізмі звітності»). Роль RRM полягає в забезпеченні безпечного каналу зв’язку для виконання зобов’язань учасників ринку щодо звітності та для стандартизації і спрощення процесу звітності.

Дані про трансакції, представлені учасниками ринку через RRM, реєструються і потім передаються в ACER і його ІТ-систему ARIS (інформаційна система ACER REMIT). Ця система спостереження збирає, зберігає, обробляє та аналізує подані дані, автоматично виявляючи аномалії, відправляючи попередження та підтримуючи розслідування. Щоб ускладнити картину та систему звітності, Регламент застосування REMIT (№ 1348/2014), ухвалений 2014 року, зобов’язував учасників ринку також надавати «фундаментальні дані».

Як правило, це інформація, що стосується потужності та використання об’єктів для виробництва, зберігання, споживання або передачі електроенергії або природного газу або що стосується потужності та використання об’єктів скрапленого газу (LNG), включно із запланованою або незапланованою недоступністю цих об’єктів. Зазвичай «фундаментальні дані» повідомляють оператори системи передачі від імені учасників ринку.

Система REMIT створила відносно надійну платформу співпраці між ACER і національними регулюючими органами та значно підвищила можливості виявлення і розслідування шахрайства. Якщо порівнювати річні і квартальні звіти ACER, кількість справ постійно зростає. Станом на 2019 рік підпадали понад 15 000 зареєстрованих учасників енергетичних ринків ЄС. Відповідно до REMIT учасники енергетичних ринків ЄС щорічно подають звітність щодо близько 2,5 млрд угод.

Чому було відкрито справу проти України?

У межах зобов’язань перед Енергетичним Співтовариством Україна повинна була здійснити транспозицію REMIT до 29 листопада 2019 року та імплементацію його до 29 травня 2020 року. Для виконання цих зобов’язань Секретаріат Енергетичного Співтовариства надавав допомогу державним органам України при підготовці відповідного законопроєкту. Але, незважаючи на це, законопроєкт так і не був прийнятий, і Секретаріат Енергетичного Співтовариства був змушений відкрити справу та направити відповідний запит до Ради міністрів Енергетичного Співтовариства у зв’язку з невиконанням Україною своїх зобов’язань.

У запиті до Ради міністрів Енергетичного Співтовариства докладно викладено факти невиконання зобов’язань із боку України, а саме:

  • 2020 року Секретаріат Енергетичного Співтовариства надав технічну допомогу НКРЕКП, Верховній Раді України та Міненерго в рамах програми EU4 Energy щодо приведення українського законодавства у відповідність до вимог REMIT і підготовки відповідного законопроєкту;
  • після підготовки законопроєкту про імплементацію REMIT НКРЕКП у вересні 2020 року опублікувала цей законопроєкт для громадських консультацій, але проєкт отримав негативний висновок Міністерства юстиції;
  • крім цього, два законопроєкти (№ 4503 і № 4503-1) щодо імплементації REMIT були зареєстровані у Верховній Раді, але поки жоден законопроєкт не прийнятий.

У запиті до Ради міністрів Енергетичного Співтовариства також зазначено, що в лютому 2021 року Секретаріат Енергетичного Співтовариства направив міністру енергетики лист, у якому нагадав про зобов’язання імплементації REMIT, термін дії якого закінчився 29 листопада 2019 року. 2 березня 2021 року Міненерго у відповіді на лист підтвердило, що кілька законопроєктів обговорюються з центральними органами виконавчої влади, але жоден із них ще не прийнятий.

Відсутність будь-якої інформації про імплементацію REMIT призвела до відкриття справи проти України й направлення відповідного запиту на розгляд Ради міністрів Енергетичного Співтовариства.

До того ж під час обговорення імплементації REMIT в Україні часто виникає питання про те, яка повинна бути імплементація – повна, неповна або light.

Якою повинна бути імплементація REMIT в Україні?

Імплементація REMIT договірними сторонами Енергетичного Співтовариства має певні відмінності від нинішньої практики ЄС.

Основні відмінності пов’язані з тим фактом, що в Енергетичному Співтоваристві відсутня організація, подібна ACER, і система ARIS, що виконує автоматизований і централізований збір даних. І ACER наразі не схильний надавати договірним сторонам послуги, пов’язані з ARIS.

З цієї причини Енергетичне Співтовариство вибрало REMIT light, більше покладаючись на «ручне» виявлення можливих маніпуляцій на ринку компетентними національними органами та на співпрацю між національними регуляторами.

Використовуючи стандартизовані форми звітності і встановлюючи процедури співпраці для Регулюючої ради Енергетичного співтовариства (ECRB) для усунення виявлених і/або зареєстрованих порушень (Процедурний закон № 01/2020), Енергетичне Співтовариство має намір імітувати деякі з ролей ACER. У межах цієї структури очікується, що національні регулятори повідомлятимуть про виявлені або можливі порушення в ECRB, яка має право самостійно вирішувати, чи продовжувати розслідування.

Система може працювати тільки в тому випадку, якщо кожна договірна сторона Енергетичного Співтовариства виконує низку юридичних вимог. Договірні сторони повинні принаймні ухвалити та виконувати закони, які будуть містити визначення та положення, що стосуються прозорості енергетичних ринків, заборон зловживань на енергетичних ринках, реєстрації учасників ринку, повноважень регуляторів для проведення розслідувань і застосування штрафів.

Для інформації:

ACER – Агентство Європейського Союзу по співпраці органів регулювання енергетики (ACER), яке було створено в березні 2011 року відповідно до Третього енергопакету як незалежний орган.

ENTSO-Е – європейська мережа операторів системи передачі електроенергії.

Що пропонується в законопроєктах?

Станом на кінець квітня 2021 року у Верховній Раді України зареєстровані такі законопроєкти про імплементацію REMIT:

  • Законопроєкт № 4503 від 16.12.2020
    Основний Комітет Верховної Ради України – Комітет із питань економічного розвитку
    Ініціатор: народний депутат Буймістер Л. А.
    За законопроєктом надано висновки Комітету з питань інтеграції України з Європейським Союзом від 31.03.2021, Головного науково-експертного управління від 09.04.2021 і Комітету з питань бюджету від 14.04.2021.
  • Законопроєкт № 4503-1 від 31.12.2020
    Основний Комітет Верховної Ради України – Комітет із питань економічного розвитку
    Ініціатор: народний депутат Герус А. М.
    Цей законопроєкт підтримали із зауваженнями НКЦПФР, Міністерство фінансів України та Міненерго з пропозиціями до законопроєкту від 02.04.2021.
  • Законопроєкт № 5322 від 01.04.2021
    Основний Комітет Верховної Ради України – Комітет із питань енергетики та житлово-комунальних послуг
    Ініціатор: народний депутат Герус А. М.
    За законопроєктом вже є висновок Головного науково-експертного управління від 13.04.2021.
  • Законопроєкт № 5322-1 від 19.04.2021
    Основний Комітет Верховної Ради України – Комітет із питань енергетики та житлово-комунальних послуг
    Ініціатори: народний депутат Буймістер Л. А.

Цікаво, що всі законопроєкти знаходяться на розгляді в різних комітетах Верховної Ради і міністерствах Кабінету Міністрів України та за ними надаються висновки державних органів, хоча законопроєкти №4503 та №5322  – не альтернативні та зареєстровані в різних Комітетах Верховної Ради.

Всі законопроєкти передбачають не повну імплементацію REMIT, проте містять імплементацію положень про прозорість енергетичних ринків, заборону зловживань на енергетичних ринках, реєстрацію учасників ринку, повноваження регуляторів для проведення розслідувань і застосування штрафів.

Зокрема, в усіх законопроєктах передбачено, що НКРЕКП співпрацює з ECRB та регулюючими органами інших держав для виконання функцій і завдань, визначених REMIT.

Отже, для імплементації REMIT у парламенті України були зареєстровані й розглядаються чотири законопроєкти. Водночас, незважаючи на зазначені Енергетичним Співтовариством порушення Україною своїх зобов’язань, жоден із законопроєктів ще не був прийнятий за основу, і невідомо, коли буде прийнятий один із них. Але першим кроком на шляху впровадження REMIT є консультації із зацікавленими сторонами.

Подібні публікації

07 Лютого 2023

Публікації

Потрібні на економічному фронті: хто може бронювати працівників від мобілізації
07 Лютого 2023

Публікації

Відстрочка від мобілізації. Що змінюється в правилах бронювання співробітників
30 Січня 2023

Публікації

Понад 173 млн грн відшкодування вже присудили рф українські суди
Cookies повідомлення

Ми використовуємо дані cookie, щоб аналізувати поведінку відвідувачів
нашого сайту та покращувати його. Використовуючи наш сайт, ви даєте згоду на дані cookie відповідно до нашої Cookie Policy.