close
МЕНЮ

Публікації

Ключові контакти
29 Вересня 2021

Виклики осені 2021: енергетична галузь. Частина перша

Джерело: Асоціація правників України

У вересні розпочалася робота VI сесії Верховної Ради України IX скликання (вересень 2021 — січень 2022 року). Ми вирішили дізнатися в експертів комітетів Асоціації правників, що ж очікувати в різних галузях і сферах життя цієї осені в правовому аспекті.

Наталія Гутаревич, членкиня Ради Комітету АПУ з питань енергетики, нафти та газу, старша юристка Sayenko Kharenko, розповіла, врегулювання яких нагальних питань очікує цієї осені енергетична галузь.

Акциз для «зеленої» енергетики та податок на СО2. Законопроєкт № 5600, прийнятий Верховною Радою України за основу 15 липня 2021 р., передбачав скасування пільги з акцизного податку для «зеленої» енергетики. Зважаючи на численні звернення і аргументи проти скасування цієї пільги, зокрема і звернення АПУ, Комітет з питань фінансів, податкової та митної політики врахував пропозицію та виключив із законопроєкту положення про скасування пільги (про це йдеться у Висновку від 20.09.2021 р. до законопроєкту № 5600 до другого читання).

Крім того, законопроєктом запропоновано встановити ставку податку за викиди двоокису вуглецю (СО2) на рівні 30 грн за 1 т (поточна ставка згідно Податкового кодексу становить 10,00 грн за 1 т).

Комітет рекомендував прийняти законопроєкт № 5600 у другому читанні та загалом як Закон України.

Імплементація Регламенту Європейського Парламенту і Ради (ЄС) № 1227/2011 від 25 жовтня 2011 року про доброчесність та прозорість на оптовому енергетичному ринку (також REMIT(законопроєкти №№ 4503, 4503-1, 4503-д, 5322, 5322-1) з метою виконання міжнародних зобов’язань України та поглиблення прозорості і доброчесності енергетичних ринків України відповідно до європейських стандартів.

Запровадження REMIT в Україні передбачає:

  • реєстрацію суб’єктів ринку природного газу на ринку електричної енергії та включення їх до реєстру учасників оптового енергетичного ринку;
  • визначення вимог щодо забезпечення доброчесності та прозорості на оптовому енергетичному ринку;
  • моніторинг ринкової поведінки з метою виявлення і запобігання зловживанням на оптовому енергетичному ринку;
  • визначення дій, що становлять маніпулювання або спробу маніпулювання на оптовому енергетичному ринку;
  • визначення вимог щодо захисту, надання, розкриття та оприлюднення інформації на оптовому енергетичному ринку і встановлення правил поводження з інсайдерською інформацією;
  • використання систем спостереження за роботою ринку, зокрема, діями учасників на оптовому енергетичному ринку;
  • розслідування порушень / зловживань на оптовому енергетичному ринку, зокрема, із залученням Антимонопольного комітету України та Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку;
  • відповідальність за зловживання на оптовому енергетичному ринку.

НКРЕКП зазначає, що Регулятор готується до впровадження Регламенту REMIT, вже до кінця року мають бути оприлюднені відповідні плани: разом із Міністерством енергетики вже напрацьована дорожня карта з імплементації REMIT, у Верховній Раді України зареєстрований законопроєкт №5322, який найбільше відповідає вимогам Агентства ЄС з питань співробітництва енергетичних регуляторів (ACER). НКРЕКП очікує розгляду цього законопроєкту народними депутатами.

Стореджі (або системи накопичення енергії, також СНЕ) нагально потребують врегулювання їх використання на ринку електричної енергії, і тому стали предметом низки зконопроєктів (№№ 5436, 5436-1, 5436-2, 5436-д, законопроєкт Міненерго «Про внесення змін до деяких законів України щодо розвитку систем накопичення енергії» оприлюднено для надання зауважень і пропозицій).

17.09.2021 р. Комітет ВРУ з питань енергетики та житлово-комунальних послуг розглянув зареєстровані законопроєкти та прийняв рішення підтримати законопроєкт 5436-д, що передбачає:

  • діяльність з накопичення енергії ліцензується. Ліцензія не потрібна: 1) виробнику (зокрема з ВДЕ), якщо при використанні СНЕ фактична потужність, з якою здійснюється відпуск електричної енергії, не перевищує встановлену потужність відповідно до ліцензії на виробництво; 2) споживачу, якщо він не здійснює відпуск раніше накопиченої енергії в ОЕС України або в мережі інших суб’єктів господарювання;
  • оператора системи передачі (також ОСП) уповноважено визначати оптимальні (попередні) місця (точки) приєднання СНЕ з урахуванням наявних системних обмежень та оптимізації втрат електричної енергії, що однак не обмежує права власників СНЕ претендувати на приєднання в будь-якій іншій точці;
  • ОСП надано право володіти, закуповувати, управляти та експлуатувати СНЕ у випадках, коли вони є повністю інтегрованими елементами мережі і регулятор надав на це свою згоду, або у разі дотримання всіх разом таких умов:
  • на ринку відсутні в достатньому для балансування ОЕС обсязі СНЕ, що належать іншим учасникам ринку;
  • СНЕ необхідні ОСП для виконання зобов’язань щодо ефективної, надійної та безпечної роботи системи передачі, і вони не використовуються для купівлі / продажу електричної енергії на ринку електричної енергії, надання послуг з балансування, допоміжних послуг;
  • закупівля СНЕ здійснюється згідно з правилами публічних закупівель;
  • регулятор підтвердив необхідність надання ОСП права володіти, закуповувати, управляти та експлуатувати СНЕ (про що необхідно повідомити Секретаріат Енергетичного співтовариства), перевірив та погодив відповідну тендерну документацію.

Право володіти, управляти і експлуатувати СНЕ на умовах, що подібні описаним вище для ОСП, також надано операторам системи розподілу для ефективної, надійної та безпечної роботи системи розподілу.

Оператор СНЕ має право надавати послуги з балансування та допоміжні послуги.

Якщо об’єкт, що виробляє електричну енергію з ВДЕ, має в складі СНЕ, то обсяг не відпущеної по команді ОСП електричної енергії, що має бути оплачена за «зеленим» тарифом, зменшується на обсяг відбору електричної енергії СНЕ.

Відмінності законопроєкту Міненерго:

  • встановлено можливість державної підтримки будівництва нових СНЕ на конкурсній основі на підставі звіту НЕК Укренерго з оцінки відповідності (достатності) генеруючих потужностей. Витрати на таку підтримку пропонується передбачити у складі тарифу на передачу електричної енергії;
  • заборонено поєднувати діяльність з накопичення енергії з діяльністю із передачі, розподілу електроенергії та виконання функцій оператора ринку або гарантованого покупця;
  • оператори СНЕ зобов’язані надавати послуги з балансування та допоміжні послуги;
  • виробникам ВДЕ, що встановили СНЕ, не відшкодовується вартість не відпущеної електроенергії за «зеленим» тарифом, у разі обмеження генерації по команді диспетчера НЕК Укренерго.

У зв’язку з цим варто згадати постанову НКРЕКП № 1546 від 16.09.2021 р., якою внесено зміни до Кодексу системи передачі: вже визначено типи СНЕ та вимоги до їх встановлення і використання на ринку електричної енергії.

Енергоефективність (законопроєкт № 4507, прийнятий у першому читанні 4 березня 2021 р.) в Україні потребує перегляду засад врегулювання та наближення до європейських стандартів. 23 вересня 2021 р. Міненерго повідомило, що Комітет Верховної Ради з питань енергетики та житлово-комунальних послуг підтримав остаточну редакцію проєкту Закону України «Про енергетичну ефективність» (реєстр. № 4507) для прийняття у другому читанні.

У повідомленні Міненерго також зазначено, що підготовлений до другого читання законопроєкт, серед іншого, визначає:

  • особливості встановлення Національних цілей, формування та виконання Національних планів дій з енергоефективності;
  • особливості врахування критеріїв енергоефективності під час здійснення публічних закупівель;
  • встановлення щорічного цільового показника енергоефективності в кінцевому споживанні енергії та заходів з його досягнення;
  • засади енергетичного аудиту та енергетичного менеджменту;
  • створення Національної системи моніторингу енергоефективності;
  • особливості запровадження інтелектуальних систем обліку;
  • стимулювання енергоефективності у сфері передачі та розподілу електричної енергії, транспортування та розподілу природного газу, у сфері теплопостачання, а також можливості створення фондів зі стимулювання енергоефективності;
  • основні засади здійснення енергосервісу.

Станом на 23.09.2021 р. текст законопроєкту до другого читання не оприлюднено на сайті Верховної Ради, тому після опублікування потребуватиме детальнішого аналізу.

Це не єдині плани на осінь. У наступній частині Наталія розповість про смарагдову мережу, обіг біометану, облік і розрахунки на ринку газу в енергетичних одиницях, а також плату за нейтральність балансування на ринку природного газу.

Поділитися:

Далі Публікації
Показати більше