close

Публікації

Ключові контакти
29 May 2020

Звільняти не можна залишити

Джерело: Новое Время

Найбільше до пандемії виявилися не готові компанії, яким терміново довелося урізати витрати і вдаватися до скорочення персоналу

Ми вже давно звикли, що всі проблеми й неприємності приходять несподівано. Несподівано починається ожеледиця, а ніхто не встиг поміняти шини на зимові. Несподівано випадає сніг, а снігоприбиральних машин, як завжди, не вистачає. Щороку несподівано починається сезонний вірус грипу, а вакцини ще не завезли. Звісно, на цьому тлі пандемія стала справжнім шоком. Але найбільше за всіх були не готові компанії, яким терміново довелося урізати свої витрати і вдаватися до скорочення персоналу.

Історія № 1

Другий рік поспіль Марія веде свій бізнес і володіє невеликим рестораном посеред житлового масиву. Починати свій бізнес було важко. Проблема була не стільки в пошуку клієнтів, скільки в пошуку персоналу. Хтось крав, хтось грубіянив, хтось просто був некомпетентним. Щодня Марія поверталася до думки про те, що її зовсім не цінують працівники за те, що саме завдяки її бізнесу вони можуть годувати свої сім’ї. Здавалося б, щойно все налагодилося, як раптом світле небо Марії закрилося грізною хмарою карантину.

Було очевидно, що виплачувати колективу заробітну плату немає з чого. Зрештою, вона така не одна. Звідусіль кричать про те, що ресторатори змушені звільняти співробітників. «Ось тепер їм, нарешті, буде з чим порівняти», — говорила собі Марія, хоча і співчувала своїм співробітникам. Однак, недовго думаючи, за декілька днів Марія оголосила всім співробітникам про те, що вони звільнені. Про норми трудового права і трудового кодексу не замислювалася жодна зі сторін. Усіх накрило хвилею гіркої образи. Звісно, вже згодом, обговорюючи цю ситуацію з друзями та родичами, офіціанти не раз чули про те, що потрібно було найняти адвоката і відстоювати свої права в суді.

З юридичної точки зору це, безумовно, правильно. Не можна ось так запросто взяти і звільнити людину, навіть у зв’язку з пандемією. Трудовий кодекс точно не передбачає такої підстави для термінового звільнення. Але у цьому випадку до суду ніхто не пішов. Хтось через лінощі, хтось — через відсутність грошей на адвоката, хтось — через те, що був оформлений як ФОП, а це не передбачає укладення трудового договору та виникнення трудових відносин. У цьому сенсі Марії пощастило. Хоча так буває далеко не завжди: достатньо одного принципового співробітника. Закінчилася історія все одно сумно. Розлючені співробітники так сильно старалися поділитися інформацією і своєю думкою про Марію та її ресторан, що навіть після першого зняття обмежень Марії так і не вдалося відкрити ресторан і відновити свій бізнес через брак навіть мінімальної кількості персоналу.

Висновок з цієї історії. При можливості слід завжди дотримуватися юридичних процедур, передбачених Трудовим кодексом. У ситуації Марії цього теж можна було досягти: зібрати людей, роз’яснити їм ситуацію і перспективи, описати об’єктивний фінансовий стан компанії і, врешті-решт, вмовити їх написати заяву на відпустку за власний рахунок. Звертаю увагу, що примусово «відправити» в таку відпустку трудове законодавство не дозволяє. А ось досягти в цьому питанні взаєморозуміння зі співробітником — без проблем. І таких прикладів на практиці дуже багато.

Історія № 2

А це вже історія про бізнес великої корпорації. Багато корпорацій теж опинилися сьогодні в не найкращому становищі, і, звісно, перше, про що вони думають, це скорочення витрат. За сформованою в Україні тенденцією, одним з сучасних трендів у певних секторах бізнесу став розвиток корпоративного управління компанією. Майже всі активно кинулися наймати іменитих членів наглядових рад, членів правління, іноземний топ-менеджмент і дорогих консультантів. Водночас витрати на оплату їхньої праці становлять вагому частину бюджету компаній. Багато власників компаній залишилися задоволеними, багато і досі не можуть оцінити їхню ефективність впливу на бізнес-процеси, а багато хто зазнав розчарування. І ось він, привід попрощатися! Адже всі розумні та інтелігентні люди з іноземною освітою. Зрозуміло ж усім, що компанії більше не по кишені такий дорогий менеджер!

Але, як відомо, психологія продавця і покупця, замовника і підрядника, роботодавця і працівника завжди відрізняється. Зараз як ніколи раніше роботодавець повинен забезпечити соціальний захист співробітника. Адже це теж глобальний тренд — соціальна відповідальність, благодійність, pro bono тощо. Конфлікт є очевидним.

Юридично правильно оформити звільнення за статтею в Україні дуже складно. Всі трудові процеси в переважній більшості підтверджують, що при будь-якому неоднозначному тлумаченні норм Трудового кодексу або порушення процедури звільнення суд стає на бік працівника. І ось тут дуже важливий тонко вивірений шлях звільнення й підготовки процесуальних документів, зокрема заповнення трудової книжки. Саме вони можуть стати єдиною соломинкою, здатною врятувати роботодавця в суді. А щодо того, що ця категорія працівників піде до суду, можете навіть не сумніватися. Більш того, рівень адвокатів буде відповідним їхньому високому статусу в компанії.

Найбільш поширеною підставою для звільнення в таких випадках стає реорганізація компанії. Однак не всі пам’ятають, що реорганізація теж має свої правила, одне з яких — запропонувати на вибір працівника, скорочення якого планується, абсолютно всі посади, які він здатен обіймати. І тут варто наголосити саме на слові «всі». В цій історії роботодавець не міг навіть подумати, що, відповідно до Трудового кодексу, члену правління слід було запропонувати посаду водія, що була вакантною на момент реорганізації. І що ви думаєте? Саме це стало каменем спотикання в суді. Це була боротьба процесуалістів — адвокатів, логіки, здорового глузду і емоцій, що тривала майже два роки. У результаті члена правління не тільки поновили на посаді, але й призначили виплату вимушеного прогулу за весь цей період, на підставі його високої офіційної зарплати в трудовому контракті, встановленої у світлі останніх модних тенденцій.

Напевно, з цієї історії теж можна зробити простий висновок. Економія на юридичній процедурі та консультаціях юриста, чи, можливо, просто фактор людської помилки призвів до фінансових і репутаційних втрат та небезпечного прецеденту у великій компанії.

Звільняйте розумно. Виграє той, хто не судиться!

Поділитися:

Далі Публікації
Показати більше