Регіональні мережі

Для пришвидшення розгляду реєстраційних кейсів Мін’юст створить регіональні колегії: які скарги на реєстраційні дії передаватимуть зі столиці до інших областей?

У разі встановлення наявності очевидних порушень закону в рішеннях чи діях реєстраторів відповідну скаргу протягом доби може бути задоволено особисто міністром юстиції України

Майже півтора року тому на інституційному обрії держави з’явився дебютант — Офіс протидії рейдерству (Офіс), який відкрили в одному зі столичних приміщень Міністерства юстиції України (в будівлі, що розташована на вулиці Євгена Сверстюка, 15) ще в середині грудня 2019 року. Незважаючи на свою промовисту назву, ця інституція немає майже нічого спільного з правоохоронною системою та органами досудового розслідування, адже Офіс, по суті, є головним осередком розгляду скарг на рішення, дії чи бездіяльність державних реєстраторів, які нерідко стають передумовою для здійснення рейдерських атак на бізнес чи нерухомість.

Механізм адміністративного оскарження реєстраційних дій як альтернативу судовому розгляду відповідних справ, нагадаємо, було запроваджено ще в 2016 році, та до 2020-го ключові повноваження щодо боротьби з «реєстраційним рейдерством» були сконцентровані в спеціальному консультативно-дорадчому органі Мін’юсту — Комісії з розгляду скарг у сфері державної реєстрації. «Ребрендинг» останньої нова команда Мін’юсту провела на початку минулого року — змінили не лише назву (Колегія замість Комісії) та склад цієї інституції, а й «перезавантажили» її функціонал і підходи до роботи, зокрема, прибрали деякі формальні критерії допуску скарг до розгляду.

Сьогодні в Офісі, який, до слова, з вересня 2020-го став окремим структурним підрозділом Мін’юсту, здійснюють експертизу оскаржуваних реєстраційних дій як колегіально (скарги аналізують члени Колегії з розгляду скарг

Для пришвидшення розгляду реєстраційних кейсів Мін’юст створить регіональні колегії: які скарги на реєстраційні дії передаватимуть зі столиці до інших областей?

У сфері державної реєстрації (Колегія), так і одноособово: в разі встановлення наявності очевидних порушень закону в рішеннях чи діях реєстраторів буквально протягом доби відповідну скаргу може бути задоволено особисто міністром юстиції України.

Pro et contra

Представники юридичної спільноти оцінюють діяльність Офісу неоднозначно. Одні запевняють, що адміністративний порядок оскарження реєстраційних дій — це ефективний, зручний, безоплатний, а головне — швидкий інструмент захисту порушених майнових чи корпоративних прав, який дає змогу максимально оперативно відновити статус-кво законних власників нерухомості або бізнесу в державних реєстрах. Інші, навпаки, стверджують, що, реалізуючи такі повноваження, Мін’юст фактично перебирає на себе функції судової влади, що є неприпустимим, і зрештою значний масив реєстраційних кейсів, розглянутих в Офісі, опиняється в обителях Феміди, водночас не всі рішення про скасування незаконних (на думку Мін’юсту) реєстраційних дій можуть «встояти» в суді.

Наприкінці квітня цього року як симпатиків, так і противників адміністративної процедури оскарження реєстраційних дій здивувала новина про те, що Мін’юст планує передати частину скарг, які надійшли до Офісу, в регіони. Відповідно до наказу Мін’юсту «Про вжиття заходів щодо забезпечення ефективного розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, Суб’єктів державної реєстрації» від 27 квітня 2021 року № 1531/5, який набув чинності 1 травня 2021 року, в міністерстві паралельно Працюватимуть «центральна» та регіональні колегії. Центральна Колегія буде розглядати всі скарги, розгляд яких належить дс| компетенції Мін’юсту, крім тих, що за Дорученням міністра юстиції

України або його заступника з питань державної реєстрації буде передано на розгляд регіональних колегій.

Увімкнути прискорення

Чим продиктовано таке рішення, які скарги будуть передавати до регіональних колегій і як новий алгоритм може позначитися на захисті прав власників нерухомості та суб’єктів господарювання, котрі звернулися до Офісу? Ці та інші запитання ми адресували заступниці міністра юстиції з питань державної реєстрації Ользі Онішук.

«Реалізація відповідних нормативних змін далася нам непросто, — відверто зізнається наша співрозмовниця. — Ми усвідомлювали, що таке рішення точно не популярний крок, а вимушений тимчасовий захід. Ми мали вибір: залишити все як є, тобто законсервувати проблему нерозглянутих реєстраційних кейсів, або ж знайти компромісне рішення: запровадити алгоритм, який дасть змогу забезпечити ефективність процедури адміністративного оскарження у сфері державної реєстрації, максимально пришвидшивши розгляд скарг».

За словами пані Онішук, проблема накопичення нерозглянутих реєстраційних скарг виникла з кількох причин, зокрема через кадрові потужності самого Офісу, точніше, їх тривалу відсутність, та весняний локдаун зразка 2020 року. Масштаби проблеми минулорічного періоду «простою» профільний заступник міністра юстиції ілюструє цифрами. Так, у квітні минулого року Колегія розглянула лише 51 кейс — це те, що встигли проаналізувати протягом тижня, після того як було внесено зміни до профільної урядової постанови, які дали змогу відновити колегіальний формат роботи. Водночас за час дії жорстких карантинних обмежень навесні 2020-го до Офісу надійшло 369 скарг. «Тобто до поточного, і без того значного, навантаження додалося понад 300 кейсів. Крім того, на початку нашої каденції «у спадок» від попередників ми одномоментно отримали близько 200 скарг із висновками так званої Антирейдерської комісії, які новий міністр Денис Малюська відмовився візувати, бо відповідні рішення радше нагадували формальні відписки, а не експертні висновки щодо правомірності чи неправомірності проведення оскаржуваних реєстраційних дій. Ці скарги нам потрібно було розглядати заново по суті. Загалом протягом минулого року ми отримали дисбаланс між надходженням скарг і можливостями для їх розгляду Колегією в 600—700 кейсів», — пояснює Ольга Онішук.

На розгляд фахівців міжрегіональних управлінь Мін’юсту будуть скеровуватися тільки кейси стосовного нерухомого майна

Зробити нерентабельним

Кузьма Позичанюк, старший юрист Sayenko Kharenko

На мою думку, основне значення прийнятих змін не у створені регіональних колегій, а в наділенні міністра юстиції

України або його профільного заступника правом передавати на розгляд регіональних колегій скарги, які відповідно до визначеної законом компетенції належать до розгляду Міністерством юстиції України.

З одного боку, передання накопичених в Офісі протидії рейдерству скарг регіональним колегіям може пришвидшити їх розгляд та одночасно розвантажити центральну Колегію.

Однак не факт, що це нововведення позитивно позначиться на швидкості розгляду майбутніх скарг, які спочатку будуть подаватися до Офісу протидії рейдерству, а вже потім за дорученням міністра юстиції або його заступника спускатися на рівень відповідних регіональних колегій. Така «подорож» скарги з Офісу протидії рейдерству до регіональної колегії призведе до втрати дорогоцінного часу, що у випадку з рейдерством може стати непоправним.

Щодо того, чи вплинуть прийняті Міністерством юстиції України зміни на якість розгляду скарг, то саме лише наділення міністра та його заступника правом передавати скарги до регіональної колегії, на мою думку, жодним чином не впливає на якість їх розгляду. Вона залежить від багатьох обставин, включаючи, звісно, час, який конкретний спеціаліст може присвятити розгляду скарги, компетентність такого спеціаліста, а також фактичні обставини самої скарги.

Очевидно, що для системного подолання рейдерства діяльності однієї лише Колегії недостатньо, тим паче, що здебільшого вона працює вже з наслідками рейдерських дій, а не превентивно.

Хоч як абсурдно це звучить, але інтенсивність рейдерства прямо залежить від вартісної доступності таких дій. А тому реальне зменшення рейдерства можливе за умови здорожчання такого роду «послуг» внаслідок системних законодавчих та правозастосовних дій.

Подібні публікації

28 Березня 2023

Публікації

Податкові суперечки в ІТ-галузі: 3 висновки з дискусії Legal Talks
10 Березня 2023

Публікації

Чи отримають українці компенсації за зруйноване під час війни житло
28 Лютого 2023

Публікації

Палиці в колеса бізнесу чи збереження історичної спадщини?
Cookies повідомлення

Ми використовуємо дані cookie, щоб аналізувати поведінку відвідувачів
нашого сайту та покращувати його. Використовуючи наш сайт, ви даєте згоду на дані cookie відповідно до нашої Cookie Policy.