Від набігів державних органів до загрози війни. Як бізнес оцінює свою безпеку в Україні
Поговоримо про основні ризики ведення бізнесу в Україні та про те, як з ними впоратися.
«Інформація править світом», «Обізнаний — значить озброєний», «Інформація — кисень сучасного світу» — ці та ще безліч приказок і цитат великих людей говорять нам про необхідність мати інформацію, зокрема і для ухвалення правильних рішень у бізнесі з урахуванням реальних ризиків. Для того щоб дати бізнесу змогу правильно побачити його ризики, точно оцінити безпеку ведення бізнесу в Україні, восени 2021 року Sayenko Kharenko, спільно з SK Security та PwC, за підтримки АПКБУ, ASIS Ukraine, бізнес-спільнот, асоціацій та бізнес-клубів, провели друге опитування серед українських та міжнародних компаній щодо безпеки ведення бізнесу в Україні. В опитуванні взяли участь 68 % українських компаній та 32 % компаній з іноземним капіталом. Серед опитаних був як середній, так і великий бізнес — понад 25 % компаній були з оборотом понад 50 млн доларів на рік.
Що ж ми змогли побачити в нашому опитуванні щодо безпеки ведення бізнесу в Україні і що змогло нас здивувати? Усією цією інформацією та підсумками роботи нашої аналітичної команди ми готові поділитись, зокрема й у цьому короткому огляді.
Цікаво подивитися на цифри аналітики у прив’язці до пари: український бізнес та бізнес з іноземним капіталом. Виявляється, походження капіталу впливає на оцінку бізнес-клімату в Україні. «Погано» та «Дуже погано» оцінюють бізнес-клімат 51 % українського бізнесу і лише 42 % бізнесу з іноземним капіталом. Цілком імовірно, що український бізнес частіше зустрічається з негативними проявами у своїй діяльності. Втім, ми спробуємо розібратися в цьому детальніше, оскільки ряд питань мають перетин для отримання більш точних відповідей.
Топ-5 кризових ситуацій минулого року: незаконні дії державних органів — 43 %, незаконні конкурентні дії — 42 %, незаконні дії правоохоронних органів — 33 %, медіаатаки — 25 % та, несподівано, напади на активи компаній, включаючи й самі підприємства, — 23 %; торік такого показника не було взагалі. На відміну від цього року, до минулорічного топ-5 також увійшли кібератаки та кримінальні прояви.
Як ми передбачали, на національному ринку збільшилася кількість незаконних конкурентних дій — з 39 % до 42 %, а також загострилися корпоративні конфлікти — з 9 % до 21 %. На нашу думку, конкурентні війни та корпоративні конфлікти витіснять рейдерство в Україні, яке в найближчі 3−5 років має взагалі зійти нанівець, за належної роботи Міністерства юстиції та правоохоронних органів. Зі свого боку, вже сьогодні бізнес з іноземним капіталом на 14 % частіше стикається з кримінальними проявами і на 34 % більше — з нападами на власників чи топменеджмент. Це можна пояснити тим, що український бізнес явно готовий працювати в наших непростих умовах молодого українського «дикого» капіталізму.
Із сумного — 6 % компаній постійно стикаються з діями правоохоронних органів: 1−3 рази на рік — 38 %, 4−6 разів на рік — 8 %, і за 2021 рік 46 % взагалі не зіткнулися із правоохоронною системою. На мою думку, це дуже непоганий результат для бізнесу. Цифри цього року показали, що незаконні дії правоохоронних органів несподівано перемістилися на третє місце рейтингу та стали на 11 % меншими, а це чверть від усіх випадків, порівнюючи з минулим роком. Вдумайтеся, лише за рік наші силовики почали на 25 % менше перетинатися з бізнесом. І, на мою думку, це дуже добрий результат. Тепер залишилося розібратися — це бізнес навчився професійно «відбиватися» чи справді наші силовики почали більше уваги приділяти захисту суспільства та держави. А ви як вважаєте?
Водночас бізнес з іноземним капіталом не готовий домовлятися, аж до виходу з країни, і завжди залучає адвокатів для захисту свого бізнесу та інтересів, а часто й кілька команд адвокатів. Як мені сказав один відомий український бізнесмен у приватній розмові: «Це не корупція, це витрати, доки вони мене влаштовують — я не обурююся, якщо вони стануть нестерпними, то я вийду на Майдан». Звичайно, ми не могли обійти в опитуванні такий чинник, як «Оцінка готовності бізнесу до війни», тим більше, останні кілька місяців пройшли під постійним інформаційним висвітленням можливого нападу Російської Федерації. До війни на території України готуються 30 % компаній, а 70 % компаній — ні. Важко сказати, про що говорять ці цифри, але, найімовірніше, більшість нашого бізнесу не вірить у відкриту пряму війну з Росією, хоча її гібридний варіант триває вже 8 років.
Уже сьогодні зрозуміло, що наш світ змінився до неймовірності, — війна, пандемія, обмеження пересування та локдаун, нові економічні обмеження та можливості, близькість світової економічної кризи, — усе це змушує шукати та створювати нову філософію безпечного простору, як особистого, так і в бізнесі. Команди Sayenko Kharenko та PwC створили та провели це опитування, а також здійснили велику аналітичну роботу, щоб ви та ваш бізнес змогли використати будь-яку можливість для оцінки сьогоднішніх та майбутніх ризиків, були готові до несподіванок та перебували у безпеці. Ми будемо раді, якщо це в нас вийшло.