An unusual year: how the business lived in 2020 (In Ukrainian)

Без сумніву, 2020 рік є прецедентним для ринку юридичних послуг України та й усього світу. Щороку аналізуючи тенденції, що впливають на юрбізнес, ми бачимо, що тон завжди задають економіка та бізнес (читай: клієнти). Цьогорічний спектр причин проблем та процвітання юридичних компаній крутиться навколо двох, напевне, найчастіше вживаних у світі у 2020 рік слів — пандемія коронавірусу. Вона, а точніше, заходи щодо боротьби з нею стали лакмусовим папірцем для виявлення пробілів у операційних процесах компаній та готовності правильно реагувати на виклики, які неможливо було передбачити.

Одні ЮК побачили глобальну апокаліптичність ситуації та негайно перейшли до антикризових заходів у вигляді скорочення штату, урізання робочих днів та заробітних плат, інші довго відмовлялись повірити у нову реальність (а не в кількатижневий форс-мажор) і просто залягли на дно. Для деяких компаній криза стала каталізатором технологічних нововведень у роботі, зокрема, налаштування дистанційної роботи, рішення щодо якої постійно відкладалось «на завтра».

Перші кроки

«Не можу сказати, що ми очікували побачити цього року саме такого чорного лебедя, але вже з моменту, коли одна за одною почали закриватися країни, стало зрозуміло, що Україну це також не мине. Тому вже навесні ми спробували переключити всіх партнерів у креативний режим і налаштуватись на пошук нових можливостей», — коментує перші кроки Sayenko Kharenko її CEO Назар Чернявський.

Як почував себе юридичний ринок у 2020 рік? Яким він був для вашої компанії?

— 2020 рік став найбільш незвичним та несхожим на попередні, якими б складними вони не були. Проте, як завжди, для когось у грудні сніг стає сюрпризом, а хтось ще влітку готується до зими. Звісно, я не можу сказати, що ми заздалегідь очікували побачити цього року саме такого чорного лебедя, але вже з моменту, коли одна за одною почали закриватися країни, стало зрозуміло, що Україну це також не омине. Тому вже навесні ми спробували переключити всіх партнерів у креативний режим і налаштуватись на пошук нових можливостей. У той час, як багато хто почав скорочувати штат працівників і намагатися зекономити на базових речах, ми подумали, що краще зазирнути трохи далі і зрозуміти, як зміниться наш бізнес у горизонті року (було зрозуміло, що пандемія і пов’язаний з нею карантин не обмежаться кількома місяцями чи тижнями, як дехто сподівався). Ми зробили декілька ставок, і сьогодні вже можна сказати, що всі вони зіграли.

По-перше, ми ставили на нашу команду. В стресових обставинах всі поводяться по-різному. Для когось такі стреси стають чарівним поштовхом, і вони починають генерувати нові ідеї, продукти та створювати додаткові можливості для фірми. А комусь, навпаки, треба працювати в звичному режимі й мати певні константи. І в кожній з цих категорій у нас зібрані супер-спеціалісти, яких було вкрай важливо зберегти в команді.

Другою виграшною ставкою стали нові канали, через які ми навчились пропонувати нашим клієнтам традиційні, а також нові продукти, що були створені під впливом нових умов.

Ну, і третя ставка (і очевидна, і ризикована водночас) — розрахунок на те, що оскільки криза не була фінансовою за своєю природою, попит на традиційні продукти залишиться таким же високим, просто буде відкладений у часі. Треба сказати, що всі ці ставки спрацювали в комбінації, адже лише високопрофесійна і потужна команда могла забезпечити оперативне і якісне виконання завдань, які накопичились, поки ринок в цілому стискався. До того ж, ще за умов повного локдауну клієнтів потрібно було підготувати до активної роботи після його завершення.

До нових реалій життя потрібно було підготувати і своїх співробітників. Коли все тільки починалося, багато в кого були панічні настрої, і ми розуміли, що маємо виконувати роль таких собі психологів та випромінювати впевненість у найбільш невизначені часи. Ми регулярно проводили онлайн-зустрічі всередині фірми та окремих практик, аби наша команда знала, що фірма впорається, що у нас все добре. До того ж, ми відчували, що маємо допомагати і громаді, адже, як і в будь-які турбулентні часи, з’явилося багато диванних експертів, які дуже щедро роздавали юридичні поради вселенського масштабу і такої ж вселенської дурості. Тоді ми почали у відео-форматі фахово відповідати на юридичні запитання, які отримували від звичайних людей у соцмережах.

Тоді ж ми зрозуміли, що українська медична система потребує підтримки в умовах, коли навіть найкращі системи в світі не справляються, тому деякі наші партнери разом з представниками бізнесу створили благодійний фонд «Дихай», який консолідував зусилля окремих небайдужих українців, котрі мали бажання та змогу допомогти.

Тож, якщо резюмувати, можу сказати, що запорукою успіху цього року були впевненість у власних силах і силах команди та виваженість у прийнятті рішень.

Які висновки Ви зробили для себе як керівник (або ж які управлінські рішення приймали)?

— На будь-яких вечірках та корпоративах ми завжди кажемо, яка в нас класна, професійна команда. І кажемо ми це абсолютно щиро, проте настільки часто, що трохи вже й замилилося усвідомлення цих фактів. Але будь-які стресові ситуації завжди оголюють та загострюють все, що є, — і гарне, і погане. 2020 р. показав, що в нас насправді крута команда, яка у важкі часи вміє консолідуватися і працювати на спільний інтерес.

Найвідповідальнішим, найважливішим та найвдалішим нашим управлінським рішенням було не слідувати загальним «трендам» і не приймати поспішних рішень. Натомість потрібно було посилювати внутрішні комунікації, мотивувати команду і заручитись її підтримкою у пошуку нових можливостей.

Чого чекати та до чого готуватися юрбізнесу в 2021 рік?

— Думаю, не відкрию таємницю, якщо скажу, що наступний рік буде ще важчим і для світової, і для української економіки. Дуже ймовірне поглиблення політичної кризи, що також не буде сприяти економічному розвитку. Є сподівання, що певні законодавчі зміни простимулюють інвестиції в сектор азартних ігор та IT-індустрію, хоч сильного інвестиційного сплеску я й не очікую. Бізнесу загалом доведеться і надалі виживати, тож і юристам треба бути готовими до непростих часів. Без роботи точно не залишаться юристи судової, кримінальної, податкової практик. Усім іншим доведеться бути креативними, докладати ще більших зусиль і навчитись розширювати власні горизонти.

Related publications

26 March 2024

Publications

Post-War Expectations: National Revenue Strategy
26 March 2024

Publications

Sayenko Kharenko lawyers contributed to the third edition of Advertising Law: A Global Legal Perspective
19 March 2024

Publications

Member Voices
Notification cookies

We use cookies to analyze the behavior of visitors
of our website and improve it. By using our website, you consent to these cookies in accordance with our Cookie Policy.